|
Auteur |
Bericht |
Thomas-87
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: za 07 jul 2012 12:35 Onderwerp: Overheid die optreedt als overheid Mededingingsrecht |
|
|
Waarom kent het nationale recht geen mededingingsrechtelijke regels voor overheden die als overheid optreden?
Vraag ik mij af na het lezen van een artikel uit 2005 in de gemeentestem (B. Hessels & A Gerbrandy)
Of zijn die regels ondertussen al ingevoerd?
Laatst aangepast door Thomas-87 op za 07 jul 2012 21:09, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: za 07 jul 2012 18:24 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je dit? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: za 07 jul 2012 19:38 Onderwerp: |
|
|
Nope,
Heb je dat artikel gelezen?
Waar ik op doel is dat een gemeente (Nationale overheid laat ik buiten beschouwing) pas te maken krijgt met de NMa als het handelen van deze gemeente gevolgen heeft voor de interne markt! |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 13:31 Onderwerp: |
|
|
Niemand? |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 14:10 Onderwerp: |
|
|
Plaats een link naar het artikel en wie weet krijg je een reactie. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: wo 18 jul 2012 11:10 Onderwerp: |
|
|
Hmmm voel me een beetje genegeerd... Niemand die dit weet? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 18 jul 2012 13:42 Onderwerp: |
|
|
Waarom ga je zelf niet op onderzoek uit? Op 1 juli 2012 is Hoofdstuk 4B van de Mededingingswet in werking getreden. Het is niet een Nederlandse equivalent van de Europeesrechtelijke 'nuttig effect-norm', maar legt wel regels op aan overheden die als overheid bepaalde economische activiteiten verrichten. |
|
|
|
 |
Thomas-87
|
Geplaatst: wo 18 jul 2012 18:31 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dan vooral aan de overheid die ongelijke vergunningvoorschriften aan ondernemingen oplegt en bijvoorbeeld in een bestemmingsplan een maximumstelsel aan horeca oplegt. Of dmv een bestemmingsplan ongelijke eisen aan ondernemers oplegt. Dit soort gevallen zijn altijd op een of andere manier te rechtvaardigen maar er zijn ook redenen om dit soort dingen niet te doen.
Het gaat mij dus niet om de overheid die economische activiteiten verricht maar de overheid die vergunningen verleend of bestemmingsplannen vaststelt. Ik was idd bekend met de wet markt en overheid maar dat dekt nog niet alles. |
|
|
|
 |
|