Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 13 jul 2025 6:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Evt. beroep tegen DUO (IB-Groep) beslissing bezwaar
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rechtvaardig2012

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 30 jun 2012 18:59    Onderwerp: Evt. beroep tegen DUO (IB-Groep) beslissing bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik zit met een beslissing van de IB-groep die niet-ontvankelijk is verklaard. Ik zou graag jullie advies willen en dan kijken hoe ik verder kan gaan.

Mijn vriendin doet een MBO-opleiding en heeft eind augustus 2011 haar studiefinanciering stopgezet. De school heeft aangegeven dat
zij begint met een andere opleiding als ze terugkomt met vakantie. We zijn vanaf 2 september t/m 30 september met vakantie geweest.

Nu blijkt dat ze nog niet uitgeschreven was omdat ze nog een krabbeltje ergens nodig hadden.
Prima dus dat heeft ze gedaan en dat was het dachten we.

Begin dit jaar kregen we een brief dat we nog 2 maanden lesgeld moesten betalen omdat ze te laat uitgeschreven is.

Er zijn vele telefoontjes en mailtjes heen en weer gegaan met haar school omdat dit volstrekt onduidelijk was.
Het is namelijk altijd zo geweest dat haar verteld is dat ze eind augustus werd uitgeschreven. Ze hebben dit ook niet verteld
toen we terugkwamen van vakantie eind september.

We snapten er ook niets van omdat we ook nog cursusgeld moesten betalen van school.
Dit bleek later een misverstand te zijn en het cursusgeld hebben we teruggekregen.

Begin dit jaar is ook CTS (carpale tunnel syndroom) bij mijn vriendin gediagnosticeerd. Hierdoor moest ze 2 operaties ondergaan en heeft ze
weken niet naar stage kunnen gaan en dus ook niet naar school.

Na een aanmaning van de IB-groep begrepen dus nog dat we de resterende maanden van het lesgeld moesten betalen.

En toen gaf de school aan (dit was zo eind maart) dat je eigenlijk nog recht heb op studiefinanciering van september en oktober.

Het was de bedoeling om hier direct mee aan de slag te gaan, maar begin april was er bij mij een chronische ziekte geconstateerd. Dat en haar CTS
heeft het zo laten gebeuren dat het naar de deurwaarder is gegaan.

We betalen de deurwaarder nu af, maar ik heb wel een brief gestuurd omtrent de studiefinanciering waar zij nog recht op heeft.

Wij hebben nu een beslissing op het bezwaar gekregen (ik heb de bovenstaande informatie nog eerst naar de IB-Groep moeten sturen)
dat deze niet-ontvankelijk is verklaard.

Omdat het niet binnen de termijn (3 september 2011 kregen we bericht dat de studiefinanciering is stopgezet, omdat zij dit zelf via mijn IB-Groep heeft gedaan)
van 6 weken gebeurd zou zijn. Dit klopt ook want wij waren hier niet op de hoogte van het feit dat zij hier recht op had.

Dus mijn vraag is heeft het zin om de beroepskosten van € 42,- te betalen om dit bij de rechtbank te laten uitzoeken.

Of kan ik het IB-groep beter bellen?

In hun beslissing staat het volgende:

Motivering:

U moet uw bezwaarschrift binnen zes weken na de bekendmaking van een beslissing indienen.

(...) In dit geval kan ik niet ingaan op de inhoud van uw bezwaarschrift omdat u te laat bent geweest met het indienen hiervan.
Ik heb u met de brief van 20 juni 2012 gevraagd om aan te geven waarom deze buiten de bezwaartermijn is ingediend.
Uit uw reactie is mij niet gebleken van omstandigheden op grond waarvan de termijnoverschrijding kan worden gerechtvaardigd.
Mij is niet gebleken dat de te late indiening van het bezwaarschrift u niet te verwijten is.(...)

Mijn vriendin is borderliner en heeft aangegeven op school dat ze altijd alles duidelijk uitgelegd wilt hebben.
Het is dan ook een complete verrassing geweest dat we de eerste 2 maanden nog moesten betalen.

Wat kan ik nu nog doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: za 30 jun 2012 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Te laat is gewoon te laat. Tenzij er sprake is van een verontschuldigbare termijnoverschrijding, maar daar lijkt mij in uw geval geen sprake van te zijn. Ook in beroep zult u niet-ontvankelijk worden verklaard.
Rechtvaardig2012

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat te laat, te laat is. Alleen wisten wij niet dat ze recht had op die 2 maanden studiefinanciering. Volgens de school niet omdat zij uitgeschreven moest worden, wat we ook hebben gedaan.

Telt dat dan niet als verontschuldigbare termijnoverschrijding?

Het komt erop neer dat de school ons vertelde dat ze uitgeschreven was en dat dat dus niet zo was. Pas maanden later kwamen wij erachter dat we nog recht hadden op die 2 maanden.
ArieKanarie

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtvaardig2012 schreef:
Ik begrijp dat te laat, te laat is. Alleen wisten wij niet dat ze recht had op die 2 maanden studiefinanciering. Volgens de school niet omdat zij uitgeschreven moest worden, wat we ook hebben gedaan.

Telt dat dan niet als verontschuldigbare termijnoverschrijding?

Het komt erop neer dat de school ons vertelde dat ze uitgeschreven was en dat dat dus niet zo was. Pas maanden later kwamen wij erachter dat we nog recht hadden op die 2 maanden.

Heeft u een schriftelijke verklaring van de school of kunt u een schriftelijke verklaring van de school krijgen dat zij dit gezegd heeft? Zo niet, dan is het aanwenden van beroep volstrekt kansloos. Zo wel, dan is het nog maar de vraag of u dan wel ontvankelijk bent en vervolgens is het de vraag of u in het gelijk zal worden gesteld.
Rechtvaardig2012

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas niet het is allemaal mondeling besproken.

Ik kan nog wel een schriftelijke verklaring krijgen dat dit is gezegd door de school. Heeft dat nog zin? De school heeft overigens ook nog eens een fout gemaakt om cursusgeld te rekenen dat we later terugkregen.

Dan is het inderdaad de vraag of het ontvankelijk wordt verklaar en dat we in het gelijk worden gesteld.

Maar voordat ik dat wil doen, is er nog een mogelijkheid om met de IB-groep te praten, of moet dit via de rechter?
Joeri

Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt altijd contact opnemen met de IB-groep.
Maar je bent voor hen slechts een nummer en de persoon aan de andere kant van de lijn zal zich ook aan de regels moeten houden.

Helaas is het wettelijk nou eenmaal zo geregeld dat een bezwaar binnen zes weken moet gebeuren, art. 6:7 Awb.

Maar, excuses als dit al beantwoord is, bij het uitschrijven van een opleiding krijg je toch een schriftelijk bewijs of dergelijke? Heb je deze dan niet?
Rechtvaardig2012

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies ja, nou nee eigenlijk omdat ze van een BOL naar een BBL (dus wel recht op studiefinanciering naar geen. Tot nu toe hebben wij ook niets ontvangen. Ik zal aan haar coach van toen dan een schriftelijke verklaring verklaring daar haar is toegezegd dat ze eind augustus uitgeschreven zou zijn.
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schrijf eens duidelijk op wat er precies in het eerste besluit van DUO stond.

Volgens mij maak je namelijk bezwaar tegen het verkeerde besluit. Ik krijg het gevoel dat jij bezwaar maakt tegen het feit dat je nog twee maanden lesgeld moet dokken, omdat je te laat bent uitgeschreven. Jij hebt DAAR echter geen problemen mee, maar stelt je wel op het standpunt dat je ook nog recht hebt op studiefinanciering.

In dat laatste geval zou je bezwaar moeten maken tegen de beëindiging van de studiefinanciering, of vragen om herziening van dat besluit of een nieuwe aanvraag indienen.
Rechtvaardig2012

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 8:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb bezwaar gemaakt tegen het besluit dat mijn studiefinanciering is gestopt. Dat hebben ze eind augustus zelf via Mijn DUO gedaan. Omdat de school zei dat de BOL afliep en ze dan voor BBL wordt ingeschreven.

Maar dat bleek dus niet zo te zijn en dus heeft ze nog recht 2 maanden studiefinanciering.

Die 2 maanden lesgeld is al naar de deurwaarder gegaan en dat betalen we. Maar ze hebben het in de brief over de beslissing van 3 september en dat is de brief waarin staat dat de studiefinanciering is stopgezet.
Rechtvaardig2012

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hebben wij bedoel ik
Joeri

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus, als ik het goed begrijp, heeft de onderwijsinstelling het nagelaten om de inschrijving aan een BOL-opleiding om te zetten in een BBL-opleiding?
Hierdoor moest je extra collegegeld betalen, dat heb je gedaan via de deurwaarder, maar heb je dat collegegeld nou wel of niet terug gekregen?

Een van de voorwaarde voor het ontvangen van studiefinanciering is dat je deelneemt aan een BOL-opleiding van een jaar of langer.

Als je het collegeld hebt teruggekregen, dan kun je geen studiefinanciering meer krijgen. De onderwijsinstelling heeft immers het collegegeld terugbetaald.

Als je het nog niet terug hebt gekregen dan vind ik, in tegenstelling tot ArieKanarie, dat op grond van je aangevoerde medische gronden, dat er wel sprake is van verschoonbare termijnoverschrijding. Deze medische gronden moeten natuurlijk wel te bewijzen zijn.
Ik weet echter niet hoe het zit met het ontvangen van studiefinanciering met terugwerkende kracht. In het verleden was dat mogelijk (ik spreek uit persoonlijke ervaring) maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. Ook dit zal uitmaken bij de beslissing.

Als je een bewijs van uitschrijving/omschrijving weet te bemachtigen, dan kun je school ook hiermee vragen om het collegegeld alsnog terug te betalen.
Joeri

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees dit eens naar:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4035
Rechtvaardig2012

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voorbeelden verschoonbaarheid

De situatie waarin je door een ernstig ongeval tijdelijk bent uitgeschakeld of wanneer je geestestoestand zodanig is dat je niet in staat kan worden geacht jouw eigen belangen voldoende te behartigen, is verschoonbaar.

Het enige wat ik bedenken is dat ze in juli haar paard naar de slacht moest brengen. En dat ze daarom in combinatie met haar borderline symptomen niet in staat was om haar belangen voldoende te behartigen.
Ik heb van haar een heel dossier dat het minste geringste ervoor kan zorgen dat haar hele wereld instort en dus ervoor kan zorgen dat ze dingen verkeerd kan inschatten en dus niet in staat is om normaal te functioneren.

Ze krijg namelijk ook een Wajong.

Zou dat iets opleveren?
Rechtvaardig2012

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Joeri

Om nog even terug te komen op je vraag.

Ze is nu nog steeds bezig met de deurwaarder te betalen in maandelijkse termijnen, wat nu ruim 10 maanden gaat duren aangezien het DUO het oorspronkelijke bedrag van € 1043,- wel heeft teruggedraaid naar 2 maanden omdat ze maar 2 maanden nog ingeschreven stond op de BOL maar incl. incassokosten dit nog steeds op € 600,- neerkomt.

Dus nee we hebben niets van de school teruggekregen, zij heeft overigens mondeling doorgekregen eind augustus dat ze NU (eind augustus dus) haar studiefinanciering moest stoppen van haar begeleider op school.
Joeri

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rechtvaardig2012 schreef:
Voorbeelden verschoonbaarheid

De situatie waarin je door een ernstig ongeval tijdelijk bent uitgeschakeld of wanneer je geestestoestand zodanig is dat je niet in staat kan worden geacht jouw eigen belangen voldoende te behartigen, is verschoonbaar.

Het enige wat ik bedenken is dat ze in juli haar paard naar de slacht moest brengen. En dat ze daarom in combinatie met haar borderline symptomen niet in staat was om haar belangen voldoende te behartigen.
Ik heb van haar een heel dossier dat het minste geringste ervoor kan zorgen dat haar hele wereld instort en dus ervoor kan zorgen dat ze dingen verkeerd kan inschatten en dus niet in staat is om normaal te functioneren.

Ze krijg namelijk ook een Wajong.

Zou dat iets opleveren?

Dat ze wahjong krijgt maakt in deze niet zo heel veel uit, waar het om gaat is dat als jij aannemelijk kan maken dat haar geestestoestand er inderdaad onder heeft geleden in de zin dat haar geestetoestand is beïnvloed door het voorval in combinatie met haar medische of psychologische aandoeningen, dan zou dat, naar mijn mening een grond kunnen zijn voor verschoonbare termijn overschrijding. Maar zoals je in die link hebt kunnen lezen is veel afhankelijk van iedere situatie op zich. Niemand zal je echt 100% duidelijkheid kunnen geven. Het kan best dat iemand anders jou situatie totaal niet niet ziet als een reden voor verschoonbare termijnoverschrijding.

Quote:
Om nog even terug te komen op je vraag.

Ze is nu nog steeds bezig met de deurwaarder te betalen in maandelijkse termijnen, wat nu ruim 10 maanden gaat duren aangezien het DUO het oorspronkelijke bedrag van € 1043,- wel heeft teruggedraaid naar 2 maanden omdat ze maar 2 maanden nog ingeschreven stond op de BOL maar incl. incassokosten dit nog steeds op € 600,- neerkomt.

Dus nee we hebben niets van de school teruggekregen, zij heeft overigens mondeling doorgekregen eind augustus dat ze NU (eind augustus dus) haar studiefinanciering moest stoppen van haar begeleider op school.

Dan raad ik je aan om het antwoord van BG op te volgend;

In dat laatste geval zou je bezwaar moeten maken tegen de beëindiging van de studiefinanciering, of vragen om herziening van dat besluit of een nieuwe aanvraag indienen.

Je kunt, naar mijn mening, dus een aantal dingen doen:

Proberen alsnog ook de resterende 2 maanden van het te betalen collegegeld terug te krijgen / kwijt gescholden te krijgen.

Als je schriftelijk een bewijs van de onderwijsinstelling kan krijgen dat door hun fout de uitschrijving te laat is gebeurd dan kun je opnieuw een bezwaarschrift proberen in te dienen bij de duo of probeer telefonisch contact op te nemen met de duo en je verhaal te doen, je beroepen op verschoonbare termijnoverschrijding en dat schriftelijke bewijs in te dienen.
Ondertussen wel blijven betalen. Bezwaar breekt geen betalingsregeling.

contact op te nemen met de duo en proberen met terugwerkende kracht die 2 maanden studiefinanciering te krijgen

Maar zoals ik zei, ik weet niet of dit mogelijk is. Persoonlijk zou ik, indien de duo niet akkoord gaat met kwijtschelding van die 2 maanden, in beroep gaan. Het gaat hier toch om een bedrag van boven de 600 euro.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds