Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 20:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

dreigen met ontslag na ziekmelding
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
400

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 8:16    Onderwerp: dreigen met ontslag na ziekmelding Reageer met quote Naar onder Naar boven

hey

ik lig al enige tijd overhoop met de baas en al een tijdje zegt die als je ziekmeld krijg ik ontslag
ik ben pas achter gekomen dat hij zich niet heeft verzekert voor ziektewet.
maar ik heb me sinds vanmorgen ziekgemeld.
dus mijn vraag is wat kan ik nog meer doen ergens anders ziekmelden bijv uwv??

mvg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 9:22    Onderwerp: dreigen met ontslag na ziekmelding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Bij ziekte van de werknemer rusten op de werkgever twee meldingsplichten:
I. Art. 38 Ziektewet: na 42 weken ziekte melden bij het UWV.
II. Art. 38a Ziektewet: na vier dagen melden bij het UWV.

Art. 38a Ziektewet: de werknemer moet de ziekte binnen twee dagen melden bij de werkgever.

De plicht om te melden bij het UWV rust dus op de werkgever. U zou kunnen proberen dit voor de werkgever te doen, maar ik weet niet of dit gaat werken. Het is uw plicht niet en u heeft wellicht de relevante gegevens niet.

Zodra u ziek bent, gaat voor de werkgever de loondoorbetalingsplicht van art. 7:629 BW lopen. Op grond van lid 1 is de werkgever u gedurende 104 weken ten minste 70% van het loon verschuldigd, tenzij de CAO bepaalt dat een hoger percentage doorbetaald moet worden.
Dit tijdvak kan verlengd worden, als de werkgever niet aan zijn reintegratieinspanningsverplichtingen van art. 7:658a BW voldoet, zie art. 7:629 lid 11 en 24 van de Wet WIA.

De werkgever mag u tijdens ziekte niet ontslaan, zie art. 7:670 lid 1 BW. Doet hij dit toch, dan kunt u twee dingen doen:
I. Het ontslag vernietigen, omdat een ontslagvergunning ontbreekt van het CWI, art. 9 io. 6 Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen. En een loonvordering instellen op grond van art. 7:629 BW 70% van het loon, eventueel met vertragingsschadevergoeding art. 7:625 BW. Mogelijk kunt u de arbeidsovereenkomst dan ook laten ontbinden, omdat u niet meer voor deze werkgever wilt werken, art. 7:685 BW en hierbij een ontslagvergoeding vorderen.

II. Het ontslag in stand laten, maar schadevergoeding vorderen, omdat in strijd met het opzegverbod en niet tegen de juiste termijn is opgezegd, art. 7:677 lid 1 en 2 io. art. 7:680 BW. Eventueel herstel van de dienstbetrekking, art. 7:680 BW.

Ontstaat er een geschil tussen de werkgever en u over de vraag of u ziek bent en wil de werkgever daarom geen loon doorbetalen, dan moet u loon vorderen bij de rechter. Hiervoor is vereist dat u een second opinion van de verzekeringsarts van het UWV kunt overleggen, art. 7:629a BW.

Ik hoop u hiermee enigszins op weg geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,

Marja
--------------------------------------------------------------------------------

Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek
Gemeenschappelijk brood eten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 9:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wijze waarop ziekmelding moet plaatsvinden kan per onderneming verschillen, dit hangt af welke regeling is getroffen. Op welke wijze heeft u zich ziek gemeld?

Stel dat u dit enkel via telefoon heeft gedaan, is het wellicht verstandig vanwege de verstandhouding met uw werkgever een e-mail of (aangetekende) brief te sturen waarin u bevestigd dat u zich heeft ziek gemeld en bij wij u dit heeft gedaan.

De werkgever is de gene die de ziekmelding doorgeeft aan de arbodienst (uiterlijk op de vierde dag na ziekmelding) en het UWV (bij 42 weken ziekte). Of u dit ook op eigen initiatief kan doen durf ik mij niet over uit te laten.

In ieder geval is het in beginsel niet toegestaan voor de werkgever om een werknemer te ontslaan binnen twee jaar ziekte, tenzij u niet naar behoren meewerkt aan re-integratie of in de CAO een kortere termijn is opgenomen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds