Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 7:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onderhoudsplicht na leeftijd van 21 jaar?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sandra1978

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 27 mrt 2012 9:25    Onderwerp: onderhoudsplicht na leeftijd van 21 jaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Kan iemand me misschien aan informatie helpen?

De zoon van mijn man is 22 jaar. (afgelopen januari geworden) Tot nov. vorig jaar heeft mijn man vrijwillig bijgedragen aan de ziektekosten. Alimentatie is nooit om verzocht, er ligt geen gerechterlijke uitspraak laat staan een convenant waarin een langere voortgezette onderhoudsplicht is afgesproken. Nu heeft deze zoon een advocaat ingeschakeld om een de bijdrage welke duo berekend af te dwingen. Betaald mijn man niet wil de advocaat een rechtszaak aanspannen. Ons inziens is hiervoor geen grond; sowieso houd deze berekening al geen rekening met overige lasten, maar daarnaast is de voortgezette onderhoudsplicht gestopt op het 21ste levensjaar. Zoon heeft geen lening en zou deze nog af kunnen sluiten en heeft inkomen vanuit een bijbaan. (levert een loonstrook aan met een salaris van 179,50 maar eveneens staat er vermeld dat hij ruim 8000 totaal heeft verdiend)

Weet iemand of zo'n rechtszaak kans van slagen heeft?
Aangezien er geen contact is willen we ook niet betalen, hij is immers niet meer jongmeerderjarig en bij ons weten is de stelling nog steeds, wie kan studeren kan ook werken en dus is er geen sprake van behoefte zoals bedoeld in (ik meen) artikel 329 Aangezien er nooit eerder een verzoek is ingediend, deze zoon al 3 jaar gestudeerd heeft en het laatste jaar ingaat lijkt het verzoek ons ook niet redelijk.

Daarnaast heeft hij reeds een afgerond MBO opleiding welke is bekostigd door mijn man destijds. Het is dus niet zo dat hij nooit geen kans heeft gehad om te studeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 27 mrt 2012 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soms is het lastig om zonder vooroordelen te oordelen...

Ik zal toch een poging doen!

Je lijkt nogal wat zaken door elkaar te halen. Het gaat de zoon niet om een onderhoudsplicht of voortgezette onderhoudsplicht, maar om de ouderbijdrage die DUO berekent. Dat zijn twee hele andere zaken.

De ouderbijdrage is zeg maar het bedrag waarvan DUO, en dus eigenlijk alle Nederlanders, vinden dat het redelijk is dat de ouders dat bedrag mee betalen aan de studie van hun kind. En studeren houdt niet op bij een MBO opleiding... (Als je dat denkt dan zit je hier op een verkeerd forum ben ik bang).

Kennelijk betaalt jouw man, om welke reden dan ook, niet langer mee aan de studie van zijn kind. Dat kan, en dat mag, maar dan heeft zijn zoon bewijsmateriaal nodig dat zijn vader niet te dwingen is om die bijdrage te betalen. Dat bewijsmateriaal gaat hij nu waarschijnlijk verkrijgen via een sommatie van een advocaat dan wel een rechtszaak.

Ik ben wel benieuwd welke informatie je nu precies uit mijn reactie gaat halen:
1. dat het niet meer dan redelijk is dat je man meebetaalt; of
2. dat je man niet verplicht is om mee te betalen...

BerichtGeplaatst: di 27 mrt 2012 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou beide conclusies uit jouw verhaal kunnen halen:-)

Echter duo schrijft zelf al in hun brieven dat deze bijdrage vrijwillig is en iets wat vrijwillig is kan mi niet verplicht gesteld worden.
Ik was van mening dat in een rechtszaak gekeken wordt naar factoren waar duo geen rekening mee houd; namelijk overige lasten en draagkracht. De laatste is er niet dus heeft weinig zin dan. Tenzij hij het voor duo wil laten bwijzen. Maar ook dan zal in een rechtszaak zijn inkomen wordem meegenomen toch en alimentatie stopt op het 21ste of althans de onderhoudsplicht tenzij anders afgesproken, maar dat is hier niet het geval. Daarom bevreemd het mij dat zo'n kans van slagen zou hebben.
sandra1978

BerichtGeplaatst: di 27 mrt 2012 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Owja ik realisseer me ook dat je na je MBO nog verder kan studeren, maar als iemand aansluitend HBO en universiteit gaat doen lijkt het me alsnog niet correct dat de ouders dit dan allemaal maar zouden moeten betalen of anders voor de rechter gesleept worden....
RogerPuts

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 08 mei 2012 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat DUO roept of adviseert doet niet ter zake. Onderhoudsplicht vervalt zodra kind leeftijd van 21 jaar bereikt. Hierop zijn uitzonderingen. Kijk maar onderaan pagina http://www.alimentatieplicht.com/onderhoudsplicht/meerderjarige-kinderen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RogerPuts schreef:
Wat DUO roept of adviseert doet niet ter zake. Onderhoudsplicht vervalt zodra kind leeftijd van 21 jaar bereikt. Hierop zijn uitzonderingen. Kijk maar onderaan pagina http://www.alimentatieplicht.com/onderhoudsplicht/meerderjarige-kinderen.

Heb je überhaupt de moeite genomen om te lezen wat ik geschreven heb in mijn reactie?

M.a.w. lees het nog eens en probeer het nu te begrijpen!

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
RogerPuts schreef:

Heb je überhaupt de moeite genomen om te lezen wat ik geschreven heb in mijn reactie?

M.a.w. lees het nog eens en probeer het nu te begrijpen!

Zeker, het snijdt weinig hout. Het nogmaals lezen verandert daar niets aan.
sandra1978

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Komt erop neer dat het niet hoeft, er is geen convenant, er is geen sprake van behoefte en er is geen nadrukkelijke toezegging. Daarnaast zijn er 4 kinderen waarvoor wel betaald moet worden ivm minderjarig zijn dus financiele ruimte is er ook niet. Ik vertik het om onze kleine kinderen extra naar de opvang te brengen om geld te geven aan een 22-jarige die nu al 3x per jaar op vakantie kan, diverse voetbalewedstrijden bezoekt, bezig is met zijn motorrijbewijs, wekelijks op stap gaat en nog geen studielening heeft afgesloten. Als je dat allemaal kan kan je finaniceel voor jezelf zorgen en als je die keuzes maakt, prima maar dan hoef je je handje niet meer op te houden. Hij heeft recht op zorgtoeslag en heeft vorig jaar in 10 maanden tijd totaal 8000,- verdiend, het houdt ergens op..... (overigens zet hij genoemde uitjes op facebook en twitter en zet hij er ook neer dat hij zijn collegegeld ineens betaald omdat hij dat geld makkelijk bij elkaar verdiend, tel daarbij op dat hij 1,5 jaar niet meer gezien is door niemand hier en dan zoekt ie het wat mij betreft maar uit)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds