Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 13:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp gezocht voor een rechtszaak in Rotterdam. Wie???
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zzzdavid

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 14:54    Onderwerp: Hulp gezocht voor een rechtszaak in Rotterdam. Wie??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,

ik ben bezig met een kantonrechtszaak en een bestuursrechtszaak hier in Rotterdam.... m.b.t. een overtreding van de hondenaanlijnplicht van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ik heb al twee keer in de krant gestaan (AD) met berichten hierover.....maar het begint nu wel ingewikkeld te worden. Bij de zaak voor de kantonrechter gisteren ging de rechter niet eens in op mijn argumenten. Ik wil kunnen afdwingen dat de rechter in de volgende zaak (volgende week) dat wel doet.
Ik zou wat hulp kunnen gebruiken......zeg maar een klankbord om te toetsen of mijn argument steekhoudend genoeg zijn...en zo niet hoe deze te verbeteren. Welke gevorderde strafrecht/bestuursrecht student wil mij hierin helpen????

David Brown
zzz_david@zonnet.nl

Uit mijn pleitnotitie van gisteren die ik in de rechtszaal voorgelezen heb (ik weet al dat er tal van taalfouten in zitten!):

1. APV doorkruist doel en strekking van Gezondheid- en Welzijnswet voor Dieren:
1.1 De strekking van deze wet (hiena te noemen GWWD) met betrekking tot gehouden dieren is het bestrijden van dierziekten, het voorkomen van onnodige stress en angst onder dieren en het bevorderen van de relatie mens/dier.
- Art. 36 lid 1 GWWD luidt ”Het is verboden om zonder redelijk doel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen”.

1.2 Het is dus de vraag of de welzijn van verdachte’s hond hierna te noemen Ben) in dit geval wordt benadeeld indien verdachte de regels van de APV naleeft. Vervolgens is het de vraag of de APV een “redelijk doel” nastreeft die de welzijn van Ben mag benadelen.

1.3 Ben is nu 10 jaar oud. Hij heeft zijn hele leven zonder ooit een vervelend incident te hebben veroorzaakt, buiten op groene gebieden los kunnen lopen. De mogelijk om zijn hond-specifieke gedragskenmerken te kunnen vertonen heeft hij altijd gehad. Zowel van de vroegere eigenaar van Ben, en nu ook sinds drie jaar, ook van verdachte.
Ben is op de trottoiren altijd aangelijnd ter bevordering van zijn veiligheid.
1.4 Sinds 2006 en met veel bombarie is de Gemeente de algehele aanlijnplicht ineens streng gaan handhaven. Deelgemente Noord waar verdachte woont heeft in dat kader in juni 2006 één losloopgebied aangemerkt waar honden los mochten lopen. In een deelgemeente van 50.000 mensen en 1000 “geregistreerde” honden, betekende dat slechts één losloopgebied van ongeveer 400 vierkante meter werd aangewezen. Vervolgens is na bezwaar van bewoners in november 2006 een tweede losloopgebied aangemerkt. Het eerste was dus een grasveld op Noorderhavenkade van ongeveer 20 bij 20 meter waar in 2006 twee honden door auto’s zijn aangereden. De tweede is het open grasveld langs één van de drukste wegen in Rotterdam, de Gordelweg.
1.5 Verdachte is erg gehecht aan Ben en het bevorderen van diens welzijn en intrinsieke waarde – volgens de Memorie van Toelichting de grondbeginslen van de GWWD zelf. Waar een recht bestaat, bestaat er ook een plicht. En waar de Gemeente de plicht aan verdachte oplegt om Ben aan te lijnen, moet de Gemeente verdachte niet in de weg gaan staan als het gaat om een recht van verdachte om de welzijn en intrinsieke waarde van zijn hond te bevorderen, conform doel en strekking van de GWWD. Als de Gemeente verdachte verplicht om de hond aan te lijnen, dan zegt de GWWD dat de Gemeente verplicht is geschikte losloopgebieden beschikbaar te stellen. Of stelt artikel 21 van de Grondwet niets voor (De zorg van het overheid is tenslotte gericht op het verbeteren van het leefmilieu?)
1.6 De Gemeente Rotterdam had, bij het opleggen van de aanlijnplicht, rekening MOETEN houden met de welzijn van de honden binnen dit gemeente. Dat is namelijk een verplichting aan de overheid die opgelegd is vanuit de GWWD. De Gemeente dient in dat kader, onder algemene beginselen van behoorlijk bestuur, de burger van ruimte te voorzien waar de hond los kan lopen. De zorgvuldigheidsbeginsel. Verdachte is van mening dat de Gemeente faalt in deze plicht. Er zijn slechts 2 ongeschikte losloopgebieden in het deelgemeente en geen geschikte losloopgebieden binnen redelijke afstand in aangrenzende deelgemeenten waar Ben van zijn intrinsieke waarde kan genieten.
Door plotseling Ben niet meer los te kunnen laten lopen en rennen, de benen te laten strekken, met andere honden los te mogen spelen, achter bomen te gaan ruiken, gaat dit een behoorlijk impact maken op het welzijn van Ben. De intrinsieke waarde van Ben als hond om zijn sort-specifieke gedrag te laten vertonen komt daardoor in het geding. Het bevorderen van de intrinsieke waarde van dieren ligt namelijk ten grondslag aan de Gezondheid- en Welzijnswet voor Dieren

1.7 Streeft de APV een redelijk doel na die het benadelen van de welzijn van honden rechtvaardigt? Volgens verdachte niet. Volgens de toelichting van de Gemeente bij de APV is het doel van de aanlijngebod om een hond “fysiek” te koppelen aan een eigenaar om zo te kunnen zien dat een hond die op straat poept, bij een bepaalde eiganar hoort. Tevens is bij de toelichting van de APV geschreven dat “het beteugelen van aggressief gedrag van honden wordt gediend door een kort aanlijngebod”.
In werkelijkheid is het doel van de Gemeente om alleen hondenpoep op straat als probleem te lijf te gaan. De Gemeente geeft herhaaldelijk aan dat hondenpoep tot de top 3 ergernissen van de Gemeente bevolking behoort. In werkelijkheid uit de Veiligheidsindex 2006 blijkt dat slechts 7% van de bevolking hondenpoep als overlast ervaart. Maar 100% van de honden moeten daarom worden aangelijnd.
1.8 Het doel van de APV is het koppelen van eigenaren fysiek aan hun honden wegens het hondenpoep probleem. Het hondenpoep probleem kan door andere middelen worden opgelost door overal een opruimplicht in te stellen. Door hondeigenaren te verplichten een plastic zak bij zich te hebben. Door middel van reklame een sociale bewustzijn te creeren waardoor het als asociaal wordt beschouwd wanneer men hun dier op een trottoir laat poepen.
1.9 Volgens verdachte is het doel van de aanlijnplicht van de APV met als uitwerking darvan het aantasten van de welzijn van zijn hond, niet evenredig in relatie tot het probleem van hondenpoep dat nauwelijks (slechts 7%) een probleem lijkt te zijn.
1.10 Volgens verdachte is het verplicht moeten aanlijnen van zijn hond in een deelgemeente waar geen redelijke voorzieningen zijn getroffen om een hond los te laten lopen dermate slecht voor de intrinsieke waarde voor zijn hond Ben.
1.11 En wat te denken van alle ouderen of mensen die slecht ter been zijn die sowiezo niet de mogelijkheden hebben om af te reizen naar de twee ongeschikte losloopgebieden in deelgemeente Noord. De gezondheidsschade die hun honden oplopen doordat zij altijd aangelijnd zullen moeten blijven .........................
1.12 Verdachte verzoekt de rechter om deze redenen, ontslag voor alle rechtsvervolging.

2. Verdachte is van mening dat de APV een opsporingsmethode impliceert welke in strijd is met de legaliteitsbeginsel (art. 1 Wetboek van Strafvordering).
2.1 Uit de toelichting behorend tot de APV geeft de Gemeente aan dat “Er is in deze bepaling [waarvan verdachte wordt verdacht] gekozen voor een strikt aanlijngebod, dat in beginsel op het totale gemeentelijke grondgebied van toepassing is. Door deze “fysieke” koppeling van hond en eigenaar is er bij controle op de naleving van de voorschriften (ik lees hier:”opsporing”) in beginsel steeds iemand aanspreekbaar”.
2.2 Uit deze toelichting blijkt dat gemeente Rotterdam de “fysieke” koppeling van mens en hond gebruikt om mogelijke verdachten van een overtreding van de APV op te kunnen sporen. Dit is een manier van strafvordering dat niet in het wetboek van strafvordering of enig ander wet te vinden is. Slechts bij de wet toegestane opsporingsmethodes zijn toelaatbaar.
2.3 Het aanlijnplicht als opsporingsmethode is derhalve voorzover het door de Gemeente Rotterdam is in de toelichting op de APV gemotiveerd, in strijd met het legaliteitsbeginsel.

3. Verdachte is van mening dat zijn Grondrecht om gelijk met andere hondeigenaren in Rotterdam te worden behandeld (art. 1 GW) door Gemeente Rotterdam is aangetast.
3.1 Vergeleken met andere deelgemeenten heeft deelgemeente Noord waar verdachte woont slechts twee losloopgebieden aangemerkt waar een hond los kan lopen. De ongeschiktheid van deze plekken als losloopgebied is reeds aan de orde geweest. Andere deelgemeenten hebben geschikte ruimte gecreëerd waar over lange trajecten met een hond los kan worden gelopen.
3.2 Aangezien de deelgemeenten door de Gemeente Rotterdam gedelegeerde bevoegdheid hebben om losloopgebieden aan te merken, is verantwoordelijkheid voor een goede aanwijzing van voldoende ruimte in beginsel een taak voor deelgemeente Noord. Deze heeft echter onvoldoende voorzieningen getroffen en weigert tot op heden om meer voorzieningen te treffen. Er loopt momenteel een beroepsprocedure bij de bestuursrechter te Rotterdam om het besluit van deelgemeente Noord bij de aanwijzing van losloopgebieden, ongedaan te maken
3.3 Verdachte is van mening dat hij als hondeigenaar in Rotterdam als gelijk geval moet kunnen worden gezien met andere hondeigenaren binnen Gemeente Rotterdam. Gemeente Rotterdam is de “baas” van de deelgemeente Noord. In zoverre dient Gemeente Rotterdam alle hondeigenaren even veel kansen te bieden om met de hond los te kunnen lopen door deelgemeente Noord te dwingen om meer voorzieningen voor loslopende honden te treffen. Natuurlijk dit naar redelijkheid in geval van topgrafische verschillen over de diverse deelgemeenten.
3.4 In zoverre faalt de Gemeente voor zover verdachte niet gelijk met andere hondeigenaren in andere deelgemeenten wordt behandeld omdat verdachte ernstig benadeeld is in zijn bewegingsvrijheid in vergelijking met hondeigenaren in andere deelgemeenten.
3.5 Verdachte verzoekt de rechter om deze redenen ontslag van alle rechtsvervolging.

Gemachtigde
D. A. Brown
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helemaal niet slecht. Dat lijken mij in ieder geval geen argumenten waar de rechter zonder meer aan mag voorbijgaan. Bij 1 en 2 moet je misschien vermelden dat je om bovengenoemde redenen de APV onverbindend acht (bij 1 wegens strijd met het evenredigheidsbeginsel, bij 2 wegens strijd met hetzij het strafvorderlijke legaliteitsbeginsel, hetzij wegens een motiveringsgebrek), zodat ontslag van alle rechtsvervolging dient te volgen.

Probleem bij 2 is dat een avv niet gemotiveerd hoeft te worden (art. 3:1 lid 1 sub b Awb). Verder zal de rechter er wel niet aan willen dat de aanlijnplicht alleen het doel heeft om de opsporing te vergemakkelijken.

Zoals ik al eerder schreef is de aanlijnplicht zelf in mijn ogen niet in strijd met de GWWD. Mogelijk rust er op de gemeente wel een plicht om voor voldoende losloopgebieden te zorgen. Of dat zo is vind ik lastig te zeggen, maar het enige argument dat een beetje kans maakt lijkt mij punt 3, al vraag ik mij af of het beroep op art. 1 Gw daarbij nu zo handig is (goed, het valt te proberen). Het lijkt me dat bij het aanwijzingsbeleid van losloopgebieden nu juist het dierenwelzijn speelt.

Door het tekortschietende aanwijzingsbeleid heb jij niet de mogelijkheid om je hond in een losloopgebied los te laten lopen, zodat je nu een beroep doet op noodtoestand: er was een conflict tussen enerzijds jouw plicht om je aan de aanlijnplicht te houden en anderszijds jouw plicht om je hond voldoende bewegingsvrijheid te geven. Na afweging van deze plichten heb jij ervoor gekozen, en mocht je ervoor kiezen, om in het belang van je hond te handelen. Deze overmachtssituatie neemt de strafbaarheid van je handelen weg, zodat ontslag van alle rechtsvervolging moet volgen.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn complimenten, ziet er goed uit.

Vooral 2.2 vind ik heel mooi gevonden (of dat geaccepteerd zal worden weet ik niet).
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De 2 redenen die je aanvoert dat de gemeente een aanlijngebod heeft uitgevaardigd middels haar APV zijn 1. betere mogelijkheid voor toezicht (heb je goed weerlegd vind ik) 2. aggresief hondengedrag vermijden (Deze heb je niet weerlegt). Wanneer je punt 2 niet weerlegt en dit toch als doelstelling van de regeling naar voren komt denk ik dat het verweer geen stand houdt en ik zie eigenlijk niet welk verweer je er tegenin kunt brengen. Die bevoegdheid is er nu eenmaal. Dat de aanlijngebieden naar je zin niet groot genoeg zijn of te ver weg liggen maakt niet zo maar dat je niet gelijk wordt behandeld. Het moet m.i. echt wel buitenproportioneel ver van je woonsituatie vandaan liggen wil je hier kans van slagen hebben. Het zou denk ik moeten gaan om strijd met het beginsel van gelijkheid van de openbare lasten. Oftewel, als jij door deze regeling onevenredige lasten moet dragen om je hond nog onaangelijnd te kunnen laten lopen die niet horen tot het normaal te incasseren risico voor ieder burger dan maak je misschien nog kans.

Maar als de rechter het voldoende aangetoond acht dat het de gemeente inderdaad gaat om het hondenpoepverhaal beter te kunnen handhaven en op basis van deze verboden hoofddoelstelling het betreffende artikel onverbindend verklaard ben je klaar natuurlijk.
GJudge

GJudge

Leeftijd: 37
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog wel een paar tips voor je (ja en af en toe kan ik heel erg zeuren). Ik ben er overigens wel van uit gegaan (zoals je in een aantal punten zult zien) dat je de notitie ook overhandigd aan de rechter. Zo niet: altijd doen! Evenals aan de griffier en tegenpartij overigens.
1. Maak een heldere structuur, dat vindt de rechter prettig. Begin met iets als "In dit pleidooi zal ik eerst de feiten uiteenzetten, vervolgens komt het juridisch kader aan bod en tot slot kom ik tot mijn conclusie". Voer deze aankondiging ook echt uit. Met betrekking tot bijvoorbeeld het juridisch kader: als het vrij lang is, zoals jouw post hier, kan je beter eerst een inleiding op het juridisch kader geven, iets van "tenlastegelegd is dit, mijn client verweert zich met stelling 1, stelling 2 etc." Neem de rechter aan de hand door jouw pleidooi heen!
2. Persoonlijk ben ik van mening dat je het niet te persoonlijk moet maken. In mijn ogen maak je het te sentimenteel maakt door de naam van de hond te noemen. Die is feitelijk gezien niet relevant, vandaar. Ik weet echter ook dat sommige anderen dat juist niet vinden, dus bekijk maar wat je daar zelf van wilt maken.
3. Het slot van punt 1.5 vind ik niet sterk. Dat kan je veel sterker brengen dan nu met "of stelt art 21 Gw niets voor?" Maak er bijvoorbeeld iets van als "Immers, op grond van artikel 21 Gw heeft de overheid een zorgplicht ten aanzien van de verbetering van het leefmilieu." oid. Ook dat is overigens een pleit'stijl'-punt van mijn kant.
4. Punt 1.6: nooit in een formeel stuk MOETEN neerzetten. Als de rechter het belangrijk genoeg vindt, zal hij er heus wel een streep oid onder zetten. Het maakt je notitie alleen onnodig schreeuwend van karakter en dat doet je overigens professionele notitie geen goed.
5. Onder "De zorgvuldigheidsbeginsel" in punt 1.6 (het is overigens een apart punt, dus even nummeren): een persoonlijke mening (verdachte vindt dat de gemeente tekortschiet) wordt niet altijd even leuk gevonden. In beginsel gaat de strafrechter uit van de redelijkheid van het bestuur. Daarom is het wel goed dat je een bestuursrechtelijke procedure (hiertegen neem ik aan) bent begonnen: als de bestuursrechter vindt dat het bestuur hier niet redelijk heeft gehandeld, dan sta je opeens gigantisch sterk. Nu echter nog niet.
6. Ook in punt 1.7 maak je weer een verwijzing naar de mening van verdachte. Daarom de algemene tip: stel niet dat verdachte dat vind, maar dat "het gemeentebestuur in strijd handelt met... etc". Het is een klein maar belangrijk onderscheid.
7. Als je (ook in punt 1.7) verwijst naar een onderzoek betreffende overlast oid, zet de bron er dan ook bij met paginanr. De pleitnotitie gaat in het dossier, het betreffende onderzoek blijft zo geheel buiten het dossier. Ik weet wel dat je naar een Veiligheidsindex 2006 verwijst, maar als die weet-ik-hoeveel pagina's lang is, wordt dat voor een rechter vervelend. Die heeft ook wel meer te doen.
8. In punt 1.8 schrijf je in telegramstijl (overigens op sommige andere plekken ook): in een formeel stuk als een pleitnotitie moet je dat nooit doen! Maak nette, afgeronde zinnen die goed lezen/lopen. Daarnaast ook graag correcte spelling. Als je dat nl niet doet, doet je pleitnotitie nl voor een rechter (kritisch als altijd) amateuristisch aan.
9. In het algemeen valt het me op dat je het verhaal verteld alsof je bij de bestuursrechter bent. En dat ben je dus niet geweest (anders sprak je ook niet over 'verdachte').
10. Punt 1.11: teveel punten op het eind (die horen sowieso niet in een pleitnotitie; we zijn bij de rechter, remember?) en bovendien twijfel ik aan het nut in een strafrechtelijke procedure.
11. Voor wat betreft de punten onder 2 sluit ik me aan bij de reacties van de anderen.

Voor wat betreft de punten onder 3:
12.De strafrechter heeft over het algemeen weinig te schaften met het gelijkheidsbeginsel: er zijn maar weinig gevallen absoluut gelijk! Een vergelijk met andere hondenbezitters in Rotterdam zal hoogstwaarschijnlijk stranden, omdat de situatie daar anders is etc etc etc.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb vooral op de vorm gelet (zoals je al gemerkt zult hebben). Zie dit overigens niet als afzeiken ofzo hoor, ik heb je slechts op een paar dingen proberen te wijzen. Weliswaar zioals een mierenne**** (woord mag je zelf afmaken), maar alleen daar dacht ik van dat je er wat aan zou hebben. Succes!

tikSimone

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

* GJudge: Mierenn***ken mag niet i.v.m. het welzijn van deze diertjes.

Terzake: Is er wellicht wat jurisprudentie over de aanknopingspunten/kernpunten te vinden die je betoog ondersteunt?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Terzake: Is er wellicht wat jurisprudentie over de aanknopingspunten/kernpunten te vinden die je betoog ondersteunt?

Zoeken op losloopgebied levert op ABRvS 6 februari 2008, LJN BC3640. B&W Den Helder in beroep tegen de weigering van de minister van Landbouw een vergunning te verlenen voor het gedogen van het gebruik van een stuk grond als losloopgebied voor honden.

De gemeente Den Helder heeft inmiddels het stuk grond verkocht. B&W heeft dus geen procesbelang meer en wordt niet ontvankelijk verklaard.

Ook de Werkgroep Blaffend Protest is niet ontvankelijk wegens gebrek aan belang, omdat de gemeente Den Helder het niet meer in zijn macht heeft om op dat stuk grond iets te gedogen.

In Den Helder speelde blijkbaar de Natuurbeschermingswet, vermoedelijk omdat het om een natuurmonument ging. Niet relevant voor Rotterdam Noord denk ik.

edit: Rb. Middelburg 3 december 2003, LJN AN9351 nog minder relevant, maar leuke tentamencasus. Of gebrek aan causaal verband (art. 6:98 BW) nou de sterkste grond was om af te wijzen vraag ik me af.

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2008 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@zzzdavid
Interessant: pleitcursus 2006
zzzdavid

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

ik kan alleen zeggen WOW!! Bedankt voor jullie bijdragen, tips, doorverwijzingen enzovoort!!

Recht is taal, en relativering, en nuancering en doorbijten en nog heel wat meer. Al die elementen vind ik terug in jullie reacties.

GJudge - voor je helder uiteenzetting.....big hug and respect!!

Ik ga jullie tips nog een keer bestuderen en nog verder nadenken en voorbereiden.

Nogmaals dank,

David
zzzdavid

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand hoe ik de memorie van toelichting kan opzoeken voor het betreffende artikel 2.4.10 van de APV. Ik bedoel de beweegredenen van de gemeenteraad om in te stemmen met die bepaling.....om achter te komen wat volgens de gemeenteraad het doel en strekking van de bepaling is. als ik de gemeente bel is er niemand daar die daar een antwoord op heeft.

David
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 29 feb 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, nog niet mee te doen gehad.
Moet wel aan te komen zijn.

Heb je www.rotterdam.nl al geraadpleegd?
Via Gemeentebestuur, Gemeenteraad, Raadsinformatiesystemen, kom je in het Bestuurlijke Documentair Systeem. Via Bestuurlijke informatie lees ik
Quote:
Alle vergaderstukken van de gemeenteraad en raadscommissies liggen ter inzage bij Kenniscentrum Bestuursdienst Rotterdam, Stadskantoor Begane Grond, ingang Rodezand 18, Rotterdam. Geopend op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. Telefoonnummer: (010) 4172514 - Mail: KBR@bsd.rotterdam.nl

Lijkt me op het eerste gezicht een adres om met je vraag naar binnen te stappen of om mee te mailen.
GJudge

GJudge

Leeftijd: 37
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: za 01 mrt 2008 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@zzzdavid: graag gedaan!
Op je tweede vraag weet ik zo een-twee-drie geen antwoord, maar het antwoord van Jetkroket lijkt me al een heel goed idee Wink
Check overigens ook even je PM...

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2012 20:30    Onderwerp: leuk! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is leuk! Inmiddels zijn wij 3 of 4 jaar verder. De rechtszaak heb ik toen niet gewonnen, maar ik ben wel net afgestuurdeerd, bachelor nederlands rechten, erasmus uni. Dit bericht kwam ik toevallig tegen bij het google'n.
Bracht oude herinneringen weer op. Februari 2013, master opleiding bestuursrecht, leiden universiteit....... Blijft leuk, rechten Smile

David
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds