Sjors321
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 apr 2012 15:59 Onderwerp: Wet dubbele nationaliteit Kip of ei ik krijg geen paspoort |
|
|
Hallo allemaal,
Ik hoop ik plaats dit in de juiste rubriek.
Ik ben Nederlander van geboorte heb heb de Nederlandse Nationaliteit.
Sinds meerdere jaren woon ik in Zuid Afrika.
Nu moet ik mijn permit verlengen.
Door dat het ministerie hier in Zuid Afrika tot drie keer toe mijn aanvraag kwijt was is mijn huidige permit buiten mijn schuld verlopen en val ik in een soort gedoog regel.
Niet officieel want ze willen het schriftelijk niet bevestigen maar het is bekend waar ik woon en dat mijn permit verlopen is.
Daarmee ben ik in principe illegaal in Zuid Afrika.
Toen ik weer eens geen informeren wat de status van mijn aanvraag was kreeg ik te horen.
Je paspoort gaat in juni verlopen we hebben je aanvraag stil gelegd je moet eerst een nieuw paspoort halen want de periode die je krijgt is 2 jaar en je paspoort is nog maar 2 maanden geldig.
Ok geen probleem, afspraak gemaakt met de Nederlandse Ambassade, pasfoto's laten maken en "even" een nieuw paspoort aanvragen.
Niet dus.
Ik kreeg te horen je bent niet legaal in Zuid Afrika je kunt geen nieuw paspoort aanvragen.
Na mijn uitleg dat ik geen nieuwe permit kan krijgen omdat mijn paspoort te kort nog geldig is kreeg ik als reactie.
Jammer dan, wij kunnen je niet helpen.
Je moet bewijzen dat je inmiddels geen Zuid Afrikaan bent geworden.
Dus terug naar Buitenlandse zaken (Zuid Afrikaanse buitenlandse zaken).
Nee hoor wij geven hier geen bewijs van, je bent niet als Zuid Afrikaan geregistreerd.
Ok geef me dan even een papiertje dat ik geen Zuid Afrikaan ben.
Nee doen we niet.
Ok geef me dan een papiertje dat mijn aanvraag stil gelegd is met de reden dat mijn paspoort te kort geldig is.
Nee doen we niet.
Het enige wat je kunt doen, ga terug naar de Nederlandse Ambassade en vraag een nieuw paspoort aan.
Nu moet je weten, de NL Ambassade is 3 uur rijden.
Buitenlandse zaken in ZA is 2 uur rijden de andere kant op.
Wat moet en kan ik doen?
Ik zal links of rechts toch een nieuw paspoort moeten krijgen.
De NL ambassade roept er is een nieuwe wet die dubbele nationaliteit tegen gaat, buitenlandse zaken van ZA roept, de NL regering kan van alles willen wij geven dit soort papieren nooit af en gaan dat nu ook niet doen.
Weet iemand welke mogelijkheden ik nu nog heb?
Kan de NL ambassade zich echt beroepen op dubbele nationaliteit?
Ze NL ambassade wil ook niet even met de afdeling Buitenlandse zaken in ZA bellen om het bevestigd te krijgen.
Graag hulp want ik zit echt muur vast en ren van het kastje naar de muur.
Ben niet alleen al een paar honderd liter diesel kwijt ook VEEL uren rijden en dat alleen voor mijn permit en stugge houding van de NL Ambassade in Pretoria.
Dank en groeten |
|