|
Auteur |
Bericht |
vhoebeek
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 28 mei 2012 19:57 Onderwerp: ouders, schuldeisers, postadres |
|
|
Een vriendin van mij kwam met de vraag of haar ouders aangesproken kunnen worden door schuldeiser van hun zoon als de zoon niet thuis woont maar wel een postadres daar heeft. (n.b de ouders hebben alle post altijd aan hun zoon overgedragen dus ook rekeningen e.d). Hoop dat iemand mij hierop een antwoord kan geven |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 28 mei 2012 21:14 Onderwerp: |
|
|
Hoe oud is de zoon? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 9:57 Onderwerp: ouders, schuldeisers, postadres |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Als de ouders zich niet borg hebben gesteld voor de schulden van de zoon, zijn de ouders niet hoofdelijk aansprakelijk voor gewone contractuele schulden.
Ik ga ervan uit dat de zoon de leeftijd heeft dat hij zonder toestemming van de ouders bekwaam is overeenkomsten te sluiten (art. 3:32 io. 1:234 BW). Maar ook als hij, als minderjarige, met toestemming van zijn ouders overeenkomsten heeft gesloten, is hij zelf aansprakelijk.
Voor vorderingen uit onrechtmatige daad van een kind onder de zestien zijn de ouders wel aansprakelijk, zie art. 6:169 BW.
Ervan uitgaande dat de zoon meerderjarig is en het contractuele schulden betreft, waarvoor de ouders zich niet borg hebben gesteld, zijn de ouders niet hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de zoon. Het postadres doet daar niets aan af.
Met vriendelijke groet,
Marja
-----------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek, werk en bidden
Gemeenschappelijk brood eten |
|
|
|
 |
vhoebeek
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 13:55 Onderwerp: |
|
|
de zoon is 40 jaar |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 14:03 Onderwerp: |
|
|
De ouders zijn niet aansprakelijk voor de schulden van hun zoon. Dat is alleen anders als zij zich op een bepaalde manier verbonden hebben aan die schulden, bijvoorbeeld door borg of garant te staan, of een lening mede hebben ondertekend. Dat de zoon het adres van zijn ouders als postadres gebruikt, betekent niet dat de schuldeisers zich kunnen verhalen op de bezittingen van de ouders. |
|
|
|
 |
vhoebeek
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 14:46 Onderwerp: |
|
|
hartelijk dank alvast voor de antwoorden die ik nu heb gehad. Ik kan hier zeker wat mee |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 19:04 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het eens met de reacties. De ouders zijn niet aansprakelijk.
Er kunnen echter wel praktische (bewijs)problemem ontstaan wanneer een deurwaarder beslag komt leggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 11:51 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad kunnen de ouders niet aansprakelijk gesteld worden voor de schulden. Zie de reactie van Bona Fides.
Echter ingechreven op een briefadres vanwege schulden levert op den lange duur alleen maar meer problemen op.
Schuldsanering/WSNP is met een briefadres absoluut onmogelijk.
Met als gevolg dat de hoogte van de schulden alleen nog maar toe neemt.
En deurwaarders worden steeds slimmer. Op het moment dat een deurwaarder in de gaten krijgt dat het briefadres alleen maar een truc is en men wel degelijk elders een vaste woon- of verblijfplaats heeft zijn de rapen gaar.
Mijn advies in deze is ga op zoek naar een betrouwbare instantie, bijvoorbeeld de gemeentelijke kredietbank of hoe die instantie ter plaatse ook mag heten, en probeer een oplossing voor de schulden te vinden. _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
|