Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
1973mana
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 apr 2012 14:26 Onderwerp: Verkoop op afbetaling: koper houdt zich niet aan regeling |
|
|
Dit is een beetje een onduidelijk verhaal, maar ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik weet ook niet of ik die in de juiste rubriek heb geplaatst?
Mijn man was eigenaar van een horecagelegenheid. deze heeft hij op 1 januari 2011 verkocht.
Er is een aanbetaling gedaan van 270.000,- euro
Er staat nu nog een bedrag open van 125.000,- euro
Dit bedrag moet in termijnen betaald worden en hier wordt een rente over berekend van 4%.
Nu ging de overdracht nogal "rommelig".
Het koopcontact is geloof ik een keer of 10 veranderd en aangezien mijn man en ik erg goed zijn in ons werk, maar niet met cijfers en papieren zagen wij op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Nu blijkt dus dat in zowel het contract als in de aparte overeenkomst van geldlening voor ons cruciale dingen ontbreken.
In eerste instantie is een intentieverklaring getekend, waarin het volgende staat:
Voor het restant van het bedrag t.w.: 77.000,- (dit bedrag is in overleg gewijzigd naar 125.000,- in het contract) zullen Koper en Verkoper onder nader overeen te komen voorwaarden een overeenkomst van geldlening aangaan met een looptijd van maximaal vier jaar met gelijkmatige aflossingen en tegen een rente van 5% op jaarbasis (dit is later in overleg veranderd naar 4%). Deze leningovereenkomst zal deel uitmaken van de Koopovereenkomst.
In het koopcontract staat het volgende:
1. Koper heeft reeds een bedrag van 75.000,- betaald tot aan pachtovereenkomst.
2. Het restant van de aankoopsom wordt in overleg voldaan.
Voor de overdracht is nog eens 200.000,- euro overgemaakt, dus in totaal is 275.000,- van de aankoopsom betaald.
In de overeenkomst van geldlening staat het volgende:
Schuldenaar is met de schuldeiser overeengekomen, dat de laatste aan schuldenaaar een achtergestelde geldlening verstrekt groot 125.000,- (achterblijvend op de overname som), ten behoeve van het opknappen en uitbreiden van het overgenomen strandpaviljoen.
Over deze geldlening zal een rente vergoeding verschuldigd zijn van 4%
De lening zal in geval van noodzaak achtergesteld zijn aan de bankinstelling.
De eerste aflossing zal plaats vinden in maart 2012.
Het staat schuldenaar vrij de lening sneller en boetevrij af te lossen indien de middelen daarvoor aanwezig zijn.
Nu is het volgende het geval:
De koper is van mening dat ze kunnen beginnen met een lage aflossing van 1250,- per maand ex. rente en dat langzaam opvoeren naar een aflossing van 3500,- per maand ex. rente.
Wij zijn van mening dat we moeten vasthouden aan de enige afspraak hierover die op papier staat: in de intentieverklaring dus, en dat gewoon iedere maand een gelijk deel van de schuld moet worden betaald, nl. 2576,84 ex. rente
Ook vond de koper dat zij konden aflossen in 6 jaar, terwijl wij niet beter weten dat wordt afgelost in 4 jaar. Zij hebben inmiddels wel twee keer via email bevestigd dat ze zullen gaan aflossen in 4 jaar, gelukkig.
Het grote probleem zit hem nu dus in de hoogte van de betalingen, ik ben bang dat we het hier niet over eens gaan worden.
Waar we ook mee zitten, is dat toen zij voor het eerst het strandpaviljoen opgebouwd hadden een aantal apparaten niet naar behoren werkten. Wij vonden dat vervelend en hebben aangeboden de helft van de kosten met ons tegoed te verrekenen, hiermee zijn zij accoord gegaan. Het seizoen ervoor heeft de koper een maand of 5 meegedraaid in het bedrijf, dus het is niet zo dat ze iets kochten wat ze een maal gezien hebben.
Nu heeft de koper verzonnen dat die kosten die met ons tegoed verrekend mochten worden (ongeveer 6.000,- euro) gezien kan worden als de eerste termijnbetalingen op hun aflossing. Wat dus betekend dat wij de eerste maanden geen geld krijgen.
Wij zijn van mening dat deze kosten van het totaalbedrag van hun schuld afgehaald moet worden en dat aan de hand van het overgebleven bedrag een nieuw maandelijks termijnbedrag berekend moet worden.
Pffffff..... heel verhaal, he? Ik weet dat we stom zijn geweest wat betreft die contracten, maar met die kennis schieten we nu niets op...
Heeft iemand advies? Kunnen wij ze op een of andere manier "dwingen" om gewoon netjes iedere maand een gelijkmatige aflossing te betalen, zoals we hebben afgesproken?
Alvast ontzettend bedankt voor een evt. antwoord! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 06 apr 2012 16:57 Onderwerp: Re: Verkoop op afbetaling: koper houdt zich niet aan regeling |
|
|
1973mana schreef: | Dit is een beetje een onduidelijk verhaal, maar ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik weet ook niet of ik die in de juiste rubriek heb geplaatst?
Mijn man was eigenaar van een horecagelegenheid. deze heeft hij op 1 januari 2011 verkocht.
Er is een aanbetaling gedaan van 270.000,- euro
Er staat nu nog een bedrag open van 125.000,- euro
Dit bedrag moet in termijnen betaald worden en hier wordt een rente over berekend van 4%.
Nu ging de overdracht nogal "rommelig".
Het koopcontact is geloof ik een keer of 10 veranderd en aangezien mijn man en ik erg goed zijn in ons werk, maar niet met cijfers en papieren zagen wij op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Nu blijkt dus dat in zowel het contract als in de aparte overeenkomst van geldlening voor ons cruciale dingen ontbreken.
In eerste instantie is een intentieverklaring getekend, waarin het volgende staat:
Voor het restant van het bedrag t.w.: 77.000,- (dit bedrag is in overleg gewijzigd naar 125.000,- in het contract) zullen Koper en Verkoper onder nader overeen te komen voorwaarden een overeenkomst van geldlening aangaan met een looptijd van maximaal vier jaar met gelijkmatige aflossingen en tegen een rente van 5% op jaarbasis (dit is later in overleg veranderd naar 4%). Deze leningovereenkomst zal deel uitmaken van de Koopovereenkomst.
In het koopcontract staat het volgende:
1. Koper heeft reeds een bedrag van 75.000,- betaald tot aan pachtovereenkomst.
2. Het restant van de aankoopsom wordt in overleg voldaan.
Voor de overdracht is nog eens 200.000,- euro overgemaakt, dus in totaal is 275.000,- van de aankoopsom betaald.
In de overeenkomst van geldlening staat het volgende:
Schuldenaar is met de schuldeiser overeengekomen, dat de laatste aan schuldenaaar een achtergestelde geldlening verstrekt groot 125.000,- (achterblijvend op de overname som), ten behoeve van het opknappen en uitbreiden van het overgenomen strandpaviljoen.
Over deze geldlening zal een rente vergoeding verschuldigd zijn van 4%
De lening zal in geval van noodzaak achtergesteld zijn aan de bankinstelling.
De eerste aflossing zal plaats vinden in maart 2012.
Het staat schuldenaar vrij de lening sneller en boetevrij af te lossen indien de middelen daarvoor aanwezig zijn.
Nu is het volgende het geval:
De koper is van mening dat ze kunnen beginnen met een lage aflossing van 1250,- per maand ex. rente en dat langzaam opvoeren naar een aflossing van 3500,- per maand ex. rente.
Wij zijn van mening dat we moeten vasthouden aan de enige afspraak hierover die op papier staat: in de intentieverklaring dus, en dat gewoon iedere maand een gelijk deel van de schuld moet worden betaald, nl. 2576,84 ex. rente
Ook vond de koper dat zij konden aflossen in 6 jaar, terwijl wij niet beter weten dat wordt afgelost in 4 jaar. Zij hebben inmiddels wel twee keer via email bevestigd dat ze zullen gaan aflossen in 4 jaar, gelukkig.
Het grote probleem zit hem nu dus in de hoogte van de betalingen, ik ben bang dat we het hier niet over eens gaan worden.
Waar we ook mee zitten, is dat toen zij voor het eerst het strandpaviljoen opgebouwd hadden een aantal apparaten niet naar behoren werkten. Wij vonden dat vervelend en hebben aangeboden de helft van de kosten met ons tegoed te verrekenen, hiermee zijn zij accoord gegaan. Het seizoen ervoor heeft de koper een maand of 5 meegedraaid in het bedrijf, dus het is niet zo dat ze iets kochten wat ze een maal gezien hebben.
Nu heeft de koper verzonnen dat die kosten die met ons tegoed verrekend mochten worden (ongeveer 6.000,- euro) gezien kan worden als de eerste termijnbetalingen op hun aflossing. Wat dus betekend dat wij de eerste maanden geen geld krijgen.
Wij zijn van mening dat deze kosten van het totaalbedrag van hun schuld afgehaald moet worden en dat aan de hand van het overgebleven bedrag een nieuw maandelijks termijnbedrag berekend moet worden.
Pffffff..... heel verhaal, he? Ik weet dat we stom zijn geweest wat betreft die contracten, maar met die kennis schieten we nu niets op...
Heeft iemand advies? Kunnen wij ze op een of andere manier "dwingen" om gewoon netjes iedere maand een gelijkmatige aflossing te betalen, zoals we hebben afgesproken?
Alvast ontzettend bedankt voor een evt. antwoord! |
Ik vind het niet een erg duidelijk verhaal, maar wel blijkt dat jullie je laten ringeloren door jullie contractant. Alleen al dat kennelijk naar welbevinden van de contractant hij de betaling kan uitstellen als de bank eerst moet worden betaald is waanzin m.i., dit is veel te vrij in te vullen. Ook dat rentepercentage, is dat op jaar- of maandbasis? Als het op jaarbasis is, waarom zo enorm laag??
Het gaat om een horeca-gelegenheid en er is discussie over betaling. Horeca en niet betalen. In deze tijd. Gaat er dan niet bij jullie zelf een belletje rinkelen?
Ik zou in jullie plaats zo snel mogelijk een advocaat inschakelen en via de rechter verhalen wat je nog verhalen kan voor die tent failliet gaat en je helemaal naar je geld kan fluiten. Gelet op het feit dat jullie kennelijk zelf ook ervaring hebben in de horeca weten jullie dat in die branche vaak uitgebreide verplichtingen bestaan bij banke en je dus achteraan aansluit als concurrente schuldeiser mocht het fout gaan.
My 2 cents. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|