Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 23:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Strafbeschikking die niet voldoet aan vormvereisten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bryano

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 3:26    Onderwerp: Strafbeschikking die niet voldoet aan vormvereisten Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Excuus voor dubbele post. Doordat de site niet reageerde probeerde ik nogmaals op OK te drukken, niet wetende dat dat zou leiden tot een dubbele post.)

Beste heren, dames,

Ik zou graag een vraag willen voorleggen namens mijn moeder die ik help bij een akkefietje. November 2011 heeft zij een strafbeschikking ontvangen wegens een eenvoudige belediging van een ambtenaar in functie (een agente). In de strafbeschikking werd vermeld dat zij vanwege de eenvoudige belediging, waar zij zich schuldig aan gemaakt zou hebben, een bedrag van maarliefst 650 euro zou moeten betalen. Zij heeft geen verzet aangetekend tegen deze strafbeschikking vanwege redenen die hierop volgen.

Recent heeft mijn moeder bericht gekregen van een deurwaarderskantoor waarin werd vermeld dat zij binnen twee dagen het originele bedrag vermeerderd met bijkomende kosten dient te betalen (ong. 840 euro). Indien zij geen gehoor geeft aan dit verzoek zal het deurwaarderskantoor overgaan tot inbeslagneming van de eigendommen van mijn moeder.

Op de strafbeschikking die mijn moeder heeft ontvangen, stond niet vermeld op welke wijze verzet ingediend kon worden. Zij dacht dat niet betalen automatisch betekende dat het voor de rechter zou komen. Het was een vrij summiere strafbeschikking waarop wel stond vermeld "Betaal niet als u in verzet gaat." De achterkant van deze strafbeschikking was blanco. Nergens iets te vinden dus over enige mogelijke rechtsmiddelen die aangewend zouden kunnen worden.

Nu heb ik in het wetboek van strafvordering het volgende kunnen vinden:
Art. 257a lid 4 SV:
"De strafbeschikking is schriftelijk en vermeldt:
...sub e: de wijze waarop verzet kan worden ingesteld"

Wat zou ik hier mee kunnen doen? Betekent dit dat de strafbeschikking in beginsel nietig is, en zo ja, op welke wijze zou ik deze nietigheid het snelst en makkelijkst bij rechtswege kunnen laten erkennen? En wat is de beste wijze om te voorkomen dat het deurwaarderskantoor mijn moeder haar spulletjes in beslag komt nemen? Aan de telefoon waren zij allerminst redelijk te noemen...

Onderaan een inhoudelijke uitleg van de situatie van mijn moeder.

Bij voorbaat vriendelijk bedankt voor de hulp. Ik stel welk advies dan ook zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,

Bryan O.

(Inhoudelijk: Eigenlijk ging het nergens over, maar desondanks is mijn moeder toentertijd, zonder agressief te zijn, na de belediging aangehouden door een tiental agenten die op het punt stonden haar deur te forceren nadat zij haar eigen huis was binnengaan omdat zij het discussiëren zat was en er niet van gediend was staande te worden gehouden voor haar eigen deur. Hierna heeft zij met longontsteking en al, die zij al had voor de aanhouding, anderhalve dag in een koude cel gezeten.

Wat de zaak nog schandaliger maakte was het volgende. Mijn moeder heeft een aantal medische klachten/aandoeningen waardoor zij een aangepast dieet handhaaft. Toen zij op het politiebureau (arrestantencentrum ofzo in Meer en vaart, Amsterdam?) heeft aangegeven speciale voeding nodig te hebben, heeft zij dit wel gekregen, maar vervelend genoeg echter in compleet bevroren en onnutigbare vorm. Het ondooien van de maaltijd moest zij zelf maar uitzoeken.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hyzo

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de achterkant hoort inderdaad te staan hoe u verzet kan aantekenen. Erg vreemd dat dit er niet bij staat. Bij verzet klopt het inderdaad dat u niet dient te betalen, tenzij het een Mulderfeit betreft. Indien u betaald betekent dit dat dit een bestraffing oplevert. Het beste is om vooralsnog voor de rechter te komen, hoe u dit moet doen is lastig te zeggen. Het is zeker aan te raden om te kijken op de strafbeschikking welk parket de strafbeschikking heeft gestuurd en zo snel mogelijk te bellen, tevens is het belangrijk om te weten dat de kosten die derde tegen u maken voor uw rekekning zijn (deurwaarder).
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de achterkant van de acceptgiro gestuurd door het CJIB (dit is de beschikking) staat altijd de procedure. Dit staat voorgedrukt op het papier.

Weet u daarom zeker dat dit er niet stond?
bryano

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Op de achterkant van de acceptgiro gestuurd door het CJIB (dit is de beschikking) staat altijd de procedure. Dit staat voorgedrukt op het papier.

Absoluut. Dit is ook wat mij verbaast. Als bijlage heb ik een scan en twee foto's waarop de lege achterkant te zien is aan deze post gevoegd.

bryano

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Op de achterkant hoort inderdaad te staan hoe u verzet kan aantekenen. Erg vreemd dat dit er niet bij staat. Bij verzet klopt het inderdaad dat u niet dient te betalen, tenzij het een Mulderfeit betreft. Indien u betaald betekent dit dat dit een bestraffing oplevert. Het beste is om vooralsnog voor de rechter te komen, hoe u dit moet doen is lastig te zeggen. Het is zeker aan te raden om te kijken op de strafbeschikking welk parket de strafbeschikking heeft gestuurd en zo snel mogelijk te bellen, tevens is het belangrijk om te weten dat de kosten die derde tegen u maken voor uw rekekning zijn (deurwaarder).

Vriendelijk dank voor het advies. Direct na het plaatsen van deze post zal ik het desbetreffende parket bellen. Hopen maar dat dit iets nuttigs zal opleveren.

Indien de strafbeschikking inderdaad nietig blijkt te zijn wegens het niet voldoen aan de eisen, zou dit niet inhouden dat de kosten gemaakt door derden voor rekening van het O.M. komen?
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bryano schreef:
hilde12 schreef:

Absoluut. Dit is ook wat mij verbaast. Als bijlage heb ik een scan en twee foto's waarop de lege achterkant te zien is aan deze post gevoegd.

Hyzo

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bryano schreef:
Indien de strafbeschikking inderdaad nietig blijkt te zijn wegens het niet voldoen aan de eisen, zou dit niet inhouden dat de kosten gemaakt door derden voor rekening van het O.M. komen?

In beginsel niet, of hier uitzonderingen op zijn durf ik niet te zeggen.

Heeft u trouwens geen aanmaningen gehad? Want indien u niet betaald wordt het bedrag verhoogd. Of sprak u daar al over, want daar staat toch ook informatie op?

Ik zie namelijk onderaan de strafbeschikking staan ´eerste verhoging´.
bryano

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
bryano schreef:

In beginsel niet, of hier uitzonderingen op zijn durf ik niet te zeggen.

Heeft u trouwens geen aanmaningen gehad? Want indien u niet betaald wordt het bedrag verhoogd. Of sprak u daar al over, want daar staat toch ook informatie op?

Ik zie namelijk onderaan de strafbeschikking staan ´eerste verhoging´.

Die verhogingen zijn slechts van toepassing bij niet betalen van het originele bedrag.

Mijn moeder heeft twee aanmaningen ontvangen en ondertussen ook een dwangbevel. Op deze aanmaningen staat niets vermeld over enig mogelijk verzet, waarschijnlijk omdat deze aanmaningen, zo neem ik aan, pas worden verstuurd wanneer de termijnen om verzet in te dienen zijn verstreken.

Hiernaast ben ik van mening dat de inhoud van vervolgcorrespondentie er totaal niet toe doet zolang de initiële strafbeschikking niet aan de bij wet vastgestelde vormvereisten voldoet, en daardoor in feite geen beschikking is. Alle daaropvolgende vorderingen zijn ten gevolge daarvan onrechtmatig.

Het lijkt mij heel simpel. De burger wordt geacht de wet te kennen. Dit neemt niet weg dat de overheid echter voldoende duidelijkheid dient te verschaffen omtrent hetgeen van de burger wordt verwacht. Indien dit niet duidelijk is, en daardoor dus geen rechtszekerheid aanwezig kan zijn, staat het de overheid niets in de weg om burgers sancties op te leggen, zonder daarbij te vertellen welke rechtsmiddelen er tegen aangewend kunnen worden en hoe, en daarmee enige rechtsbescherming onmogelijk of zeer moeilijk te maken.
Hyzo

BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2012 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bryano schreef:
Het lijkt mij heel simpel. De burger wordt geacht de wet te kennen. Dit neemt niet weg dat de overheid echter voldoende duidelijkheid dient te verschaffen omtrent hetgeen van de burger wordt verwacht. Indien dit niet duidelijk is, en daardoor dus geen rechtszekerheid aanwezig kan zijn, staat het de overheid niets in de weg om burgers sancties op te leggen, zonder daarbij te vertellen welke rechtsmiddelen er tegen aangewend kunnen worden en hoe, en daarmee enige rechtsbescherming onmogelijk of zeer moeilijk te maken.

Ik deel uw mening. Ik stelde de vraag over de aanmaningen omdat er bij de eerste aanmaning misschien beter al actie ondernomen kon worden.

Verder te gaan over het onderwerp. Indien er te laat verzet wordt ingediend dan is deze zaak onherroepelijk geworden. U bent dan, omdat de verzetstermijn is verstreken, niet ontvankelijk tot het instellen van verzet. Echter, de Officier kan dat eisen, maar de rechter kan u wel ontvankelijk verklaren. Het beste is derhalve te verzoeken dat uw zaak alsnog voor de rechter verschijnt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds