|
Auteur |
Bericht |
Marie Wilson
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: ma 14 mei 2012 12:13 Onderwerp: Prijsverhoging door dierenarts na bestellen medicijn |
|
|
Ik heb voor mijn hond een injectievloeistof nodig voor haar allergie, die haar desensibiliseert. De dierenarts bestelt deze bij een laboratorium. De eerste keer heb ik gevraagd wat de kosten zijn - 92,50 - en dat is door de dierenarts opgeschreven op de uitslag van de allergietest. De keer daarop heb ik wederom 92,50 betaald. Vorige maand moest ik voor de derde keer nieuwe vloeistof bestellen, dat gaat mondeling (op 12 april). Ik werd enige dagen later door de dierenarts gebeld dat de prijs altijd een vergissing was en moet zijn 145,95. Ik had de bestelling al gedaan maar had die eigenlijk liever willen annuleren. Hij kwam mij tegemoet met een eenmalige prijsverlaging van 10%. Ik heb de vloeistof nog niet opgehaald, die staat nog bij de dierenarts. Op 10 mei werd door Fa-Med een nota gestuurd uit naam van de dierenarts, verhoogd met 6,50 administratiekosten. Voor een medicijn dat nog niet eens in mijn bezit is. Mede omdat ik al 20 jaar met mijn honden patient ben bij deze dierenartsenpraktijk ben ik hier behoorlijk door getroffen, ik vind deze aanmaning buitengewoon niet chique! Kan ik a) alsnog de bestelling annuleren of b) die administratiekosten aanvechten? |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: ma 14 mei 2012 15:59 Onderwerp: |
|
|
Als op het moment dat de overeenkomst tot stand kwam nog geen sprake was van een overeengekomen prijs, dan zegt artikel 7:4 BW het volgende:
"Wanneer de koop is gesloten zonder dat de prijs is bepaald, is de koper een redelijke prijs verschuldigd; bij de bepaling van die prijs wordt rekening gehouden met de door de verkoper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst gewoonlijk bedongen prijzen."
U had er dus vanuit mogen gaan dat de prijs gewoon de €92,50 zou bedragen en niet de €145,95. Vanwege deze prijsverandering heeft u de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 14 mei 2012 16:18 Onderwerp: |
|
|
Ik zou me nog kunnen voorstellen dat het daarbij wel verschil maakt op welk moment de ontbinding plaatsvindt. De dierenarts heeft enkele dagen na 12 april gebeld met het bericht dat de kosten hoger uitvallen. Daarop is tot op heden nog niet gereageerd. Wellicht kan dit worden aangemerkt als een aanpassing (danwel nadere invulling) van de overeenkomst, waarmee de hogere prijs alsnog is overeengekomen? Een en ander zal daarbij afhankelijk zijn van de reactie destijds op het bericht van de dierenarts. Een maand later lijkt mij niet bepaald 'onverwijld'. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 14 mei 2012 18:30 Onderwerp: |
|
|
Alziend Oog schreef: | Als op het moment dat de overeenkomst tot stand kwam nog geen sprake was van een overeengekomen prijs, dan zegt artikel 7:4 BW (...) |
Waar baseer je je veronderstelling op dat er bij de totstandkoming van de overeenkomst geen prijs is overeengekomen? Als de vorige twee keer voor 92,50 euro is besteld, dan is het heel aannemelijk dat de bij derde bestelling (eventueel stilzwijgend) hetzelfde bedrag is afgesproken.
Quote: | Vanwege deze prijsverandering heeft u de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden. |
Op welk artikel is deze ontbindingsbevoegdheid gebaseerd?
---
Uw dierenarts zal Fa-Med niet expliciet gevraagd hebben om u een aanmaning te sturen; dat gaat waarschijnlijk automatisch. Het zal niet zijn bedoeling zijn geweest u te schofferen. Uit uw verhaal blijkt niet dat u de dierenarts of Fa-Med op de hoogte heeft gesteld van uw plan om de rekening niet te betalen. Die vertraging komt voor uw rekening. De administratiekosten bent u waarschijnlijk dus gewoon verschuldigd. Bovendien is het zacht gezegd niet kosten-efficiënt om een verhoging van 6,50 euro aan te vechten.
Welk bedrag u voor de derde bestelling verschuldigd bent, is afhankelijk van wat er precies tussen u en de dierenarts is voorgevallen nadat hij u had geïnformeerd over de onjuiste prijs. Heeft u de dierenarts gesproken of heeft hij een voicemailbericht achtergelaten? Als u met hem heeft gesproken, wat heeft u toen gezegd? Bent u mondeling akkoord gegaan met de tegemoetkoming? |
|
|
|
 |
|