Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 10:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overschrijden van bezwaartermijn (CBR)
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jeweettoch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 12:31    Onderwerp: Overschrijden van bezwaartermijn (CBR) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begin februari heb ik een verplichte cursus opgekregen (EMG). Ik heb bezwaar aangetekend en die is door CBR eind februari ontvangen.

Uitgerekend vanaf de datum, is het 10 weken voorbij geweest, ik had ze al eerder gebeld en toen vertelde cbr dat de deadline begin volgende week is en dat ze uiteindelijk nog met 6 weken kunnen verlengen?

Toen kwam ik tot mijn verbazing op deze site terecht (http://maxius.nl/algemene-wet-bestuursrecht/hoofdstuk7/afdeling7.2) die mij verteld dat CBR maar 6 weken de tijd heeft en met de mogelijkheid om het met 6 weken te verlengen?

Maar ze overschrijden de deadline al toch? Ik neem aan als ze het verlengen mij op de hoogte moeten houden? toch?

En na 2 weken is de termijn van 12 weken ook overschreden ( 6+ 6 ). Welke stappen kan ik nu ondernemen? kan ik vergoeding vragen of de belachelijke cursus van 800 euro ongeldig laten verklaren?

Hulp is erg gewenst!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hangt er vanaf of het bezwaarschrift wordt behandeld door een bezwaarschriftencommissie of niet. Zo ja, dan geldt inderdaad een termijn van 12 weken, zo nee, dan geldt de genoemde termijn van 6 weken. In beide gevallen kan inderdaad met 6 weken worden verlengd.

Er is eventueel nog verder uitstel mogelijk op basis van artikel 7:10 lid 4 Awb, maar ik ga er even vanuit dat die gevallen hier niet spelen.

Indien de termijn wordt overschreden, dan is de Wet dwangsom van toepassing. De regels hiervoor staan in artt. 4:17 t/m 4:20 Awb. In principe dien je het bestuursorgaan dan in gebreke te stellen (middels een brief). De eerste dag waarover een dwangsom verschuldigd is, is de eerste dag na het verstrijken van voornoemde termijn (let wel: je moet dus wel in gebreke stellen!). De dwangsom begint met 20 euro per dag, oplopend naar 40 per dag, met een maximum van 42 dagen (lees de artikelen voor een volledig overzicht).

Het overschrijden van de termijn zegt echter helemaal niets over de inhoud van je bezwaarschrift.
rws17

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer de termijn is overschreden kan je beroep doen op de wet dwangsom niet tijdig beslissen. In sommige gevallen kan je meteen in beroep kan.

Een EMG wordt niet lichtvaardig opgelegd. Je hebt je kennelijk erg asociaal gedragen in het wegverkeer.

Zonder de feiten te kennen en waarom je denkt dat de EMG-maatregel niet opgelegd kan worden in jouw geval blijft mijn hulp beperkt tot het bovenstaande.
Marinus Hoorntje

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de duidelijkheid: als geen bezwaarschriftencommissie is ingesteld geldt een termijn van zes weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken. Dit betekent dat het bestuursorgaan vanaf de dag waarop het besluit is bekend gemaakt twaalf weken de tijd heeft. Als de CBR beschikt over een commissie, dan heeft het 18 weken de tijd. Deze termijn kan ongemotiveerd worden verlengd tot 24 weken.
Verstuur e-mail
jeweettoch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank u mensen, ik schrijf momenteel een brief naar CBR om beroep te doen op de Wet Dwangsom.

Ik vraag geen hulp mbt de inhoud van de bezwaarschrift. Als er interesse is, wil ik die best bespreken maar ben bang dat de topic afdwaalt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds