Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kosten voorkomen beslaglegging verhaalbaar?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
trailer

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 1:55    Onderwerp: kosten voorkomen beslaglegging verhaalbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een civiel geschil met een persoon.
Deze dreigt via een advocaat impliciet met beslaglegging.

Dit komt voor mij erg ongelegen aangezien ik zojuist een transaktie moet doen om een nieuw bedrijfspand te kopen.
Ik doe dit met eigen middelen en heb hiertoe mijn geld veilig moeten stellen op een betaalrekening van een kennis. Het gaat om 2 ton, daarnaast heb ik het koopcontract van de OG transaktie bij de notaris vast laten leggen teneinde beslag op mijn pand te voorkomen.

Al met al kost mij dit zowieso al 1000 euro aan rompslomp teneinde niet met de verkopende partij van het bedrijfspand ook een geschil te krijgen wegens niet kunnen nakomen van de koop.

Het gaat overigens om een verkoop van een auto van enkele duizenden euro;s en de tegenpartij eist bijna 2 ton omdat de auto elders verkeerd is gerestaureerd. Echt uit de lucht gegrepen claim maar mensen kunnen eisen wat ze willen.
Die zaak zal voor de rechter komen.

Mijn vraag is simpel , Indien ik die zaak win, kan ik dan de gemaakte kosten tbv de maatregelen die ik genomen heb om beslaglegging te voorkomen verhalen op de tegenpartij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 7:25    Onderwerp: kosten voorkomen beslaglegging verhaalbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Een executoriaal of conservatoir beslag kan volgens mij niet gelegd worden zonder dat de tegenpartij in het bezit is van een zogenaamde executoriale titel. Dat wil zeggen een rechterlijk vonnis met in de grosse de woorden ´in naam der Koningin´. Enkel met een advocaat kan men geen beslag leggen.

Dus ofwel u moet al gedagvaard zijn voor een procedure en niet gegaan zijn, ofwel de wederpartij gaat dit nog doen, maar kan geen beslag leggen voordat hij dit rechterlijk vonnis heeft.

Als dit vonnis er is, is het niet de bedoeling dat u van alles gaat doen om het beslag te bemoeilijken. Als u snel een grote aankoop doet, waardoor er geen beslag meer gelegd kan worden, kan de schuldeiser deze aankoop vernietigen met de Actio Pauliana (art. 3:45 BW).

U zou uw vordering in de zaak kunnen aanbrengen als tegenvordering, maar ik denk dat uw tegenpartij niet tot betaling veroordeeld zal worden.

Naar ik begrijp beschuldigt de wederpartij u van wanprestatie (art. 6:74 BW). Hiervoor is vereist dat de wederpartij u eerst schriftelijk aanmaant en een redelijke termijn gunt de auto alsnog in goede staat te doen verkeren (verzuim art. 6:81 en 82 BW), tenzij het gebrek al andere schade tot gevolg heeft gehad. Als het gebrek andere schade tot gevolg heeft gehad kan de wederpartij direct overgaan tot het vorderen van schadevergoeding (art. 6:81 BW).

Vervolgens is het nog maar de vraag of u aansprakelijk bent voor de onzorgvuldige restauratie (of reparatie?). De restaurateur heeft immers hiermee op zijn beurt wanprestatie jegens u gepleegd. U zou uw kosten op de reparateur kunnen verhalen. In de procedure tegen u zou u hem in vrijwaring kunnen oproepen, zodat hij tot schadevergoeding wordt veroordeeld en niet u.

Met vriendelijke groet,

Marja
----------------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Een huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek
Gemeenschappelijke broodmaaltijd
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 7:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog ten aanzien van uw vraag over de kostenveroordeling:

De hoofdregel is dat de verliezende partij in de proceskosten wordt veroordeeld (art. 237 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering).

Ik denk dat het raadzaam is, dat u en uw wederpartij met elkaar contact opnemen en met de restaurateur en bespreken in hoeverre de tekortkoming nog te herstellen is.
Regin

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 11:56    Onderwerp: Re: kosten voorkomen beslaglegging verhaalbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Een executoriaal of conservatoir beslag kan volgens mij niet gelegd worden zonder dat de tegenpartij in het bezit is van een zogenaamde executoriale titel. Dat wil zeggen een rechterlijk vonnis met in de grosse de woorden ´in naam der Koningin´. Enkel met een advocaat kan men geen beslag leggen.

Dus ofwel u moet al gedagvaard zijn voor een procedure en niet gegaan zijn, ofwel de wederpartij gaat dit nog doen, maar kan geen beslag leggen voordat hij dit rechterlijk vonnis heeft.

Er is een verschil tussen een executoriaal en conservatoir beslag. Een executoriaal beslag (art. 435 Rv) vereist inderdaad een veroordelend vonnis. Een conservatoir beslag (art. 700 Rv) kan worden gelegd na verlof van de voorzieningenrechter, zonder dat de wederpartij wordt gehoord. De voorzieningenrechter beslist over het verlof na 'summier onderzoek'. De beslagschuldenaar kan in kort geding tegen het conservatoir beslag bezwaar maken. De beslaglegger is verplicht binnen een bepaalde termijn een dagvaarding uit te brengen. Het is dus betrekkelijk eenvoudig conservatoir beslag te leggen.

Quote:
Als dit vonnis er is, is het niet de bedoeling dat u van alles gaat doen om het beslag te bemoeilijken. Als u snel een grote aankoop doet, waardoor er geen beslag meer gelegd kan worden, kan de schuldeiser deze aankoop vernietigen met de Actio Pauliana (art. 3:45 BW).

Een grote aankoop hoeft geen probleem te zijn, als de waarde van de aankoop en de koopsom in verhouding zijn. De schuldeisers kunnen zich namelijk ook op het gekochte verhalen. Het wegsluizen van geld naar een kennis kan mogelijk ongedaan worden gemaakt, omdat die rechtshandeling onverplicht en om-niet geschiedt (de kennis doet er niets voor terug).

Zoals gezegd is de beslaglegger verplicht de beslagschuldenaar binnen een bepaalde termijn te dagvaarden. Als in de procedure die daarop volgt blijkt dat u niet aansprakelijk bent en de beslaglegger geen vordering op u heeft, dan is de beslaglegger mogelijk aansprakelijk voor de schade die u ten gevolge van dat beslag heeft geleden; het ongegronde beslag kan een onrechtmatige daad zijn (LJN: AF2841). De kosten die u heeft gemaakt om de gevolgen van het beslag te verminderen (d.w.z. uw eigen schade te beperken) zijn mogelijk onderdeel van de schade die de beslaglegger moet vergoeden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds