|
Auteur |
Bericht |
RogerPuts
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 mei 2012 14:32 Onderwerp: OM niet ontvankelijk - compensatie kosten? |
|
|
Beste medeforumgebruikers,
Onlangs ben ik voor de rechter verschenen vanwege vermeend bumperkleven. Het OM is niet ontvankelijk verklaard door de rechter. Reden hiervoor is verjaring, de zitting was meer dan twee jaar na datum pleging van het vermeende.
Wat me steekt is dat ik verjaring zelf moest brengen. Officier wist dit ook of had dit moeten weten. Desondanks ben ik ter zitting moeten verschijnen en heb ik dus kosten gemaakt.
Mijn vragen: wat is de kans van slagen als ik kosten compensatie verzoek aan het OM en welke weg dien ik hiervoor te bewandelen?
Dank! |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 15 mei 2012 22:08 Onderwerp: |
|
|
Overtredingen verjaren pas na 3 jaar (meen ik, zie: art. 70 Sr).
Code: | Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring:
1°. in drie jaren voor alle overtredingen; |
Wel is het zo dat op het moment van kennisneming dat waarschijnlijk een strafvervolging tegen u wordt begonnen er een termijn van twee jaar begint te lopen. Dit is kan worden teruggevonden in artikel 6 EVRM:
Code: | Een ieder die is gearresteerd of gedetineerd, overeenkomstig lid 1.c van dit artikel, moet onverwijld voor een rechter worden geleid of voor een andere magistraat die door de wet bevoegd verklaard is rechterlijke macht uit te oefenen en heeft het recht binnen een redelijke termijn berecht te worden of hangende het proces in vrijheid te worden gesteld. De invrijheidstelling kan afhankelijk worden gesteld van een waarborg voor de verschijning van de betrokkene ter terechtzitting. |
Op de site van het Openbaar Ministerie valt er alleen een schadevergoeding te verhalen:
Code: |
- U hebt schade ondervonden als gevolg van de ondergane inverzekeringstelling, klinische observatie of voorlopige hechtenis.
|
Dit is op de site van het OM na te lezen: http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@109414/wanneer_kan_de/ |
|
|
|
 |
|