|
Auteur |
Bericht |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 17:00 Onderwerp: Provinciale verordening strijdig met wet? |
|
|
In de provinciale verordening (op basis van afdeling 4.1 Wro) is opgenomen dat gemeente verplicht zijn een beeldkwaliteitsparagraaf moeten opnemen in de toelichting van een bestemmingsplan.
Vanuit de Woningwet (artikel 12) is welstandsbeleid een bevoegdheid van de gemeente.
Hoe verhouden deze twee zich?
Of is de provinciale verordening strijdig met de wet? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 23:54 Onderwerp: |
|
|
De toelichting van een bestemmingsplan heeft niet echt juridische status. Lijkt me dus geen probleem om daar iets over beeldkwaliteit in op te nemen. Toetsingskader voor vergunningen blijft gewoon de welstandsnota of een beeldkwaliteitsplan dat is vastgesteld als onderdeel van de welstandsnota. |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 jul 2012 9:04 Onderwerp: |
|
|
dat klopt, dus pragmatisch gezien kan het geen kwaad een dode letter op te nemen.
Maar afgezien daarvan, gaat het mij ook om de principiele vraag.
kan een provincie eisen stellen mbt beeldkwaliteit, als bij wet dit een gemeentelijke aangelegenheid is? |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 jul 2012 9:25 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij (en onze gemeente) moet je de beeldkwaliteitsparagraaf uit het BP niet gelijk stellen met een vorm van welstandtoezicht.
Bij ons in de gemeente is preventief welstandstoezicht afgeschaft en bestaat de welstandsverordening alleen nog uit een excessenregeling.
Voor nieuwe wijken worden echter nog wel beeldkwaliteitsplannen ontwikkeld. Die geven globaal aan voor de architecten/projectontwikkelaars welke kleurstelling en welke huisvormen in de buurt beoogd worden. Die hebben zich daar via contractuele afspraken aan te houden. Deze plannen worden bij een herziening of nieuw BP vervolgens in de toelichting opgenomen om aan te geven 'hoe de wijk bedoeld is'. Dat dit ontoetsbaar is is bekend, maar de gemeente hoopt toch dat deze voor latere nieuwe ontwikkelingen dan sturend zijn. En volgens mij wordt op die manier ook voldaan aan de eis uit de provinciale verordening. |
|
|
|
 |
|