Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 5:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

parkeerboete maar niet gepakeerd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kilra

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 8:48    Onderwerp: parkeerboete maar niet gepakeerd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenmorgen alle maal ik zal me even gauw voorstellen mijn naar is sandra en ik woon met mijn gezin in het midden van het land.

Ik heb het volgende probleem.
Mijn man is zaterdagmiddag met de buurvrouw naar de apotheker in de stad geweest dit is in een zijstraat met aan de ene kant het fietspad en aan de andere kant invalide parkeerplaatsen.

Hij heeft haar netjes op de wegstaand bij de apotheker eruit laten stappen en wilde toen draaien in de straat toen hij draaide kwam met zijn achterwiel op een invalide parkeerplaats.
Hij zag dat er van weerskanten een auto aan kwam en moest toen verder de parkeerplaats (invalide) indraaien achteruitrijdend om het overige verkeer door te laten rijden.
Opdat moment liepen er al 2 parkeerwachters zijn kant op en zagen dus ook dat hij aan het draaien was en verder het parkeervak in moest om het overige verkeer door te laten gaan.
Hij stond op het parkeervak met lopende motor en gevarenlampen aan toen ze naast zijn auto stonden.
Het overige verkeer die hij door moest laten gaan reed voor de auto langs.

Doordat mijn man geluidsdoof is zei hij tegen de parkeerwacht ik zet mijn auto even uit dan kan ik u beter verstaan. Dat was prima zei ze.
Toen vroeg zij of hij een parkeerkaart had en hij zei nee en toen schreef ze meteen een boete uit.

Nou is mijn vraag mag dit ze hielden hem tegen door niet weg te kunnen rijden doordat de parkeerwacht haar knie tegen de auto gedrukt hield.

En als dit niet mag hoe kunnen wij dit het beste aanpakken dan?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen want dit is niet normaal sta je echt geparkeerd en je bent uit de auto dan ben je fout maar dit is nooit een geval geweest van parkeren op een invalide parkeer plaats. Dit is ook geproobeerd duidelijk te maken aan de betrefende parkeer wacht maar die had nergen mee te maken en hij moest zijn mond maar houden.

gr
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hyzo

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klinkt een beetje alsof uw man op het parkeervlak stond te wachten, want indien hij zou willen draaien en meteen doorrijden waarom doet hij dan zijn gevarenlichten aan? Goed, dat maakt niet zoveel uit.

Het beste wat u kunt doen is verzet instellen tegen uw boete, let wel op dat u volgens mij alvorens u verzet instelt wel dient te betalen, maar dit staat op de strafbeschikking. Dan gaat de Officier van Justitie uw verhaal lezen en eventueel kan dit leiden tot sepot. U kunt ook de processtukken opvragen, zodat u kunt lezen wat de parkeerwachters hebben waargenomen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Het klinkt een beetje alsof uw man op het parkeervlak stond te wachten, want indien hij zou willen draaien en meteen doorrijden waarom doet hij dan zijn gevarenlichten aan? Goed, dat maakt niet zoveel uit.

Voor zover je de gevarenlichten bedoelt, heb je gelijk, maar het maakt wel degelijk uit of de persoon in kwestie stond te wachten, of bezig was met een bijzondere verrichting.

Indien hij stond te wachten is er "gewoon" sprake van parkeren.

kilra schreef:
Hij heeft haar netjes op de wegstaand bij de apotheker eruit laten stappen en wilde toen draaien in de straat toen hij draaide kwam met zijn achterwiel op een invalide parkeerplaats.
Hij zag dat er van weerskanten een auto aan kwam en moest toen verder de parkeerplaats (invalide) indraaien achteruitrijdend om het overige verkeer door te laten rijden.

Wellicht ligt het aan mij, maar ik zie hier niet bepaald de logica van in... De auto is (half?) gedraaid en rijdt achteruit om verkeer door te laten... Volgens mij kan de auto in dat geval juist vooruit verder rijden, zonder enig verkeer te hinderen!

Logica en noodzaak om deze verrichting op deze wijze uit te voeren ontbreken in dit verhaal. Bij het bezwaar zou ik daar een beter verhaal van maken...

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 12:46    Onderwerp: Re: parkeerboete maar niet geparkeerd Reageer met quote Naar onder Naar boven

kilra schreef:
Goedenmorgen alle maal ik zal me even gauw voorstellen mijn naar is sandra en ik woon met mijn gezin in het midden van het land.

Ik heb het volgende probleem.
Mijn man is zaterdagmiddag met de buurvrouw naar de apotheker in de stad geweest dit is in een zijstraat met aan de ene kant het fietspad en aan de andere kant invalide parkeerplaatsen.

Opdat moment liepen er al 2 parkeerwachters zijn kant op en zagen dus ook dat hij aan het draaien was en verder het parkeervak in moest om het overige verkeer door te laten gaan.
Hij stond op het parkeervak met lopende motor en gevarenlampen aan toen ze naast zijn auto stonden. (gevarenlampen zijn aangezet toen hij stil stond om de parkeerwachters te woord te staan)
Het overige verkeer die hij door moest laten gaan reed voor de auto langs.

Doordat mijn man geluidsdoof is zei hij tegen de parkeerwacht ik zet mijn auto even uit dan kan ik u beter verstaan. Dat was prima zei ze.
Toen vroeg zij of hij een parkeerkaart had en hij zei nee en toen schreef ze meteen een boete uit.

Nou is mijn vraag mag dit ze hielden hem tegen door niet weg te kunnen rijden doordat de parkeerwacht haar knie tegen de auto gedrukt hield.

En als dit niet mag hoe kunnen wij dit het beste aanpakken dan?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen want dit is niet normaal sta je echt geparkeerd en je bent uit de auto dan ben je fout maar dit is nooit een geval geweest van parkeren op een invalide parkeer plaats. Dit is ook geproobeerd duidelijk te maken aan de betrefende parkeer wacht maar die had nergen mee te maken en hij moest zijn mond maar houden.

gr
Hyzo

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Hyzo schreef:

Voor zover je de gevarenlichten bedoelt, heb je gelijk, maar het maakt wel degelijk uit of de persoon in kwestie stond te wachten, of bezig was met een bijzondere verrichting.

Ik snap dat het in die zin wel uit maakt, maar qua verzet aantekenen is er meestal vrij weinig aan te doen. Nu vroeg ik me wel af wanneer er sprake is van parkeren. Want indien je ergens wacht hoeft dat, volgens mij, niet per definitie ook onder parkeren te vallen, laden en lossen is immers ook niet parkeren.
Hyzo

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Hyzo schreef:

Ik snap dat het in die zin wel uitmaakt, maar qua verzet aantekenen is er meestal vrij weinig aan te doen. Nu vroeg ik me wel af wanneer er sprake is van parkeren. Want indien je ergens wacht hoeft dat, volgens mij, niet per definitie ook onder parkeren te vallen, laden en lossen is immers ook niet parkeren.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Nu vroeg ik me wel af wanneer er sprake is van parkeren. Want indien je ergens wacht hoeft dat, volgens mij, niet per definitie ook onder parkeren te vallen, laden en lossen is immers ook niet parkeren.

Gelukkig biedt het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) antwoord:

artikel 1 sub ac. : parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;

Wachten valt niet onder [b]onmiddellijk[/'b] en is dus gelijk aan parkeren...

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2012 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Wachten valt niet onder onmiddellijk en is dus gelijk aan parkeren...

Wat een onzin. Als je 'parkeren' zo ruim uitlegt valt het stilstaan voor een rood stoplicht er ook onder. Uit het tweede zinsdeel ('anders dan...') kan je duidelijk afleiden dat het bij parkeren gaat om de bedoeling waarmee je stilstaat. Als het je bedoeling is om iemand even af te zetten valt dat niet onder parkeren. Als het je bedoeling is om weg te rijden, maar even stilstaat om het andere verkeer voor te laten gaan, kan ik me niet voorstellen dat dat wel onder parkeren valt.

Als de meneer uit de casus stil was gaan staan op de invalideparkeerplaats om zijn vrouw af te zetten was dat geen bekeuring waardig geweest. Nu rijdt hij even de parkeerplaats op om ruimte te maken voor het overige verkeer en wordt hij wel beboet? Ik kan me niet voorstellen dat een rechter de boete in stand zou laten.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 05 jul 2012 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klinkt alsof de man op de weg stond, er verkeer aan kwam en hij dacht: "laat ik maar even aan de kant gaan en daar wachten". De feitelijke constatering is kennelijk dat hij gedurende enige tijd (langer dan benodigd om het aanwezige verkeer te laten passeren en de bijzondere verrichting te voltooien) op de invalidenplaats stond. Dat zal althans de verklaring van de parkeerwachter zijn. Formeel bezien lijkt de boete dus terecht. Het probleem is dat de rechter er niet bij was en ook niet in het hoofd van meneer kan kijken om zijn gedachten na te gaan. De intentie moet worden afgeleid uit de gepresenteerde feiten.

De uitleg van Dennis is die volgt uit vaste jurisprudentie van de Hoge Raad, de vergelijking met een rood verkeerslicht gaat hier mank (dat zou leuke discussies opleveren bij een verkeerslicht in combinatie met een stopverbod...).

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 jul 2012 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
De feitelijke constatering is kennelijk dat hij gedurende enige tijd (langer dan benodigd om het aanwezige verkeer te laten passeren en de bijzondere verrichting te voltooien) op de invalidenplaats stond. Dat zal althans de verklaring van de parkeerwachter zijn. Formeel bezien lijkt de boete dus terecht.

Zoals ik het feitenrelaas begrijp staat de man langer stil dan nodig omdat de parkeerwacht hem tegenhoudt. Zodra hij zijn motor uitzet om de parkeerwacht beter te kunnen verstaan krijgt hij een boete omdat hij stilstaat op een invalideparkeerplaats zonder vergunning. Dat is natuurlijk een onzinnige gang van zaken.

Ronald78 schreef:
De uitleg van Dennis is die volgt uit vaste jurisprudentie van de Hoge Raad, de vergelijking met een rood verkeerslicht gaat hier mank (dat zou leuke discussies opleveren bij een verkeerslicht in combinatie met een stopverbod...).

De uitleg die Dennis hanteert is de definitie van parkeren uit het RVV 1990. Welke arresten van de Hoge Raad hebben daar betrekking op? En waarom gaat de vergelijking met een rood stoplicht mank? Dat is toch ook "het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddelijk in-of uitstappen van passagiers of het onmiddelijk laden of lossen van goederen"? Ik maak de vergelijking juist om aan te tonen dat de definitie van parkeren uit het RVV geen antwoord kan geven op deze zaak.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2012 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
DENNIS79 schreef:
Wachten valt niet onder onmiddellijk en is dus gelijk aan parkeren...

Wat een onzin. Als je 'parkeren' zo ruim uitlegt valt het stilstaan voor een rood stoplicht er ook onder. Uit het tweede zinsdeel ('anders dan...') kan je duidelijk afleiden dat het bij parkeren gaat om de bedoeling waarmee je stilstaat. Als het je bedoeling is om iemand even af te zetten valt dat niet onder parkeren. Als het je bedoeling is om weg te rijden, maar even stilstaat om het andere verkeer voor te laten gaan, kan ik me niet voorstellen dat dat wel onder parkeren valt.

Over onzin gesproken... Heb je überhaupt gelezen wat ik geschreven heb? Dan had je kunnen lezen dat ik een onderscheid maakte tussen de twee mogelijke interpretaties van deze casus.

DENNIS79 schreef:
..., maar het maakt wel degelijk uit of de persoon in kwestie stond te wachten, of bezig was met een bijzondere verrichting.

Wachten is wachten, keren en verkeer voor laten gaan is bijzondere verrichting.

Regin schreef:
De uitleg die Dennis hanteert is de definitie van parkeren uit het RVV 1990. Welke arresten van de Hoge Raad hebben daar betrekking op? En waarom gaat de vergelijking met een rood stoplicht mank? Dat is toch ook "het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddelijk in-of uitstappen van passagiers of het onmiddelijk laden of lossen van goederen"? Ik maak de vergelijking juist om aan te tonen dat de definitie van parkeren uit het RVV geen antwoord kan geven op deze zaak.

Exacte dezelfde definitie is terug te vinden in de gemeentewet: art. 225.

Overigens gaat het in casu NIET om een een naheffingsaanslag vanwege niet betalen parkeerkaartje, maar om een overtreding, namelijk parkeren op een invalideplaats. Derhalve is de RVV van toepassing en niet de constructie gemeentewet, gemeentelijke verordening en naheffing belasting.

Weliswaar geen HR, maar Gerechtshof, hierbij: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BO1880, http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AO2535.

Leeftijd: 73
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ooit dit als bezwaar aangevoerd, nog niks gehoord.

Betreft: bezwaar <>

BSN<>
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij wil ik verzet instellen tegen de Mulder beschikking met CJB nummer <>

Het termijn voor een bezwaarschrift is verstreken.
Ik doe hierbij het vriendelijke verzoek om dit bezwaarschrift alsnog in behandeling te nemen.

Ik beken dat ik stond te wachten op een invalide parkeerplek, ten alle tijden gereed om voor een invalide bestuurder plaats te maken. De verbalisant had dit ook met een berisping kunnen afdoen, waarbij ik als grondslag aanvoer dat het OM veel ernstiger zaken niet vervolgd.
Bijvoorbeeld het niet vervolgen van de van pedofilie beschuldigde Joris Demmink , aan het hoofd van het ministerie van veiligheid en justitie.

Na ontvangst van alle gevraagde stukken zal ik mijn standpunt nader toelichten.

Om mij in staat te stellen deze vermeende parkeerovertreding verder te onderzoeken, verzoek ik u overeenkomstig de Wet Openbaarheid van Bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, mij toe te sturen: alle op deze vermeende overtreding betrekking hebbende stukken.
Tenminste ontvang ik van u:

1 Het brondocument;
2 Een op ambtseed opgemaakt en op een proces-verbaal gelijkend document, waaruit
ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding is waargenomen;
3 Het besluit dat ten grondslag ligt aan de plaatsing van de borden en/of het instellen van een invalide parkeerplaats.
4 De geldige akte van beëdiging van de dienstdoende controleur;

Ik verzoek u om omgaand overeenkomstig Wob artikel 3, lid 1 te beslissen. Daarop zult u alle op deze overtreding betrekking hebbende stukken aan mij toesturen en dit te doen overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn.

Een bezwaar indienen bij de rechtgevende macht die ook moet beslissen als rechtsprekende macht
( trias politica )roept de schijn van partijdigheid op, en druist regelrecht in tegen de grondrechten en de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens.
Ook is mijn ervaring dat bezwaren standaard afgewezen worden omdat computers op de beroepschriften van burgers beslissen.
Ik doe dan ook het verzoek hierbij, voor de betreffende officier van justitie die dit bezwaarschrift in behandeling neemt, dit bezwaarschrift persoonlijk te behandelen, en de beslissing van het beroep te ondertekenen met zijn naam in natte inkt.

U kunt er ook voor kiezen om van de zaak af te zien, en te seponeren. U hoeft dan niet te reageren.
Ik ga er dan vanuit dat u mijn bezwaar gegrond heeft verklaart en dat de gang naar de rechter niet meer nodig is. U kunt de Wob verzoeken dan als niet verzonden beschouwen.

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

Met vriendelijke groet,
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

d'oh!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds