|
Auteur |
Bericht |
wolfstudent
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: zo 24 jun 2012 16:33 Onderwerp: Bestuurlijk rechtsoordeel? |
|
|
Hallo mensen,
Ik heb een vraag met betrekking het volgende:
De vereniging Ruiter en Paard Noord-Holland wil een duinralley door het natuurmonument De Schoorlse Duinen laten rijden op 10 juni 2012. Ingevolge art. 19d Natuurbeschermingswet is dit vergunningsplichtig, indien de ralley schadelijke gevolgen heeft. Op navraag van de vereniging schrijft het college van Gedeputeerde Staten van Noord Holland dat het van opvatting is dat de rally vergunningplichtig is, omdat bij een vorige ralley ook schade is opgetreden en dus schadelijke gevolgen te verwachten zijn. De vereniging vraagt u of deze brief een besluit is waartegen zij in beroep kan gaan. De brief van het college van Gedeputeerde Staten is:
a. een besluit en wel een beschikking
b. geen besluit, maar met een besluit gelijk te stellen
c. geen besluit en ook niet met een besluit gelijk te stellen
d. een besluit en wel een besluit van algemene strekking
Het antwoord is volgens het antwoordmodel: c
Ik dacht hier eerder aan antwoord b.
Dit omdat hier sprake zou (kunnen) zijn van een bestuurlijk rechtsoordeel, niet zijnde een besluit in de zin van art. 1:3 Awb. Of zie ik dit verkeerd? |
|
|
|
 |
wolfstudent
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: zo 24 jun 2012 21:34 Onderwerp: |
|
|
Iemand? met uitleg? |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: ma 25 jun 2012 9:58 Onderwerp: |
|
|
GS stelt hier slechts dat er sprake is van vergunningplicht en wijst aanvrager daarmee op diens verantwoordelijkheid een vergunning aan te vragen. Er is dus geen sprake van een besluit in de zin van art. 1:3 Awb, omdat niet aan alle daar genoemde voorwaarden is voldaan (geen publiekrechtelijke handeling op rechtsgevolg gericht --> er wordt slechts gezegd dat een vergunning dient te worden aangevraagd).
Het lijkt me in deze ook geen bestuurlijk rechtsoordeel. Even los van het feit dat het zelden wordt aangenomen, wordt er i.c. niets meer gezegd dan dat aanvrager een vergunning dient aan te vragen. Er valt dus niets met een besluit gelijk te stellen. Dit zou anders kunnen zijn wanneer bv. GS zou hebben gezegd dat een vergunning juist niet nodig was. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 05 jul 2012 15:35 Onderwerp: |
|
|
Ook wanneer GS zou hebben gezegd dat er geen vergunningsplicht is, zou er geen sprake zijn van een besluit of iets dat daarmee is gelijk te stellen. De uitlatingen kunnen hooguit in rechte te honoreren vertrouwen opwekken. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|