|
Auteur |
Bericht |
Sandsz
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 15 jul 2012 16:48 Onderwerp: CJIB boetes |
|
|
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Een vriend van mij die heeft zijn scooter op 10 okt 2010 uit elkaar gehaald en naar de ijzerhandel gebracht omdat het kapot was. Hij heeft hier nog wel het kenteken en rdw papieren van. Vervolgens heeft hij de verzekering opgezegd omdat de scooter toch niet meer bestaat.
Een tijdje geleden kreeg hij een brief van het CJIB met daarin het bericht dat hij een boete zou krijgen omdat zijn scooter niet verzekerd is.
Hij nam contact op met het CJIB en heeft het verhaal verteld, echter van hen kreeg hij te horen dat aangezien hij het niet kan aantonen dat de scooter niet meer bestaat (hij heeft nl. geen vrijwaringsbewijs o.i.d. die hij normaal gesproken zou krijgen bij bv. de sloperij) moet hij de rest van zijn leven 10 euro per jaar betalen om te voorkomen dat hij niet telkens boetes krijgt.
Zelf vond ik dit heel vreemd, maar aangezien ik er geen antwoord op kan geven besloot ik om mij hier te wenden voor wat hulp.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 15 jul 2012 18:54 Onderwerp: |
|
|
Tja, geen vrijwaringsbewijs vragen is natuurlijk wel dom. Maar dat verhaal van de rest van z'n leven 10 euro per jaar aan het CJIB moeten betalen is natuurlijk ook onzin, althans ik ben niet bekend met een wettelijke regeling die dat voorschrijft. Wat dan ook de vraag aan het CJIB moet zijn.
Verder is het zaak om alsnog zsm een vrijwaringsbewijs te verkrijgen van die ijzerhandel, of dat iemand van die zaak meegaat naar het postagentschap in de buurt om de vrijwaring te regelen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 15 jul 2012 19:05 Onderwerp: |
|
|
Moet je scooter per sé verzekerd zijn? Is niet alleen rijden op een onverzekerde scooter strafbaar? Misschien zeg ik nu iets heel raars, ben er niet geheel thuis in. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 15 jul 2012 19:46 Onderwerp: |
|
|
Je wordt geacht de wet te kennen, en die zegt dat het kenteken moet worden geschorst als het voertuig niet meer gebruikt of het voertuig niet meer bestaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: ma 16 jul 2012 10:01 Onderwerp: |
|
|
Hyzo schreef: | Moet je scooter per sé verzekerd zijn? Is niet alleen rijden op een onverzekerde scooter strafbaar? Misschien zeg ik nu iets heel raars, ben er niet geheel thuis in. |
Ja, dat moet gewoon verzekerd zijn, ook al staat hij je hele leven stil. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 12:43 Onderwerp: |
|
|
Leer Ling schreef: | Hyzo schreef: | Moet je scooter per sé verzekerd zijn? Is niet alleen rijden op een onverzekerde scooter strafbaar? Misschien zeg ik nu iets heel raars, ben er niet geheel thuis in. |
Ja, dat moet gewoon verzekerd zijn, ook al staat hij je hele leven stil. |
Tenzij het voertuig bij de RDW is geschorst en niet op de openbare weg komt. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 12:44 Onderwerp: |
|
|
voertuig => kentekenregistratie _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jul 2012 15:47 Onderwerp: |
|
|
Sandsz
Lukt het niet om het schorsingsbewijs alsnog te krijgen, maak dan in ieder geval bezwaar tegen de boete.
Als je kan bewijzen dat het voertuig gesloopt is voldoet de boete niet meer aan de delictsomschrijving . Je ben dan alleen schuldig aan het vergeten te schorsen , waar je waarschijnlijk een lagere boete voor kan bedingen als de zaak voor de kantonrechter komt. |
|
|
|
 |
|