|
Auteur |
Bericht |
frank1985
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 23 mei 2012 22:30 Onderwerp: Verkoop marktplaats |
|
|
Ik zit een een wat vervelende situatie. Internet en het juridisch loket geven ook wat tegenstrijdige verhalen.
Het volgende is er aan de hand:
Ik verkocht een laptop a 600 euro op MP aan iemand uit belgie. Ik verstuur de laptop per aangetekende / verzekerde post. Na 1,5 week komt de koper met het verhaal dat ze de laptop niet heeft ontvangen.
Ik heb deze wel verzonden vanuit NL naar belgie. Echter en dat is mijn stomme fout heb ik de track en trace code al weggedaan. Dom dus. Post nl kan en wil niets checken zonder de T en T code.
Wat nu te doen.
Mevrouw is erg onredelijk. Ik heb daarom het voorstel gedaan een deel bijv 300 euro terug te betalen aan haar. ( ik ga er maar vanuit dat ze het pakket echt niet heeft ontvangen ) Ik kan dan nog proberen uit te zoeken wat er echt gebeurd is en evt later de rest van het geld terug betalen als de laptop echt verdwenen is en Postnl toch mijn schade wil vergoeden. Dit wil ze niet. Ik moet het geld maar terug storten. Het is imo nogal onredelijk om zo even 600 euro terug te storten zonder dat ik weet wat er gaande is.
Nu heeft ze alleen mijn naam,mail adres en rek nummer. Verder niets. Ze dreigt nu aangifte te doen als ze weer in NL is het weekend ( ze is nederlandse ) en evt bij mij langs te komen.
Wat kan ik nu verwachten ? Kan ze via de bank achter mijn gegevens komen ? Als ze aangifte gaat doen heb ik hier dan de politie op de stoep staan. ( dat zie ik natuurlijk niet zitten ) of is dit alles niet aan de orde en staat ze net als ik met de rug tegen de muur.
Wat zijn mijn rechten en wat zijn mijn plichten in deze ? En wat kan ik van die evt aangifte verwachten ?
Alvast bedankt voor de antwoorden. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 mei 2012 8:56 Onderwerp: Verkoop Marktplaats |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Het is spijtig, maar mijns inziens heeft de vrouw het recht het aankoopbedrag terug te vorderen.
- Op de rechtsverhouding is Nederlands recht van toepassing (art. 4 lid 1 sub a Rome I Verordening: bij roerende zaken is het land van de gewone verblijfplaats van de verkoper van toepassing), tenzij u samen met de vrouw voor een ander toepasselijk rechtsstelsel heeft gekozen (art. 3 Rome I Verordening).
- Art. 6:27 Burgerlijk Wetboek (BW) Degene die een roerende, individueel bepaalde zaak moet afleveren, moet dat als zorgvuldig schuldenaar doen. Omdat de zaak bij de post waarschijnlijk verloren is gegaan en u voor dit transportmiddel hebt gekozen, vallen de gevolgen van de tekortkoming mijns inziens in uw risicosfeer (art. 6:74 BW dit heet 'wanprestatie'). Omdat u niet meer kunt nakomen (in overleg met mevrouw zou u nog kunnen afspreken om een ander exemplaar te leveren (art. 6:45 BW)), hoeft mevrouw u niet eerst in gebreke te stellen, voordat zij schadevergoeding vordert (art. 6:80 BW). Zij kan dus betaling van het aankoopbedrag vorderen.
- Wil mevrouw de koopovereenkomst ontbinden (art. 6:265 BW), dan moet dit schriftelijk (art. 6:267 BW).
- Aangifte bij de politie doen lijkt me niet de gepaste weg. Mevrouw kan een vordering tot terugbetaling van de aankoopprijs/ schadevergoeding indienen bij de rechter en vervolgens de deurwaarder het bedrag laten halen.
- Het lijkt me wel dat u een vordering op TNT post heeft. TNT heeft immers op haar beurt wanprestatie jegens u gepleegd. Daarvoor is het wel handig als u enig bewijs heeft van de ter post bezorging (art. 150 Rv wie stelt moet bewijzen).
Sterkte met uw situatie en misschien heeft iemand anders nog een ander advies.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 mei 2012 9:03 Onderwerp: |
|
|
Kleine complicatie, volgens mij:
- Op grond van art. 2 lid 1 EEX-Verordening is de Nederlandse rechter bevoegd over de zaak te beslissen. De Nederlandse rechter zal Nederlands Internationaal Privaatrecht toepassen en dan is Nederlands recht van toepassing.
- Op grond van art. 3 lid 1 io. art. 5 lid 1 sub a en b van de EEX-Verordening is ook de rechter van de woonplaats van mevrouw bevoegd, dat is de Belgische rechter. De Belgische rechter zal Belgisch Internationaal privaatrecht toepassen. Ik weet niet welke uitkomst dat heeft. Mogelijk dat dan Belgisch recht van toepassing is.
Maar ik neem eigenlijk aan dat de regeling van wanprestatie in Nederland en Belgie vergelijkbaar is. |
|
|
|
 |
|