|
Auteur |
Bericht |
Robinnoval
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 13:10 Onderwerp: Nulurencontract, Ik word niet meer opgeroepen wat nu? |
|
|
Geachte,
Ik ben in 07-2008 in dienst getreden bij een niet nader te noemen winkel. (Meubels.)
Ik heb daar met veel plezier gewerkt op basis van een
ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR BEPAALDE TIJD met uitgestelde prestatieplicht. (nulurencontract).
Afgelopen zaterdag heb ik daar gewerkt van 9:00 tot 17:00. Tot mijn verbazing moest ik om kwart voor vijf op het kantoor komen en is mij daar mede gedeeld dat ik nooit meer opgeroepen zou worden. Ik ben te duur, bezuinigingen. ( Ik heb in de loop der jaren opslag gehad omdat ik goed werknemer was, werkte hard enzo.)
Ik sta voor as. Zaterdag echter nog ingepland. Maar mag dus niet meer komen. Naar mijn weten moet een baas een x aantal weken van te voren opzeggen. Dus zou ik dan gewoon moeten kunnen gaan werken toch ?
Ik heb in die (bijna) 4 jaren zogoed als elke zaterdag gewerkt. Heb ik nu ergens recht op ? Gezien het feit dat het ging om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
Artikel 1 van dit contract luidt als volgt:
Het dienstverbang wordt aangegaan voor een periode van zes maanden en eindigt derhalve van rechtswege in ieder geval op 01-01-2009.
Ik heb na dit contract nooit een nieuw contract getekend. Heb ik misschien een vast contract gekregen van rechtswege naar aanleiding van mijn gemiddeld aantal uren in een periode ? Hoe werkt dit precies ? |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 14:25 Onderwerp: |
|
|
Wanneer de overeenkomst op 1-1-2009 eindigde en je bent daarna zonder tegenspraak van de werkgever blijven werken is er krachtens artikel 7:668 BW sprake van stilzwijgende verlenging van de overeenkomst. Deze verlenging heeft dezelfde looptijd, maximaal een jaar, en voorwaarden als de "oorspronkelijke" overeenkomst. In jou geval dus een looptijd van een half jaar.
Bij een keten langer dan 36 maanden óf na drie opeenvolgende overeenkomsten gaat krachtens artikel 7:668a BW een overeenkomst van bepaalde tijd van rechtswege over op een overeenkomst van onbepaalde tijd. Je zou dus kunnen stellen dat je na 1-1-2010 een overeenkomst van onbepaalde tijd hebt gekregen, daar de overeenkomst dan driemaal met een halfjaar looptijd is verlengd.
Wat betreft je nulurencontract; indien er structureel op dezelfde dagen en dezelfde tijden is gewerkt kan je krachtens artikel 7:610b BW stellen dat na drie maanden sprake is van een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden.
Mijns inziens heb je dus wel degelijk wat "rechten". _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
Robinnoval
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 14:35 Onderwerp: |
|
|
Alziend Oog schreef: |
Wat betreft je nulurencontract; indien er structureel op dezelfde dagen en dezelfde tijden is gewerkt kan je krachtens artikel 7:610b BW stellen dat na drie maanden sprake is van een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden.
Mijns inziens heb je dus wel degelijk wat "rechten". |
Bedankt voor je antwoord! Ik heb nog een paar vragen mbt jou antwoord
Die 3 overeenkomsten kom ik dus zeker aan, omdat ik er al zolang werk.
Hoe structureel moet ik het vereisten als gesteld in 610b boek 7 nemen?
Moet ik dan drie maanden lang echt elke zaterdag gewerkt hebben ?
Ik werk in principe elke zaterdag. maar ben ook welleens vrij geweest op een zaterdag...
610b. wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden?
Als ik dan bijvoorbeeld van de 12 zaterdagen in die maand er 10 heb gewerkt. Heb ik dan recht op een contract voor onbepaalde voor 3 zaterdagen per maand of hoe moet ik dit zien ?
In principe werk ik dus elke zaterdag van 9:00 tot 17:00. Maar moet ik 3 maanden lang elke zaterdag gewerkt hebben ? Of kom ik ook aan dit 'rechtsvermoeden' omdat ik al bijna 4 jaar vele zaterdag heb gewerkt ?
Moet mijn baas mij een overzicht verstrekken van al de door mij gewerkte uren van de afgelopen jaren? Zodat ik dit kan uitzoeken of ik aan structurele uren kom?
Ter aanvulling de laatste 3 maanden heb ik:
53 uur,
30 uur en
25 uur gewerkt |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 18:40 Onderwerp: |
|
|
Even terzijde en ter aanvulling:
Dat u een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft, betekent dat de werkgever voor het ontslag een ontslagvergunning moet vragen bij het CWI (ontslag om bedrijfseconomische redenen gaat het om).
Heeft de werkgever geen ontslagvergunning en ontslaat hij u toch, dan heeft u twee mogelijkheden:
I. Vernietiging van het ontslag op grond van art. 9 io. 6 Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen. Een loonvordering op grond van art. 7:628 BW met vertragingsschadevergoeding art. 7:625 en wettelijke rente art. 6:119 en 120 BW.
Of
II. Schadevergoeding op grond van art. 7:677 lid 1 en 2 io. art. 7:680 BW gelijk aan het loon dat u gehad zou hebben bij een opzegging tegen de juiste termijn. En eventueel herstel van de dienstbetrekking op grond van art. 7:682 BW.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: di 22 mei 2012 10:08 Onderwerp: |
|
|
[quote="Robinnoval"] Alziend Oog schreef: |
Hoe structureel moet ik het vereisten als gesteld in 610b boek 7 nemen?
Moet ik dan drie maanden lang echt elke zaterdag gewerkt hebben ?
Ik werk in principe elke zaterdag. maar ben ook welleens vrij geweest op een zaterdag... |
Ik moet mijn uitspraak enigszins nuanceren. Er wordt namelijk geen specifieke eis gesteld dat de arbeidstijden en -dagen maandelijks hetzelfde zijn, daarom wordt ook gemiddelde van de afgelopen drie maanden genomen. Structurele arbeidstijden en -dagen maken echter het "rechtsvermoeden" wel aannemelijker.
marja.verstralen schreef: | Even terzijde en ter aanvulling:
Dat u een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft, betekent dat de werkgever voor het ontslag een ontslagvergunning moet vragen bij het CWI (ontslag om bedrijfseconomische redenen gaat het om). |
U bedoelt het UWV Werkbedrijf? Dit is uiteraard niet de enige mogelijkheid voor de werkgever om de arbeidsovereenkomst te beëindigen, deze kan immers ook ontbinden via de kantonrechter. Ook is beëindiging met wederzijdse overeenstemming ook niet ondenkbaar, je moet als werknemer maar willen werken voor een werkgever die je eigenlijk niet meer wilt. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 11:50 Onderwerp: |
|
|
De casus spreekt van een oproepovereenkomst en een werkgever die zegt dat hij niet meer zal oproepen. Ik zie nergens het woord ontslag vallen. Het traject van marja is dus (vooralsnog) niet aan de orde.
Gezien het feit dat je in de afgelopen 3 maanden daadwerkelijk verschillende uren hebt gewerkt, bestaat er een (niet al te grote, maar toch) kans dat een rechter bepaalt dat er geen sprake is van een vermoeden van een arbeidsomvang, maar dat het nulurencontract (terecht) op u van toepassing is.
Je oet je afvragen of het je waard is om kosten te maken (die niet mis zijn) om deze zaak überhaupt voor de rechter te brengen.
Beter is het om te kijken met je werkgever of je niet een soort afbouwregeling kunt overeenkomen, uiteraard onder jouw "dreiging" dat je naar de rechter wil stappen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 13:47 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | De casus spreekt van een oproepovereenkomst en een werkgever die zegt dat hij niet meer zal oproepen. Ik zie nergens het woord ontslag vallen. Het traject van marja is dus (vooralsnog) niet aan de orde. |
Volgens mij is de analyse van Alziend Oog juist. De arbeidsovereenkomst die eindigde is in 2009 zonder tegenspraak voortgezet en verlengd (7:668), net zo lang tot er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan (7:668a). Een dergelijke overeenkomst kan alleen door opzegging (UWV) of ontbinding (kantonrechter) worden beëindigd.
Quote: | Gezien het feit dat je in de afgelopen 3 maanden daadwerkelijk verschillende uren hebt gewerkt, bestaat er een (niet al te grote, maar toch) kans dat een rechter bepaalt dat er geen sprake is van een vermoeden van een arbeidsomvang, maar dat het nulurencontract (terecht) op u van toepassing is. |
Waarom zou het nul-urencontract 'terecht' van toepassing zijn? Je zegt zelf al dat er maar een kleine kans is dat de rechter het vermoeden volledig naast zich neerlegt. De werknemer is niet verplicht om bij het vermoeden van de arbeidsomvang zich op de voorafgaande drie maanden te baseren. De vraag in deze casus lijkt niet zozeer te zijn óf er enige arbeidsomvang is bedongen, maar hoe groot deze is. Het betoog van de werkgever dat er sprake is van een oproepkracht die hij te allen tijde nooit meer kan oproepen is naar alle waarschijnlijkheid volstrekt kansloos.
Quote: | Je [m]oet je afvragen of het je waard is om kosten te maken (die niet mis zijn) om deze zaak überhaupt voor de rechter te brengen. Beter is het om te kijken met je werkgever of je niet een soort afbouwregeling kunt overeenkomen, uiteraard onder jouw "dreiging" dat je naar de rechter wil stappen. |
Procederen voor de kantonrechter kan ook zonder een advocaat. Als eenmaal is vastgesteld wat de precieze arbeidsomvang is, kan de werknemer zijn misgelopen loon vorderen en bovendien kan de werkgever hem niet ontslaan zonder ontslagvergunning of gouden handdruk. Praten over een 'afbouwregeling' lijkt mij wat voorbarig gezien de gunstige rechtspositie van de werknemer. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 15:17 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | DENNIS79 schreef: | De casus spreekt van een oproepovereenkomst en een werkgever die zegt dat hij niet meer zal oproepen. Ik zie nergens het woord ontslag vallen. Het traject van marja is dus (vooralsnog) niet aan de orde. |
Volgens mij is de analyse van Alziend Oog juist. De arbeidsovereenkomst die eindigde is in 2009 zonder tegenspraak voortgezet en verlengd (7:668), net zo lang tot er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan (7:668a). Een dergelijke overeenkomst kan alleen door opzegging (UWV) of ontbinding (kantonrechter) worden beëindigd. |
Ja die analyse is ook juist, maar daar gaat het nu niet om. Ik heb niet gelezen dat de werkgever het dienstverband heeft opgezegd of heeft beëindigd. De werkgever heeft alleen aangegeven dat hij TS niet meer wil oproepen.
Er kan dus geen sprake zijn van het ontslag aan te vechten en op basis daarvan vergoeding te eisen, zoals niet Alziend Oog maar Marja zei. Er is namelijk (nog) GEEN ontslag gegeven.
Regin schreef: | Quote: | Gezien het feit dat je in de afgelopen 3 maanden daadwerkelijk verschillende uren hebt gewerkt, bestaat er een (niet al te grote, maar toch) kans dat een rechter bepaalt dat er geen sprake is van een vermoeden van een arbeidsomvang, maar dat het nulurencontract (terecht) op u van toepassing is. |
Waarom zou het nul-urencontract 'terecht' van toepassing zijn? Je zegt zelf al dat er maar een kleine kans is dat de rechter het vermoeden volledig naast zich neerlegt. De werknemer is niet verplicht om bij het vermoeden van de arbeidsomvang zich op de voorafgaande drie maanden te baseren. De vraag in deze casus lijkt niet zozeer te zijn óf er enige arbeidsomvang is bedongen, maar hoe groot deze is. Het betoog van de werkgever dat er sprake is van een oproepkracht die hij te allen tijde nooit meer kan oproepen is naar alle waarschijnlijkheid volstrekt kansloos. |
Nee, want het uitgangspunt is dat er geen gegarandeerde uren zijn, vandaar het nulurencontract. Bij zo'n contract krijgt de werknemer enkel gewerkte uren uitbetaald.
Indien de rechter van oordeel is dat er daadwerkelijk minder werkaanbod zal zijn, kan hij zo maar oordelen dat de werknemer terecht niet langer opgeroepen zal worden.
De kans dat de werkgever dit kan aantonen is niet al te groot, maar wel aanwezig.
Regin schreef: | Quote: | Je [m]oet je afvragen of het je waard is om kosten te maken (die niet mis zijn) om deze zaak überhaupt voor de rechter te brengen. Beter is het om te kijken met je werkgever of je niet een soort afbouwregeling kunt overeenkomen, uiteraard onder jouw "dreiging" dat je naar de rechter wil stappen. |
Procederen voor de kantonrechter kan ook zonder een advocaat. Als eenmaal is vastgesteld wat de precieze arbeidsomvang is, kan de werknemer zijn misgelopen loon vorderen en bovendien kan de werkgever hem niet ontslaan zonder ontslagvergunning of gouden handdruk. Praten over een 'afbouwregeling' lijkt mij wat voorbarig gezien de gunstige rechtspositie van de werknemer. |
Griffierecht dient ook ingecalculeerd te worden, evenals het risico dat je de zaak, hoe sterk je ook staat, toch verliest. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Alziend Oog
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 16:12 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Er kan dus geen sprake zijn van het ontslag aan te vechten en op basis daarvan vergoeding te eisen, zoals niet Alziend Oog maar Marja zei. Er is namelijk (nog) GEEN ontslag gegeven. |
Er wordt ook niet gesproken over "aanvechten van ontslag". Het was volgens mij ook enkel de intentie van Marja om extra te informeren en de TS te wijzen op het feit dat hij zich er niet bij neer moet leggen als de werkgever hem niet meer wil "oproepen" en mogelijk de overeenkomst wilt beëindigen. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 17:52 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Er kan dus geen sprake zijn van het ontslag aan te vechten en op basis daarvan vergoeding te eisen, zoals niet Alziend Oog maar Marja zei. Er is namelijk (nog) GEEN ontslag gegeven. |
Je zou het gesprek tussen de werknemer en werkgever waarin wordt aangekondigd dat hij niet meer zal worden opgeroepen vanwege bezuinigen kunnen beschouwen als een (poging tot) ontslag. In deze zaak lijkt het mij overigens het meest waarschijnlijk dat de werknemer een vordering tot tewerkstelling en loonbetaling instelt, dus in die zin heb je gelijk dat aanvechten van het ontslag niet voor de hand ligt.
Quote: | Nee, want het uitgangspunt is dat er geen gegarandeerde uren zijn, vandaar het nulurencontract. Bij zo'n contract krijgt de werknemer enkel gewerkte uren uitbetaald. Indien de rechter van oordeel is dat er daadwerkelijk minder werkaanbod zal zijn, kan hij zo maar oordelen dat de werknemer terecht niet langer opgeroepen zal worden. |
Het lijkt me sterk dat de intentie van de werkgever bij het aangaan van een nul-urencontract na zo lange tijd het nog steeds wint van de realiteit: de werknemer heeft jarenlang structureel op zaterdagen gewerkt, zonder dat is gesproken over de precieze voorwaarden van de arbeidsovereenkomst. Het uitgangspunt dat er geen gegarandeerde uren zijn, is dus opzijgezet door de ontwikkelingen in de tijd. De werknemer heeft een arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Het nul-urencontract is een gepasseerd station.
Quote: | De kans dat de werkgever dit [minder werkaanbod] kan aantonen is niet al te groot, maar wel aanwezig. |
De vraag is niet of de werkgever terecht niet meer oproept omdat er minder werk voorhanden is. Die kwestie is irrelevant, nu door het verstrijken van tijd en de gedragingen van werkgever en werknemer er een arbeidsovereenkomst in het leven is geroepen van onbepaalde tijd met een onbepaalde omvang. Het rechtsvermoeden kan behulpzaam zijn bij het bepalen van de omvang van de bedongen arbeid. De werkgever kan aansturen op een zo klein mogelijke omvang, de werknemer zal een zo groot mogelijke omvang van de arbeid proberen aan te tonen. De stelling dat er minder werkaanbod is en daarom terecht niet meer wordt opgeroepen, raakt in die discussie kant noch wal. |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 9:43 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Quote: | Nee, want het uitgangspunt is dat er geen gegarandeerde uren zijn, vandaar het nulurencontract. Bij zo'n contract krijgt de werknemer enkel gewerkte uren uitbetaald. Indien de rechter van oordeel is dat er daadwerkelijk minder werkaanbod zal zijn, kan hij zo maar oordelen dat de werknemer terecht niet langer opgeroepen zal worden. |
Het lijkt me sterk dat de intentie van de werkgever bij het aangaan van een nul-urencontract na zo lange tijd het nog steeds wint van de realiteit: de werknemer heeft jarenlang structureel op zaterdagen gewerkt, zonder dat is gesproken over de precieze voorwaarden van de arbeidsovereenkomst. Het uitgangspunt dat er geen gegarandeerde uren zijn, is dus opzijgezet door de ontwikkelingen in de tijd. De werknemer heeft een arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Het nul-urencontract is een gepasseerd station. |
Het probleem is dat wij allebei niet de exacte feiten kennen. In theorie heb je helemaal gelijk wat je zegt. Dat het in de praktijk niet altijd zo werkt weten we ook.
Hoe dan ook; jij gaat er van uit dat de TS stelselmatig elke zaterdag heeft gewerkt.
Ik lees dat juist weer anders.
Robinnoval schreef: | Ik werk in principe elke zaterdag. maar ben ook welleens vrij geweest op een zaterdag... |
Vervolgens is hij ook in de laatste drie maanden een paar keer keer niet opgeroepen.
Dan nog is mijn stelling niet dat TS terecht niet meer opgeroepen wordt. Ik zeg alleen maar dat, met de (gebrekkige) informatie die hier gegeven wordt, het geen gelopen koers is. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|