Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 9:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag met betrekking tot ESM-Kort Geding , niet-ontvankelijk
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Burgerlijk888

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 15:56    Onderwerp: Vraag met betrekking tot ESM-Kort Geding , niet-ontvankelijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste geleerden en studerenden,

Ik ben 1stejaars en weet dus niks van burgelijk procesrecht , ik moet nu iets schrijven over het esm Kort geding http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BW7242

en ben van plan min of meer systematisch de rechtsoverwegingen/oordelen van de rechter na te lopen en van commentaar te voorzien.

Mijn vraag is nu , is wilders c.s niet-ontvankelijk verklaard? Ik ging er van uit van niet , zijn vordering is afgewezen dat is toch niet hetzelfde.

Verder als er niet expliciet op de ontvankelijkheid is ingegaan , mag ik dan zoals bij het strafrecht ervan uitgaan dat alles in de haak is.

alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rianne999

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er niets over de ontvankelijkheid wordt gezegd, kun je er idd vanuit gaan dat daar dus niets mee aan de hand is.

Als hij niet-ontvankelijk was geweest, zou de rechter ook niet op de inhoudelijke kant van de vordering zijn ingegaan. Aangezien de burgerlijke rechter restrechter is, kun je daar vrijwel altijd terecht als er geen andere met voldoende waarborgen omklede rechtsgang openstaat, als je maar stelt dat er iets onrechtmatig is, zoals Wilders i.c. ook heeft gedaan (objectum litis leer).
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rianne999 schreef:
Aangezien de burgerlijke rechter restrechter is, kun je daar vrijwel altijd terecht als er geen andere met voldoende waarborgen omklede rechtsgang openstaat, als je maar stelt dat er iets onrechtmatig is, zoals Wilders i.c. ook heeft gedaan (objectum litis leer).

Klopt, maar dat gaat vooral over de bevoegdheid van de civiele rechter en niet over de ontvankelijkheid van de vordering.

Je kunt je afvragen of Wilders hier wel (impliciet) ontvankelijk had moeten worden verklaard. Ik neem aan dat een willekeurige burger die de Tweede Kamer ervan wil weerhouden een bepaald onderwerp te behandelen daarin niet zal worden ontvangen. Op wat voor manier onderscheidt Wilders zich van een willekeurige burger? Goed, hij is lid van de Tweede Kamer, maar maakt dat hier zo veel uit? De Tweede Kamer handelt naar mijn mening op geen enkele manier in het belang van zijn leden, maar uitsluitend in het algemeen belang. Althans, zo zou dat toch moeten zijn. Geert Wilders noch Louis Bontes (wie is dat nu weer?) is een belangengroep die opkomt voor een algemeen belang.

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

... niet vordering ontvankelijk, maar eiser ontvankelijk in zijn vordering.

Volgens mij is de essentie het toetsingsverbod van art. 120 GW en de inhoud ervan. Dat dit niet alleen betekent dat de rechter de wet in formele zin niet mag toetsen aan de grondwet, maar ook de totstandkomingsprocedure niet. Hier is een arrest over in de arrestenbundel staats- en bestuursrecht, maar ik weet even niet meer welk. Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,

Marja
bona fides

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
... niet vordering ontvankelijk, maar eiser ontvankelijk in zijn vordering.

Vordering ontvankelijk = eiser ontvankelijk in zijn vordering. Twee manieren om hetzelfde uit te drukken.

Quote:
Volgens mij is de essentie het toetsingsverbod van art. 120 GW en de inhoud ervan. Dat dit niet alleen betekent dat de rechter de wet in formele zin niet mag toetsen aan de grondwet, maar ook de totstandkomingsprocedure niet. Hier is een arrest over in de arrestenbundel staats- en bestuursrecht, maar ik weet even niet meer welk. Iemand een idee?

Dit is wel de essentie van de uitspraak in de zaak Wilders/Staat, maar staat los van de ontvankelijkheidsvraag. Om ontvankelijk te zijn moet Wilders een voldoende belang hebben bij zijn vordering. Dat heeft hij m.i. als privépersoon niet, terwijl zijn Kamerlidmaatschap dat naar mijn mening niet anders maakt.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet goed in hoeverre een rechter in een kort geding ambtshalve de ontvankelijkheid dient te toetsen. (Of hoeft de burgerlijke rechter dat zelfs in een bodemprocedure niet te doen wanneer de wederpartij erover zwijgt?)

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Hier is een arrest over in de arrestenbundel staats- en bestuursrecht, maar ik weet even niet meer welk. Iemand een idee?

Dat arrest is het Tegelen-arrest HR 19 november 1999, NJ 2000, 160, m.nt. TK, LJN AA0156 (Tegelen).

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

^Juist naar dit arrest wordt ook expliciet verwezen in het vonnis (is het bij de kort geding rechter ook een vonnis?)

Ik ben ook van plan het arrest waterpakt erbij te betrekken omdat ik zeker ben dat de rechter daar ook naar heeft gekeken.

Artikel 120 grondwet is maar een klein deel van de uitspraak nu het voornamelijk gaat om strijd met verdragen, die zijn uitgezondererd krachtens art 94.

> Bona Fides , hij zal o.g.v artikel 3:305 , ontvankelijk moeten zijn verklaard , een politieke partij is toch een vereniging/stichting? Ik kan er van uitgaan dat de rechter dat meent in deze uitspraak?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Burgerlijk888 schreef:
> Bona Fides , hij zal o.g.v artikel 3:305 , ontvankelijk moeten zijn verklaard , een politieke partij is toch een vereniging/stichting? Ik kan er van uitgaan dat de rechter dat meent in deze uitspraak?

Kijk eens wie in het vonnis als eisers worden aangeduid.

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anders had er PVV moeten staan?

Bij r.o 2.2 staat dat wilders c.s enerzijds als burger wenst op te komen anderzijds "als gekozen volksvertegenwoordigers voor de belangen van nederlandse burgers op te komen"

Ik ging ervanuit dat dit een soort indirecte verwijzing naar 3:305 was maar ik denk dat ik dat stuk maar een beetje ga nuanceren. Lijkt er inderdaad op dat de rechter de ruimte had om niet ontvankelijk te verklaren. Maar als hij dat niet heeft gedaan op grond van 3:303 wat neerkomt op een verbod op een actio popularis (en dat is deze zaak) , mag ik dan in een annotatie aannemen dat de rechter de weg van 3:305 heeft genomen of ga ik dan te ver?
Burgerlijk888

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij r.o 2.2 staat dat wilders c.s enerzijds als burger wenst op te komen anderzijds "als gekozen volksvertegenwoordigers voor de belangen van nederlandse burgers op te komen"

Ik ging ervanuit dat dit een soort indirecte verwijzing naar 3:305 was maar ik denk dat ik dat stuk maar een beetje ga nuanceren. Lijkt er inderdaad op dat de rechter de ruimte had om niet ontvankelijk te verklaren. Maar als hij dat niet heeft gedaan op grond van 3:303 wat neerkomt op een verbod op een actio popularis (en dat is deze zaak) , mag ik dan in een annotatie aannemen dat de rechter de weg van 3:305 heeft genomen of ga ik dan te ver?

p.s --> over het ambshalve toetsen van de ontvankelijkheid-->uit het AD, Wim Voermans-->

'Het enige verrassende element is dat de rechter, ondanks dat hij heeft gezegd dat hij eigenlijk niet naar de zaak kan kijken (de eis is 'niet ontvankelijk'), toch op de argumentatie van Wilders is ingegaan. Zo stelt rechter Paris dat het ESM niet onmiskenbaar in strijd is met het VWEU-verdrag. Dat is pikant. Zeker omdat Wilders al heeft aangekondigd een bodemprocedure tegen de Staat te overwegen.'

'Als hij dat daadwerkelijk gaat doen, heeft hij wel wat uit te leggen want in feite begint hij dan weer een kansloze zaak. Het is zeker opmerkelijk dat de rechter dat heeft gezegd. Hij laat heel duidelijk weten wat hij ervan vindt. Dat getuigt van moed. Hij had ook kunnen volstaan met de vaststelling 'niet-ontvankelijk', en verder de bui over kunnen laten waaien.'

Wat bedoelt hij met de "de eis is niet ontvankelijk" ?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Burgerlijk888 schreef:

De eisers zijn twee natuurlijke personen: Wilders en een persoon die ook lid van de Tweede Kamer schijnt te zijn. Art. 3:305a spreekt van "een stichting of vereniging". Daar is dus geen sprake van.

Quote:

Ik ging ervanuit dat dit een soort indirecte verwijzing naar 3:305 was

Je moet veel preciezer te werk gaan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds