xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: zo 20 mei 2012 12:03 Onderwerp: BW4812: Was de Raad van State ipv Hoge Raad terzake bevoegd? |
|
|
HR verklaart gemeente bevoegd, om VVE-leden, dwangbevelen te geven.
HR is echter niet bevoegd, te oordelen, over evt. ontvankelijk-verklaring van VVE-leden, in bezwaarprocedures bij de bestuursrechter tegen het VVE-aanschrijfbesluit.
Moet er niet eerst een uitspraak zijn, van de hoogste bestuursrechter, de Raad van State, (of VVE-leden al dan niet als daders/overtreders aangemerkt mogen worden, van een niet tegen individuele VVE-leden zelf, maar tegen de Rechtspersoon-VVE gericht bestuurs-aanschrijfbesluit, en voortvloeiend, of elk individueel lid wel op eigen houtje bevoegd is, tot bezwaarrechtsmiddelen tegen het VVE-aanschrijfbesluit, waardoor bijv. de bezwaarzaak van het bevoegde VVE-bestuur doorkruist kan worden), alvorens HR, na verzet van een VVE-lid, dat hetzij geen bezwaar had gemaakt tegen het VVE-besluit, hetzij door gemeente niet tot bezwaar werd toegelaten, hierover kan en mag oordelen?
En stel, dat RvS (bijv. tijdens het eerste de beste leden-proefproces)enkel de VVE als dader/overtreder aanwijst van het VVE-aanschrijfbesluit tegen gemeenschappelijke VVE-zaken, en/of enkel de VVE bevoegd verklaard tot bezwaar tegen het VVE-aanschrijfbesluit:
Wat betekent dat dan, voor de wellicht ontelbare VVE-leden, bij wie de gemeentes tot op heden, enkel, via een gemakkelijk dwangbevel, tot dwanginvordering van de VVE-aanschrijving zijn overgegaan ?
Als ik LJN BU9662 er naast leg, voel ik nattigheid, en denk ik niet, dat HR de meningsverschillen, tussen de over elkaar heen vallende Rechtbanken en Gerechtshoven nu tot een einde heeft gebracht.
Dat is wellicht ook heel moeilijk, gezien de rare constructie van VVE-recht waarbij de VVE soms een Rechtspersoon is, maar soms ook weer niet, en het lidmaatschap van een vereniging (een vrijwillig grondrecht gebaseerd op een democratische rechtsorde) bij een VVE niet vrijwillig maar verplicht is, waardoor ook door VVE ongewenste leden, rechtens, de boel kunnen saboteren waartegen de 'goedwillende' leden weinig kunnen doen
HR denkt blijkbaar dus, die hele ingewikkelde maatschappelijke VVE-structuur, in HR4812, nu ten gunste van de gemeentes te kunnen regelen. |
|