|
Auteur |
Bericht |
rgvanpopta
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 15:51 Onderwerp: beperking publieke rechten via overeenkomst nietig? |
|
|
Een klant van mij heeft een overeenkomst gesloten waardoor hij vrijwillig zijn publieke rechten beperkt. Is een dergelijke overeenkomst nietig of vernietigbaar? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 18:01 Onderwerp: |
|
|
Welke publieke rechten? |
|
|
|
 |
rgvanpopta
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 13:15 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Welke publieke rechten? |
Recht op indienen bezwaar tegen bestemmingsplan en recht op aanvraag planschade |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 15:13 Onderwerp: |
|
|
Het zou kunnen dat zo'n overeenkomst in strijd is met de goede zeden (art. 3:40 BW). De overeenkomst is dan nietig. Dat lijkt mij snel het geval als er geen tegenprestatie is overeengekomen en er dus geen voordeel is voor degene die belooft zijn rechten niet meer uit te oefenen. Als er wel een tegenprestatie is afgesproken kan ik mij voorstellen dat de overeenkomst geldig is, ook al heeft uw cliënt krachtens publiekrecht wel recht op hetgeen hij belooft niet te doen. De overeenkomst kan niet bewerkstelligen dat hij zijn rechten niet meer kan uitoefenen, maar die uitoefening is een wanprestatie onder de privaatrechtelijke overeenkomst. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 18:01 Onderwerp: |
|
|
Een tijdig ingediend bezwaarschrift tegen het bestemmingsplan zal gewoon ontvankelijk worden verklaard.
Wat betreft de civiele overeenkomst waarin is afgesproken dat geen bezwaarschrift zal worden ingediend sluit ik me aan bij Regin. Zo'n overeenkomst zal niet snel geheel nietig zijn, maar het kan m.i. niet zo zijn dat het instellen van bezwaar wordt bestraft met een contractuele boete. Er kan m.i. ook geen "schade" worden gevorderd die het gevolg is van het maken van bezwaar.
Wat betreft planschade kan het een beetje anders liggen: er bestaat geen recht op planschade als een tegemoetkoming al voldoende "anderszins is verzekerd" (art. 6.1 lid 1 Wro), bijv. langs contractuele weg. Voorbeeld.
Met wie is die overeenkomst gesloten? Met de gemeente neem ik aan? Afhankelijk van de precieze omstandigheden zou er misschien ook nog sprake kunnen zijn van een onaanvaardbare doorkruising van een publiekrechtelijke regeling... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 20:40 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een tijdig ingediend bezwaarschrift tegen het bestemmingsplan zal gewoon ontvankelijk worden verklaard.
Wat betreft de civiele overeenkomst waarin is afgesproken dat geen bezwaarschrift zal worden ingediend sluit ik me aan bij Regin. Zo'n overeenkomst zal niet snel geheel nietig zijn, maar het kan m.i. niet zo zijn dat het instellen van bezwaar wordt bestraft met een contractuele boete. Er kan m.i. ook geen "schade" worden gevorderd die het gevolg is van het maken van bezwaar.
Wat betreft planschade kan het een beetje anders liggen: er bestaat geen recht op planschade als een tegemoetkoming al voldoende "anderszins is verzekerd" (art. 6.1 lid 1 Wro), bijv. langs contractuele weg. Voorbeeld.
Met wie is die overeenkomst gesloten? Met de gemeente neem ik aan? Afhankelijk van de precieze omstandigheden zou er misschien ook nog sprake kunnen zijn van een onaanvaardbare doorkruising van een publiekrechtelijke regeling... |
Klopt, maar daarom durf ik er een fles wijn om te verwedden dat de overeenkomst is afgesloten met vergunninghouder. Die zal op zijn beurt ook weer door de gemeente contractueel gebonden zijn om de planschade te betalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 21:30 Onderwerp: |
|
|
BartL schreef: | Klopt, maar daarom durf ik er een fles wijn om te verwedden dat de overeenkomst is afgesloten met vergunninghouder. Die zal op zijn beurt ook weer door de gemeente contractueel gebonden zijn om de planschade te betalen. |
Ja, zo zal het wel zitten. (Dus de wederpartij is vermoedelijk niet de gemeente.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|