|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 24 mei 2012 9:52 Onderwerp: Het voordeel van het oproepen van een getuige? |
|
|
Hallo allemaal,
Weet iemand wat het voordeel is van het oproepen van een getuige ten opzichte van het afleggen van een schriftelijke verklaring? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 mei 2012 13:42 Onderwerp: oproepen getuige |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Art. 163-193 Rv Getuigenregeling.
Ik weet hier niks van en niet of er een voordeel is, maar wil toch een poging wagen.
Is er een voordeel?
Ook een onderhandse akte levert dwingend bewijs op, art. 157 lid 2 Rv.
Het getuigenverhoor door de rechter levert een proces-verbaal op. Er staat echter nergens dat een proces-verbaal krachtiger bewijs is dan een onderhandse akte. Een partij moet dan alleen zelf stellen wat de getuige heeft verklaard en dat bewijzen met de onderhandse akte.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: vr 25 mei 2012 7:29 Onderwerp: |
|
|
Hoi Marja,
Ik heb gelezen dat de rechter een vrije waardering van de bewijskracht toe komt bij getuigenverklaringen. Ik wil de kosten echter zo laag mogelijk houden voor mijn cliënt en ik heb nog niet zo heel veel ervaring moet dit soort zaken, vandaar mijn vraag. Wellicht dat de praktijk anders is dan de literatuur (wat wel vaker zo is) en dat de rechter in de regel meer waarde hecht aan een getuigenverklaring. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 mei 2012 8:32 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Hopelijk wil iemand met praktijkervaring antwoorden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 25 mei 2012 11:06 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Hoi Marja,
Ik heb gelezen dat de rechter een vrije waardering van de bewijskracht toe komt bij getuigenverklaringen. Ik wil de kosten echter zo laag mogelijk houden voor mijn cliënt en ik heb nog niet zo heel veel ervaring moet dit soort zaken, vandaar mijn vraag. Wellicht dat de praktijk anders is dan de literatuur (wat wel vaker zo is) en dat de rechter in de regel meer waarde hecht aan een getuigenverklaring. |
Dat de rechter een vrije waardering toekomt sluit natuurlijk helemaal niet uit dat hij in de regel een grotere bewijskracht toekent aan getuigenverklaringen. Er is natuurlijk een verschil tussen een verklaring op papier waarvan je maar moet aannemen dat het de woorden zijn die de getuige zelf heeft gekozen, en een verklaring in de rechtszaal waar ter plekke kan worden doorgevraagd over mindere heldere punten van het verhaal. Liegen op papier is in de regel eenvoudiger, dus de bewijskracht van een papieren verklaring is in de regel minder.
Een getuigenverhoor lijkt me trouwens al snel onontkoombaar als de verklaring beslissend is voor de zaak en door de wederpartij wordt bestreden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: za 26 mei 2012 8:52 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties. |
|