|
Auteur |
Bericht |
MichaelRongen
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 06 jul 2012 10:33 Onderwerp: Akte van cessie: geen mededeling gedaan aan debitor cessus. |
|
|
Ik heb weer een leuke casus: betreft een akte van cessie waarvan geen mededeling is gedaan aan de cessus. BW 3:94 e.v.
Betreft Neckermann die een vordering verkocht heeft aan Intrum Justitia.
Het was geen onbekende persoon (klant) van Neckermann (BW 3:94 lid 2).
Ik heb erg veel moeite met de interpretatie van lid 3 van onderhavig artikel, om kort te gaan vraag ik me af of de levering van de akte onrechtmatig is nu er geen mededeling daarvan is gedaan aan de debitor cessus.
Hoe kijken jullie er tegenaan? _________________ quem patronum rogaturus |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 06 jul 2012 13:23 Onderwerp: |
|
|
Een levering is niet snel onrechtmatig. Ik denk dat u zich afvraagt of de levering geldig is en of (dus) de eigendom van de vordering op naam rechtsgeldig is overgedragen. In lid 3 van artikel 3:94 staat dat levering van een vordering op naam ook mogelijk is zonder mededeling aan de debiteur. Er is dan sprake van 'stille cessie'. De tweede zin van lid 3 bepaalt dat de debiteur pas rekening hoeft te houden met de gevolgen van de eigendomsoverdracht vanaf het moment dat de cessie alsnog aan hem is medegedeeld. De debiteur kan bijvoorbeeld tot mededeling van de cessie bevrijdend betalen aan de oorspronkelijke rechthebbende op de vordering (de cedent). |
|
|
|
 |
MichaelRongen
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 16 jul 2012 9:32 Onderwerp: Bedankt |
|
|
Bedankt voor je antwoord en hulp Regin! Ik zag het gewoon even niet en dankzij je toelichting is het me helemaal duidelijk!
groet,
Michel _________________ quem patronum rogaturus |
|
|
|
 |
|