|
Auteur |
Bericht |
Yarvolenko
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: do 22 mrt 2012 9:56 Onderwerp: Bedrijf maakt misbruik van geestelijke problemen |
|
|
Hallo,
De volgende casus houdt mij bezig: een goede vriend van mij heeft een tijd geleden buiten zijn schuld om een bedrijfsongeval gehad. Door het ontbreken van goede persoonlijke beschermingsmiddelen, heeft hij een chemische substantie in zijn oog gekregen. Gevolg: zo goed als blind aan één oog.
Hij is toen samen met zijn letselschade advocaat de zaak gaan behandelen. Voordat er echter een oplossing gevonden werd, raakte mijn goede vriend in een heel diep dal. Hij werd geteisterd door geestelijke problemen, zelfmoordneigingen, depressies enz. De problemen werden zo erg dat hij zich ongeveer een half jaar tot een jaar heeft opgesloten in zijn eigen huis.
De zaak met het bedrijfsongeval was echter nog steeds niet opgelost. Het bedrijf heeft mijn goede vriend na een tijdje uitgenodigd om te gaan praten (hij is nog steeds in dienst). Daar hebben ze hem onder druk en zeer verward en depressief een overeenkomst laten tekenen. Inhoudelijk werd bepaald dat hij een (belachelijk lage) som geld zou krijgen en daarna niet meer over de zaak mocht beginnen.
Nu hij geestelijk weer stabiel is, beseft hij dat hij die overeenkomst nooit had moeten tekenen. Hij is namelijk blind aan één oog en zal daar de rest van zijn leven mee moeten omgaan. Het bedrijf heeft het gewoon af gekocht voor letterlijk een fooi!
De vraag is nu, kan hij nog iets beginnen om een hogere schade som te krijgen? Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: zo 25 mrt 2012 21:43 Onderwerp: |
|
|
Ik weet hier niet zoveel van, maar ik stel me voor dat de eerste vraag is of nu nog hard te maken is dat je vriend psychisch in de knoop zat en dat hij daardoor getekend heeft. En de tweede vraag is dan denk ik hoe onredelijk de getekende overeenkomst is. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Yarvolenko
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2012 16:14 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Ik weet hier niet zoveel van, maar ik stel me voor dat de eerste vraag is of nu nog hard te maken is dat je vriend psychisch in de knoop zat en dat hij daardoor getekend heeft. En de tweede vraag is dan denk ik hoe onredelijk de getekende overeenkomst is. |
Het hard maken zal zelf niet zo'n enorm probleem worden denk ik. Mijn maat heeft bij verschillende hulpverlenende instanties gezeten en daar zijn meerdere diagnoses gesteld. Dit alles is vastgelegd op schrift! Er zijn dus verschillende rapporten die aangeven dat hij in de betreffende periode geestelijk zeer onstabiel was.
Hoe onredelijk de overeenkomst is weet ik niet, dat is een kwestie van vergelijkbare toekenningen van schadevergoeding bekijken! |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 9:23 Onderwerp: |
|
|
Wat ook interessant is: wat is de termijn die inmiddels verstreken is? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 27 mrt 2012 9:54 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij begint dit met een brief aan de werkgever waarin je vriend meedeelt dat hij de overeenkomst vernietigt, op grond van een geestelijke stoornis (3:34 BW) en subsidiar op grond van de redelijkheid en billijkheid (6:248). _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|