|
Auteur |
Bericht |
Brummelkamp
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 jun 2012 22:20 Onderwerp: Schade door plaatsing kunststof kozijnen. |
|
|
In 2003 heeft een bedrijf bij ons kunststof kozijnen geplaatst. Dit alles naar, tot voor kort, alle tevredenheid. We hebben nl een nieuw zonnescherm gekocht en toen deze geplaatst zou worden bleken er enkele scheuren in de gevel, boven het kozijn, te zitten. Het bedrijf wilde niet tot plaatsen overgaan voordat de oorzaak bekend was en de gevel hersteld.
De aannemer die ik heb laten komen zag al snel dat de oorzaak lag in het feit dat er geen extra steun is toegepast in de vorm van een verzwaarde latei. De overspanning van het kozijn is nl 4 mtr. (groot vast raam met draairaam en achterdeur met zijraam.)
Er moet nogal wat gebeuren om dit te herstellen. Boven het kozijn moeten ca 7 rijen bakstenen worden weggehaald. Het plaatsen van een verzwaarde verzinkte latei. het weer opmetselen en voegen van de muur.
Al met al moeten er een hoop kosten worden gemaakt voor het zonnescherm kan worden opgehangen.
Nu is mijn vraag kan ik het bedrijf welke de kozijnen heeft geplaatst (deels) aansprakelijk stellen voor de schade? De aannemer zegt dat hij toen al had moeten adviseren de latei te plaatsen.
Ik heb het bedrijf van de kozijnen nog niet gesproken omdat ik toch wat meer informatie wilde hebben. Hopeljk kan iemand mij aan nuttige tips helpen.
Alvast bedankt!
Pieter |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 05 jun 2012 10:25 Onderwerp: Re: Schade door plaatsing kunststof kozijnen. |
|
|
Brummelkamp schreef: | Nu is mijn vraag kan ik het bedrijf welke de kozijnen heeft geplaatst (deels) aansprakelijk stellen voor de schade? |
Die vraag moet je niet op een rechtenforum, maar op een ingenieursforum (o.i.d.) stellen. Het gaat erom in hoeverre die kozijnenfabrikant had kunnen en moeten weten dat die verzwaring noodzakelijk was.
Als er overigens al een ander raam van 4 meter breed in zat en enkel het kozijn is vervangen, lijkt het me niet dat de plaatser van het nieuwe kozijn had hoeven te vermoeden dat er extra aanpassingen noodzakelijk waren. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 05 jun 2012 11:10 Onderwerp: Re: Schade door plaatsing kunststof kozijnen. |
|
|
DENNIS79 schreef: | Die vraag moet je niet op een rechtenforum, maar op een ingenieursforum (o.i.d.) stellen. | Voor de konstruktie van uitsparingen in gevels zoals ramen is er mogelijk een bouwnorm, waar de installateur van het scherm zelf ook mee moet rekenen; ook als er geen scheuren zijn: beginnen (via) die installateur te gaan vragen naar die norm?? |
|
|
|
 |
|