Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 19:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

scheiding, schulden en beslaglegging
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
thijs219

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 13:09    Onderwerp: scheiding, schulden en beslaglegging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een familielid van mij is gescheiden, haar ex man is vertrokken naar Curaçao' waar hij ook vandaan komt, nu heeft hij een aanzienlijke schuld achter gelaten, te weten28.000 euro.

Hij is onbereikbaar en intussen hebben de schuldeisers haar gevonden en meteen beslag gelegd op haar betaalrekening, overigens zonder waarschuwing, zij wist niet eens van de schuld af. Op het moment zit mijn familielid in zware financiële problemen en haar ex zit vrij en blij op curacao.

Wel zijn zij beiden eigenaar van ontroerend goed op Curaçao wat door een derde bewoond wordt. De ex man wil dit niet verkopen, mijn familielid wel.

De ex man is niet voor rede vatbaar en weigert actie te ondernemen, mijn familielid krijgt geen rechtshulp omdat ze officieel vermogend is vanwege het huis op Curaçao.

Welke wegen moeten er nou bewandeld worden om van de schuldeisers af te raken, of ze tenminste de goede kant op te wijzen zodat ze mijn familielid met rust laten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 15:16    Onderwerp: scheiding, schulden en beslaglegging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Ik weet niet of ik het (juridisch) helemaal goed begrijp, maar wil toch een poging wagen.

Omdat de man uit Curaçao komt, moet eerst het toepasselijk recht worden vastgesteld. Ik denk dat partijen voor het huwelijksvermogensregime geen rechtskeuze hebben gemaakt. Dan is op grond van art. 4 Haags Huwelijksvermogensverdrag Nederlands recht van toepassing.

Naar Nederlands recht wordt de goederenrechtelijke huwelijksgemeenschap van rechtswege ontbonden bij echtscheiding, art. 1:99 lid 1 sub a BW. Partijen hebben een gelijk aandeel in de gemeenschap, tenzij anders afgesproken in bijvoorbeeld huwelijkse voorwaarden, art. 1:100 lid 1 BW.

Dat betekent dat de vrouw deelt in de schuld van de man, tenzij ze anders hebben afgesproken. Dat betekent ook dat de schuldeisers in beginsel wel aan het juiste adres zijn bij de vrouw.

Mocht ik ongelijk hebben: de vrouw kan bezwaar maken tegen de beslaglegging. Dat heeft schorsende werking en dan wordt nader onder zoek gedaan.

Met vriendelijke groet,

Marja
thijs219

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marja,

Dank voor je reactie, beiden zijn geboren in Curacao maar zijn 23 jaar geleden naar Nederland verhuisd. Ik heb het vermoeden dat de ex de schuld ook gemaakt heeft nadat zij uit elkaar zijn gegaan, maar voordat de scheiding door de rechter onderstreept is, als we dit zouden kunnen aantonen, kan daar nog iets mee gedaan worden?
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Voor de vraag naar het toepasselijk recht is relevant de eerste gewone verblijfplaats na het huwelijk. Dat is Nederland, dus is Nederlands recht van toepassing. Ook op de schuld van de man.

Alleen schulden die de man is aangegaan na de door de rechter uitgesproken echtscheiding vallen buiten de gemeenschap van goederen. Is de schuld dus voor de rechterlijke uitspraak aangegaan, dan deelt de vrouw helaas nog in deze schuld, daar is niets aan te doen.

Met vriendelijke groet,

Marja
thijs219

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat had ik niet verwacht...je zou dus zelfs met voorbedachte rade op die manier je ex een hak kunnen zetten en daar kun je niks tegen doen. Zou er nog een manier kunnen zijn om het huis op Curaçao aan die schuld te verbinden. Om op die manier dat huis gedwongen te verkopen? Dit werd tijdens de scheiding door de ex man tegengehouden, maar het huis is voor mijn familielid alleen maar een last. Het lijkt alsof ze vermogen heeft, waardoor ze subsidies misloopt etc. terwijl ze feitelijk geen idee heeft hoe ze de huur moet betalen of aan eten moet komen nu er beslag is gelegd op haar rekeningen. Als de schuldeisers nou beslag zouden leggen op het huis in Curaçao zou dat 2 vliegen in 1klap zijn, schuldenvrij en van dat huis af.
Mvg
Thijsa
thijs219

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat had ik niet verwacht...je zou dus zelfs met voorbedachte rade op die manier je ex een hak kunnen zetten en daar kun je niks tegen doen. Zou er nog een manier kunnen zijn om het huis op Curaçao aan die schuld te verbinden. Om op die manier dat huis gedwongen te verkopen? Dit werd tijdens de scheiding door de ex man tegengehouden, maar het huis is voor mijn familielid alleen maar een last. Het lijkt alsof ze vermogen heeft, waardoor ze subsidies misloopt etc. terwijl ze feitelijk geen idee heeft hoe ze de huur moet betalen of aan eten moet komen nu er beslag is gelegd op haar rekeningen. Als de schuldeisers nou beslag zouden leggen op het huis in Curaçao zou dat 2 vliegen in 1klap zijn, schuldenvrij en van dat huis af.
Mvg
Thijsa
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe lang geleden is de scheiding uitgesproken? De vrouw kan namelijk binnen drie maanden na de ontbinding van gemeenschap afstand doen van haar aandeel in de gemeenschap (art. 1:103 BW). Zij is dan niet meer voor de helft aansprakelijk voor alle schulden uit de gemeenschap, en mag uit die gemeenschap slechts haar bed, beddegoed en kleding terugvorderen.
thijs219

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is dan jammer, al een jaar geleden. De ex heeft in eerste instantie zijn lening netjes betaald waardoor niemand last van hem had, maar hij heeft ergens in september besloten niet meer te betalen. Dat resulteerde erin dat er nu bij mijn familielid beslag wordt gelegd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds