|
Auteur |
Bericht |
samarinde
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 11:33 Onderwerp: Zwanger worden en minder werken in de toekomst |
|
|
Goedemorgen,
Omdat we stiekem fantaseren over het proberen zwanger te worden, ga ik me ook praktische dingen afvragen. Bijvoorbeeld hoe mijn werkuren er dan uit zien.
Ik vind het belangrijk, mocht het lukken zwanger te worden, we ook genoeg tijd te besteden aan het kind zelf. Ik vind een werkweek van 2 dagen in de eerste jaren reëel. (met name deze stelling, omdat in mijn verzorgende branche altijd wel enkele uren erbij gedraaid worden > loopt uit, klant te laat, uren inhalen ed).
Maar nu het volgende. Ik heb 2 banen in 2 verschillende, kleinschalige bedrijven. Beide voor 16 uur. Dus samen 32 uur, verdeeld in 4 dagen.
Bij beide is de enige collega, mijn baas. Als ik ook maar 1 dag ziek ben of er doet zich een onvoorziene situatie voor, dan ligt op die dag de zaak stil. Tenzij mijn bazen mijn werkzaamheden overnemen op dat moment.
Mijn ideale situatie is bij beide bedrijven 1 dag minder werken. Met name ivm dat ik bij de ene werkgever andere taken uitvoer dan bij de andere. (afwisseling dus).
Nu lees ik overal wel dat de werkgever dat in principe moet accepteren, maar werkt dit wel zo in mijn situatie?
Kan hij/zij later niet alsnog beslissen mij te vervangen voor een flexibeler collega?
En wat zou u doen in mijn situatie? Toch kiezen voor 1 van beide werkgevers?
(ik loop op de zaken vooruit, dat weet ik, maar ik ben toch benieuwd) |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 20:22 Onderwerp: Zwanger worden en minder werken in de toekomst |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Het recht op ouderschapsverlof is in de kern een ongeclausuleerd recht op een half jaar halve weken werken voor elk kind onder de acht jaar, als u ten minste een jaar in dienst bent (art. 6:2 lid 1 2 en 3 Wet Arbeid en Zorg).
Gelet op de wet kan de werkgever dit niet weigeren.
Alleen een andere indeling van het verlof zou hij mogen weigeren wegens zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang (art. 6:2 lid 4 en 5 WAZO).
De werknemer moet het opnemen van het verlof ten minste twee maanden van te voren schriftelijk melden bij de werkgever onder opgave van de periode, het aantal uren verlof per week en de spreiding daarvan (art. 6:5 lid 1 WAZO).
Zo wordt gewaarborgd dat de moeder de band met betaalde arbeid behoudt. Dat geldt ook voor uw situatie, meen ik. Ten minste, zo zou het moeten zijn. Of het in de praktijk zo uitwerkt, is altijd maar bezien. Ik kan me voorstellen dat dit voor het Midden- en Kleinbedrijf erg belastend kan zijn. In elk geval mag u niet ontslagen worden wegens het opnemen van ouderschapsverlof (art. 7:671 lid 7 BW).
Ik hoop dat ik u een beetje heb verder geholpen.
Met vriendelijke groet,
Marja
-----------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek
Omdat we stiekem fantaseren over het proberen zwanger te worden, ga ik me ook praktische dingen afvragen. Bijvoorbeeld hoe mijn werkuren er dan uit zien.
Ik vind het belangrijk, mocht het lukken zwanger te worden, we ook genoeg tijd te besteden aan het kind zelf. Ik vind een werkweek van 2 dagen in de eerste jaren reëel. (met name deze stelling, omdat in mijn verzorgende branche altijd wel enkele uren erbij gedraaid worden > loopt uit, klant te laat, uren inhalen ed).
Maar nu het volgende. Ik heb 2 banen in 2 verschillende, kleinschalige bedrijven. Beide voor 16 uur. Dus samen 32 uur, verdeeld in 4 dagen.
Bij beide is de enige collega, mijn baas. Als ik ook maar 1 dag ziek ben of er doet zich een onvoorziene situatie voor, dan ligt op die dag de zaak stil. Tenzij mijn bazen mijn werkzaamheden overnemen op dat moment.
Mijn ideale situatie is bij beide bedrijven 1 dag minder werken. Met name ivm dat ik bij de ene werkgever andere taken uitvoer dan bij de andere. (afwisseling dus).
Nu lees ik overal wel dat de werkgever dat in principe moet accepteren, maar werkt dit wel zo in mijn situatie?
Kan hij/zij later niet alsnog beslissen mij te vervangen voor een flexibeler collega?
En wat zou u doen in mijn situatie? Toch kiezen voor 1 van beide werkgevers?
(ik loop op de zaken vooruit, dat weet ik, maar ik ben toch benieuwd) |
|
|
|
 |
samarinde
|
Geplaatst: za 19 mei 2012 21:18 Onderwerp: |
|
|
Het is me duidelijk.
Maar in veel situaties waarin je juridisch gelijk hebt, komt het de relatie met wg en in dit geval misschien zelfs het succes van het bedrijf niet ten goede.
Blijft dus lastig.
Hoe zou u dit persoonlijk aanpakken? |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 19 mei 2012 21:37 Onderwerp: |
|
|
Ik zou 2 dagen bij één werkgever blijven.
Of hele goede afspraken maken met beide werkgevers. |
|
|
|
 |
samarinde
|
Geplaatst: za 19 mei 2012 23:27 Onderwerp: |
|
|
De ene baan is verder rijden (de meest afwisselende baan). De andere baan is net zo leuk en dichterbij, alleen zijn de werkzaamheden maar een deel van mijn volledige vakkennis. Geen ramp, maar dat zou ik wel missen. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 20 mei 2012 14:20 Onderwerp: Ouderschapsverlof |
|
|
Maar met het ouderschapsverlof is het niet mogelijk om bij een werkgever niet te werken en bij de andere wel. Het gaat echt om deeltijd werk. Dus acht uur bij de een en acht uur bij de ander.
Dan zou u ontslag moeten nemen uit een baan, zonder dat u ouderschapsverlof opneemt. Maar dan bent u wel verwijtbaar werkloos, zodat u geen recht heeft op een WW-uitkering over deze uren (het ouderschapsverlof is overigens ook onbetaald, tenzij in de CAO of arbeidsovereenkomst anders is overeengekomen).
Ik weet niet wat ik zelf zou doen. Misschien is een moeder met ervaring bereid te reageren. |
|
|
|
 |
LadySwitch
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 11:44 Onderwerp: |
|
|
Een lastige situatie, lijkt mij, aangezien u beide banen leuk vindt.
Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel slim van u vind om hier over na te denken voordat een eventuele zwangerschap een feit is.
Sowieso lijkt het mij verstandig om beide arbeidsovereenkomsten te bekijken om te zien wat hierin staat betreffende zwangerschap.
Aangezien u bij beide werkgevers de enige werknemer bent lijkt het mij dat u wel een goed contact heeft met uw bazen.
Hier van uitgegaan is het misschien een idee om het gewoon met hen te bespreken en samen te bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Misschien komen zij wel met oplossingen waar u zelf nog niet aan gedacht heeft.
Succes! _________________ Aim a little higher and you will reach your goal... |
|
|
|
 |
samarinde
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 22:10 Onderwerp: |
|
|
Het is zeker een lastige situatie.
Als het moment mag komen, zal ik het ook zeker bij beide op tafel leggen. Misschien eerst bij degene die mijn voorkeur heeft (mocht ik daar tegen die tijd achter zijn).
In beide overeenkomsten staat niets over zwangerschappen. Dus zal het meeste volgens wettelijke bepalingen icm persoonlijk overleg gaan.
Ik geloof dat ik er maar op moet vertrouwen dat het wel goed zal komen.
Bedankt allemaal voor de antwoorden! |
|
|
|
 |
|