|
Auteur |
Bericht |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 jun 2012 19:20 Onderwerp: Wet werk en bijstand |
|
|
Dag,
Ik heb een vraag over de Wet Werk en Bijstand (WWB), die ik aan het bestuderen was.
Art. 9 WWB verplicht de bijstandsgerechtigde algemeen geaccepteerde arbeid aan te nemen.
Is er een sanctie op het niet voldoen aan deze verplichting?
Ik kan namelijk nergens een sanctie, zoals opschorting of intrekking van de uitkering, vinden in de WWB.
Bijvoorbeeld wat zal er gebeuren als A, een bijstandsgerechtigde, algemeen geaccepteerde arbeid weigert, omdat hij in de toekomst verwacht aangenomen te zullen worden voor een betere baan?
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: ma 04 jun 2012 11:25 Onderwerp: |
|
|
Er zijn wel degelijk maatregelen die genomen kunnen worden indien de bijstandsgerechtigde niet aan de gestelde verplichtingen voldoet, of deze maatregelen ook expliciet in de Wet Werk en Bijstand aan de orde komen durf ik niet te stellen.
In ieder geval is het mogelijk om bijvoorbeeld de uitkering te verlagen of (tijdelijk) stop te zetten indien niet aan der verplichtingen wordt voldaan. Het is echter wel mogelijk om als bijstandsgerechtigde (tijdelijk) ontheffing voor verplichtingen te verkrijgen, bijvoorbeeld voor de sollicitatieplicht.
Er is overigs een wetsvoorstel gedaan ter aanscherping van de sanctiemogelijkheden ter versterking van de naleving en handhaving en bestrijding van misbruik en fraude (Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving). _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: ma 04 jun 2012 16:52 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Bedankt voor het antwoord en de extra informatie.
Dat de sollicitatieplicht opgeschort kan worden weet ik uit art. 9 WWB.
Ik ben echter nog steeds op zoek naar de rechtsgrond voor de maatregelen die genomen worden, als iemand niet aan de sollicitatieplicht voldoet, of geen algemeen geaccepteerde arbeid aanvaardt.
Nogmaals bedankt voor het antwoord.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 05 jun 2012 9:46 Onderwerp: Re: Wet werk en bijstand |
|
|
marja.verstralen schreef: | Art. 9 WWB verplicht de bijstandsgerechtigde algemeen geaccepteerde arbeid aan te nemen.
Is er een sanctie op het niet voldoen aan deze verplichting?
Ik kan namelijk nergens een sanctie, zoals opschorting of intrekking van de uitkering, vinden in de WWB. |
Deze sancties staan ook niet in de Wwb zelf, maar in de gemeentelijke verordening WWB. Het verschilt dus ook per gemeente wat de sanctie is.
Art. 8 en 8a WWB verplichten de gemeenten om dergelijk beleid vast te stellen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: di 05 jun 2012 11:12 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord. Ik heb kennelijk met mijn neus gezocht. Nu kom ik er wel uit.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|