|
Auteur |
Bericht |
nijntje
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 0:11 Onderwerp: Scriptie aanpak |
|
|
Wie heeft er voor mij tips hoe je het beste het maken van een scriptie kunt aanpakken. Hoe moet je beginnen, wat is handig en wat niet  |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 2:32 Onderwerp: |
|
|
Wat iig wel heel handig is, is aantekeningen maken tijdens het lezen. Als je het leest denk dat je het wel kan onthouden maar het is het echt enorm frustretend om een dag lang op zoek te moeten naar de vindplaats van 'die ene' quote. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
mr. crowley
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 10:01 Onderwerp: |
|
|
Wat ik je kan aanraden is goed het onderwerp af te bakenen, waar je scriptie overgaat. Anders blijf je maar nieuwe informatie toevoegen. Wat ook helpt is een raamwerk te maken, waarin je globaal aangeeft wat je in je welk hoofdstuk gaat behandelen. Later kun je dan nog altijd de volgorde aanpassen. Veel succes met het schrijven. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 11:49 Onderwerp: |
|
|
Ik start met de inleiding en de inhoudsopgave. Deels omdat het verplicht is om dit als eerst te doen (voor mij althans) en daarbuiten omdat het ook gewoon erg handig is. Op deze manier verwerk je eigenlijk datgene wat mr. Crowley hierboven zegt. Je maakt een raamwerk en bakent je onderwerp af. Buiten het feit waar je over wilt schrijven is het ook erg belangrijk om te kijken waar je niet over wilt schrijven! _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
nijntje
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 12:21 Onderwerp: |
|
|
Lezen jullie eerst alle info, of beginnen jullie meteen te schrijven? En hoe noteer je de gelezen info: bij een bepaald onderwerp of maken jullie aantekeningen per artikel? |
|
|
|
 |
mr. crowley
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 13:09 Onderwerp: |
|
|
Ik heb eerst de informatie gelezen en daarbij korte aantekeningen gemaakt. Daarna ben ik met het schrijven begonnen. Toen had ik al een goed beeld welke richting mijn scriptie op zou gaan. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 13:13 Onderwerp: |
|
|
Ik liet in de beginfase inlezen en afbakenen elkaar afwisselen. Het is het belangrijkste (en in mijn ogen het moeilijkste) om tot ene goede onderzoeksvraag te komen. Om die te kunnen stellen moet je namelijk al het een en ander afweten van je onderwerp. Maar zodraje die hebt kan je veel gerichter lezen. Om nou te voorkomen dat je gaat 'zwemmen' is het inderdaad handig om z.s.m. te beginnen met afbakenen. Als je het helemaal nog niet weet desnoods door gedeelten uit te sluiten. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
mr. crowley
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 13:15 Onderwerp: |
|
|
Een duidelijke probleemstelling is inderdaad essentieel. Dan sluit je vanzelf al een hoop uit en wordt het afbakenen een stuk gemakkelijker. |
|
|
|
 |
nijntje
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 14:03 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel voor alle goede tips. Een probleemstelling heb ik al. Maar dan moet je nog veel informatie verwerken om een scriptie te schrijven. Ik vind het heel moeilijk om al die info te ordenen en er goede aantekeningen van te maken, zodat ik het later in een scriptie kan verwerken  |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 15:03 Onderwerp: |
|
|
Kijk! Een goede probleemstelling is het halve werk. Dan kan je nu subvragen/problemen gaan beschrijven. Daarmee kan je je hoofdstukindeling maken. Bovendien heb je dan duidelijk stappen waarin je je probleem wil gaa oplossen. Ook hier geldt weer: Een goede probleemstelling/vraag per hoofdstuk helpt enorm met afbakenen. Wees vooral ook niet te bang om bepaalde zaken niet te behandelen als ze niet bijdragen aan de oplossing van het probleem. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
Ramonkey
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2280
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 16:05 Onderwerp: |
|
|
in aanvulling op de rest...maak goede afspraken met de begeleider. Zorg echter dat je niet te afhankelijk bent van de begeleider, jij moet het uiteindelijk zelf doen. Als je een idee hebt van de hoofdstukken zou je kunnen beginnen met een klein hoofdstuk om een beetje de feeling te krijgen. Als je eenmaal begonnen bent zul je merken dat je al schrijvend weer nieuwe invalshoeken bedenkt en de lijn van je scriptie steeds duidelijker wordt.
onderwerp was toch schockschade? of was het affectieschade?
suc6 _________________ Be the change you want to see in the world |
|
|
|
 |
Martine Redacteur
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 485
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 16:58 Onderwerp: Scriptie |
|
|
Allereerst: Nijntje, veel succes met je scriptie!
Ten tweede: ik ben nu als studente "nieuwe stijl" bezig met mijn bacheloressay over maatschappelijk verantwoord ondernemen en milieu, en ik vroeg me af hoe lang de 'oude' doctoraalscripties van jullie ongeveer zijn. Mijn essay dient tussen de 7500 en 8500 woorden te bedragen.
Hoe is dat bij jullie?
Groetjes,
Martine. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 17:30 Onderwerp: |
|
|
Mijn scriptie was nog oude stijl. Negen studiepunten, officieel tussen de 27 en 35 A4 op regelafstand 1 met marges van 3 cm aan alle kanten. Al met al is mijn scriptie zo'n 45 A4 totaal geworden. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
nijntje
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 17:38 Onderwerp: |
|
|
Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.
De scriptie oude stijl moet een omvang hebben van minimaal 30 pagina's en maximaal 60 pagina's. Je mag zelf een onderwerp kiezen. Je moet aangeven wat je precies wilt gaan ondezoeken en ook waarom. Ook moet je een voorlopige hoofdstukindeling inleveren. Als alles dan goed is gekeurd, kan je aan de slag gaan.  |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: vr 14 jan 2005 17:53 Onderwerp: |
|
|
Voor het schrijven van mijn scriptie heb ik nooit samenvattingen gemaakt van artikelen, ik verwerkte dat gewoon meteen in de scriptie zelf. Sterker nog, het zoeken naar bronnen ging eveneens tegelijkertijd.
Ik had vooraf wel een opzet per hoofdstuk gemaakt wat er ongeveer in zou moeten komen. |
|
|
|
 |
|