|
Auteur |
Bericht |
Yogi1983
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 aug 2012 17:29 Onderwerp: Factuur zonder opdrachtbevestiging rechtsgeldig? |
|
|
Beste,
Ik heb afgelopen mei geconstateerd dat een kapje van een ontluchtingsgat boven mijn garage ontbrak (in het (nieuwbouw)huis waar ik toen bijna 2 jaar de sleutel van had). Een bevriend iemand die mij wel vaker helpt met dit soort zaken heeft toen telefonisch bij de aannemer bij een kennis nagevraagd of dit onder de garantie viel of dat ik dit zelf moest regelen. Hij gaf toen aan dat de contactpersoon van de aannemer had aangegeven dat het onder garantie viel en dat ik hem moest mailen. Ik heb toen een mail gestuurd naar die contactpersoon bij de aannemer met letterlijk de tekst "Ik hoorde van <vriend> dat het vervangen van het kapje onder de garantie valt, klopt dit? Zo ja, met wie moet ik dat regelen?". Ik kreeg toen als antwoord, "we zijn er mee bezig" en verder niets. Een week later kwam ik thuis en was het kapje er op gezet met alleen een berichtje in de brievenbus dat het gerepareerd was. Ik dacht, prima, mooi afgehandeld. Nu kreeg ik gisteren ineens een factuur van 142,15! (Waarvan 17,95 euro materiaal en de rest voorrij- en manuren). Ik vind dit volstrekt belachelijk, aangezien ik nooit of te nimmer van de aannemer heb vernomen dat ik hier voor zou moeten betalen (anders had ik het zelf wel geregeld) of enige opdrachtbevestiging heb verstrekt. Ik heb dit ook aangegeven bij de aannemer, maar zij houden voet bij stuk en geven aan dat ik dit bij de woonhuisverzekering moet verhalen (die een eigen risico van 200,- heeft...). De contactpersoon ontkent daarnaast zelfs dat hij met de bevriende persoon heeft gesproken.
Maar goed, dat zijn emoties. Ik ben zelf juridisch maar zeer basaal onderlegd, dus mijn vraag is eigenlijk of er hier iemand enige ervaring heeft met dit soort vraagstukken en of ik in mijn recht sta dat er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand is gekomen?
Hartelijk dank voor alle reacties! |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 aug 2012 18:16 Onderwerp: Re: Factuur zonder opdrachtbevestiging rechtsgeldig? |
|
|
Ik zie geen aanleiding om deze factuur te betalen. Het summiere antwoord van de tegenpartij kun je opvatten als zijnde dat hij op eigen initiatief bezig was om dit verhelpen en daar dus geen kosten voor in rekening zou brengen. Bovendien heb je zelf nooit opdracht geven tot deze werkzaamheden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 aug 2012 18:28 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval een aannemer die snel in actie komt. Die lijken schaars.
Maar goed op je probleem terugkomend. Je hebt geklaagd bij de aannemer en die weet van niks, althans die ontkent dat het onder de garantie valt en de reparatie kosteloos zou zijn.
Je hebt zeker wel rechten maar het is maar de vraag of je je recht krijgt zonder meer dan 142,15 uit te geven.
Voor zover je het nog niet gedaan hebt, zou ik naar de aannemer een aangetekende brief versturen met enerzijds een kopie van je mail waarin je uiteindelijk slechts aangeeft dat er geen kapje op het ontluchtingskanaal zit en waarbij je informeert naar de mogelijkheid om dat op te lossen en waarbij je vraagt bij wie je een gratis plaatsing moet aankaarten. Anderzijds protesteer je tegen de factuur.
(In feite is een ontbrekend kapje geen garantie, maar een gebrek in de oplevering: door de aannemer vergeten te plaatsen dus dat zou de aannemer altijd kosteloos in order moeten maken).
Dan kunnen er twee dingen gebeuren: de aannemer accepteert je protest en laat de zaak rusten, of hij stuurt een betalingsherinnering.
Het laatste kan betekenen dat hij een incasso traject gaat volgen.
Op dat moment kun je betalen of de incasso maatregelen afwachten.
Nu zal je in rechte waarschijnlijk wel gelijk krijgen maar ten koste van veel tijd ( je moet naar het kantongerecht voor een hoorzitting of je schrijft zelf je verweer) en geld, wanneer je een juridisch onderlegde gemachtigde de zaak laat doen.
Tijd en/of geld afwegend tegenover het belang van 142,15 zou ik persoonlijk maar betalen. Tenzij je er een principe zaak van maakt. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 aug 2012 19:22 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Ja, uw rechten staan in art. 7:21 lid 1 sub en lid 2 Burgerlijk Wetboek (BW). U heeft recht op herstel van de garage, zonder dat de verkoper daar kosten voor in rekening mag brengen. U kunt de kosten dus verhalen op de verkoper.
Het is aan de verkoper welke aannemer hij inschakelt.
Nu heeft uw aannemer al op eigen initiatief de garage gemaakt, terwijl u nog aan het informeren was. Mijns inziens is er geen overeenkomst ontstaan en heeft de aannemer onverschuldigd betaald (art. 6:203 BW). Hij mag de prestatie weer verwijderen. U hoeft geen kosten te betalen.
Dat is mijn mening.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: vr 17 aug 2012 22:03 Onderwerp: |
|
|
Een aangetekende brief naar de aannemer lijkt mij hier niet zinnig. Het kost het nodige en levert m.i. geen tot nauwelijks voordeel op. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Yogi1983
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 aug 2012 2:29 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie antwoorden tot dusverre. Als een aangetekende brief naar de aannemer geen zin heeft, wat dan wel?
Wederom bvd voor al jullie antwoorden! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 aug 2012 6:45 Onderwerp: |
|
|
Zou zelf in persoon bij aannemer langsgaan voor opheldering van iets, wat mogelijk komt door een misverstand. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 18 aug 2012 7:37 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Zou zelf in persoon bij aannemer langsgaan voor opheldering van iets, wat mogelijk komt door een misverstand. |
En dan heb je straks in de incassoprocedure geen bewijs.
Email sturen met daarin je verweer, dat zij (met vermelding van datum en tijdstip) hebben aangegeven dat het garantie is en dat je dus niet gaat betalen. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: za 18 aug 2012 8:41 Onderwerp: |
|
|
Yogi1983 schreef: | Bedankt voor jullie antwoorden tot dusverre. Als een aangetekende brief naar de aannemer geen zin heeft, wat dan wel? | Gewoon een brief of e-mail sturen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Alfred777
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 aug 2012 8:50 Onderwerp: |
|
|
Gewoon even langs de aannemer gaan, is ook een goed idee. En wanneer dat niet positief uitvalt, schrijven. Mailen is ook wel goed als je er een antwoord op krijgt, maar dan ben je weer afhankelijk van die aannemer. |
|
|
|
 |
nathalie1d571
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 22 sep 2012 19:24 Onderwerp: |
|
|
Ik zou inderdaad de aannemer een mail sturen waarin ik zou zeggen, dat informatie opvragen GEEN opdrachtsverstrekking is en dat jij de factuur niet gaat betalen want jij hebt geen werk laten verrichten.
Ten tweede zou ik zeggen dat de aannemer zijn kapje maar moet komen halen.
Het inderdaad een gebrek in oplevering en ik zou daarover desbetreffende partij emailen en vergoeding vragen of plaatsing van een kapje. Werkt desbetreffende partij niet mee, dan zou ik zelf ergens het kapje kopen en het zelf plaatsen... Dan ben je met 30 Euro klaar... lijkt mij... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 12:12 Onderwerp: |
|
|
nathalie1d571 schreef: | Ik zou inderdaad de aannemer een mail sturen waarin ik zou zeggen, dat informatie opvragen GEEN opdrachtsverstrekking is en dat jij de factuur niet gaat betalen want jij hebt geen werk laten verrichten.
Ten tweede zou ik zeggen dat de aannemer zijn kapje maar moet komen halen. |
Nee dat zou ik niet doen.
Het lijkt inmiddels vast te staan dat er een kapje hoorde te zitten, maar er kennelijk niet zat. Dan is er sprake van een gebrek.
De aannemer dient het gebrek kosteloos te verhelpen. Ongeacht of TS daar slechts informerend naar heeft gevraagd of opdracht toe had gegeven.
De aannemer heeft het gebrek inmiddels verholpen en heeft geen recht om op basis van onverschuldigde betaling (of iest dergelijks) het kapje terug te halen.
Het bericht aan de aannemer zou daarom in de trant moeten zijn als volgt:
"Ik heb u gewezen op een gebrek in het door u geleverde werk. U bent/was verplicht om dat gebrek kosteloos te verhelpen. Ik heb geconstateerd dat u dat gebrek inmiddels heeft verholpen. De factuur die u heeft verstuurd is niet op zijn plaats nu het gaat om het verhelpen van een gebrekkige levering. Ik ontvang graag een bewijs dat u ten onrechte een factuur heeft verstuurd voor de verrichte werkzaamheden." _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|