Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 7:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overeenkomst "met terugwerkende kracht" sluiten?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MichaelRongen

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 14:30    Onderwerp: Overeenkomst "met terugwerkende kracht" sluiten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schaam me een beetje om deze vraag te stellen, maar er is iets dat ik me afvraag en nergens terug kan vinden, excuus.

Wanneer een (schriftelijke) overeenkomst wordt aangegaan wordt die voorzien van een (ingangs-)datum.
Vaak is dat de dag van ondertekening, maar ook een datum in de (nabije) toekomst. (bijvoorbeeld een huurcontract dat per 1 augustus 2012 ingaat, maar vandaag, 17 juli 2012 wordt ondertekend).

Mijn vraag is of ook een datum in het verleden kan worden gebruikt?
Misschien een rare doordenker, maar ik vraag het me gewoon af.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hangt van de feiten en omstandigheden af (en van wat je onder terugwerkende kracht verstaat).

Als je mondeling iets hebt afgesproken en dat later op schrift stelt, is er geen sprake van terugwerkende kracht, maar kan de overeenkomst al wel daadwerkelijk zijn ingegaan voordat de schriftelijke overeenkomst ingaat.

Als je een onderneming geruisloos inbrengt in een BV, kun je onder voorwaarden bereiken dat de resultaten van die onderneming al vanaf een moment voordat je uberhaupt dacht aan inbreng (fiscaal) voor rekening en risico van de BV komen.

De wetgever maakt regelmatig wetten die al ingaan voordat zij formeel bestaan.

Maar dat betekent niet dat het ook in alle gevallen en tegen iedereen ingeroepen kan worden. Dus wat wil je ermee bereiken?

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als beide partijen met de eerdere datum instemmen lijkt mij dat strikt civielrechtelijk gezien niet zo'n probleem. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat partijen al jaren een mondelinge afspraak hebben die ze vervolgens op schrift stellen en daarbij als ingangsdatum de dag van de eerste mondelinge afspraak gebruiken. Antedatering kan wel frauduleus zijn in de context van bijvoorbeeld een belastingaangifte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het meest "juiste" lijkt mij om in alle gevallen de werkelijke dag van ondertekening aan te geven als de dag van ondertekening. In de overeenkomst kan vervolgens worden aangegeven vanaf welke dag zij, eventueel met terugwerkende kracht, ingaat. Of als de overeenkomst al op een eerder moment mondeling is aangegaan, kan op papier worden aangegeven dat op die en die datum partijen mondeling zijn overeengekomen dat ...

De reden om een overeenkomst op papier te zetten is eigenlijk altijd om van de gemaakte afspraken bewijs te hebben (en soms ook, namelijk wanneer de wet schriftelijkheid voorschrijft, om de gemaakte afspraken rechtskracht te geven). Als stukken die tot bewijs moeten dienen onwaarheden bevatten, is dat in ieder geval niet handig. Je weet eigenlijk nooit hoe het balletje later nog gaat rollen en wat voor problemen je van zo'n vals opgemaakt stuk, hoe onschuldig het misschien ook lijkt, kunt krijgen.

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 7:56    Onderwerp: Bedankt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedereen bedankt voor de uitleg!

Wat me met name bezig hield was het dubieuze/frauduleuze karakter van antedatering en vroeg me af hoe hiermee werd omgegaan in het recht.

Tja.. ik studeer bij de LOI en heb geen gelegenheid om met anderen te overleggen of vragen te stellen, dat is toch wel een groot gemis.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds