|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2012 17:54 Onderwerp: Onrechtmatige daad bij bouwwerk,i.s.m. wet. plicht? |
|
|
Beste juristen,
Ik doe op dit moment onderzoek naar de niet-contractuele aansprakelijkheid bij bouwwerkzaamheden.
Concreet: wie kan een derde die schade lijdt tengevolge van bouwwerkzaamheden aansprakelijk stellen?
De grondslag van een dergelijke vordering wordt gevormd door de onrechtmatige daad. Althans deze vormt de belangrijkste. Nu is er veel rechtspraak en literatuur voor handen waarbij de bouwwerkzaamheden een onrechtmatige daad opleveren omdat deze in strijd zijn met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Ook de literatuur schrijft veel over deze vorm van onrechtmatigheid.
Mijn vraag: is het mogelijk om op grond van een wettelijke plicht onrechtmatige bouwwerkzaamheden te verrichten jegens omwonenden?
Zelf dacht ik in dit kader aan de vergunningen die op grond van verschillende wetten vereist zijn. Een vergunning levert echter niet altijd rechtmatigheid op en geen vergunning niet altijd onrechtmatigheid. Bovendien strekt een vergunning vaak niet tot bescherming van de belangen van omwonenden/derden die schade lijden tengevolge van de bouwwerkzaamheden (6:162 lid 3).
Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een meer 'zuivere' bepaling. Ideeen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2012 18:53 Onderwerp: Re: Onrechtmatige daad bij bouwwerk,i.s.m. wet. plicht? |
|
|
MartijnSUB schreef: | Mijn vraag: is het mogelijk om op grond van een wettelijke plicht onrechtmatige bouwwerkzaamheden te verrichten jegens omwonenden? |
Bedoel je "in strijd met" een wettelijke plicht (en daarom onrechtmatig)?
Of bedoel je een wettelijke plicht als rechtvaardigingsgrond (en daarom niet onrechtmatig maar juist rechtmatig)?
Quote: | Zelf dacht ik in dit kader aan de vergunningen die op grond van verschillende wetten vereist zijn. |
Een vergunning levert geen wettelijke verplichting op. (Hooguit kan een vergunning voorwaarden opleggen waar je je aan moet houden om van de vergunning gebruik te kunnen (blijven) maken.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2012 23:51 Onderwerp: |
|
|
Excuus voor de onduidelijkheid. Ik bedoel inderdaad in strijd met een wettelijk voorschrift/plicht.
De vergunning zelf levert inderdaad geen wettelijke plicht op er bestaat echter wel een wettelijke plicht voor het aanvragen van bepaalde vergunningen alvorens rechtsgeldig gebouwd kan worden. |
|
|
|
 |
|