|
Auteur |
Bericht |
johndoe
|
Geplaatst: vr 01 jul 2005 19:48 Onderwerp: Huisbaas wederom in actie, dit keer diefstal van servies |
|
|
Een tijd terug heeft de huisbaas van ons pand een van de 2 keukens gesloopt, helaas was daartegen niks te doen, omdat in het huurcontract niet specifiek stond hoeveel keukens er aanwezig waren.
Nu heeft hij echter de afwas die in de overgebleven keuken stond (2 dagen al, maar oke) verwijderd. Dit lijkt me diefstal, kan ik hiertegen aangifte doen, of wat raden jullie mij aan? |
|
|
|
 |
Arie
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 02 jul 2005 1:03 Onderwerp: |
|
|
Een simpel advies: Praat eerst eens met elkaar!
Bespreek wat de huisbaas met de afwas heeft gedaan. Heeft hij het weggegooid dan is hij verplicht de schade te vergoeden. Aangifte op grond van diefstal is moeilijk aangezien de huisbaas zich de afwas moet willen toe-eigenen. Dat lijkt mij sterk in dit geval. Je kunt je sowieso afvragen of je dit probleem langs "strafrechtelijke" kant wilt oplossen. |
|
|
|
 |
Chang, Steven
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 03 jul 2005 14:25 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij mag jouw huisbaas de woning die hij verhuurt heeft helemaal niet betreden. Doet hij dat wel dan kun je niet gebruikmaken van het recht dat je krachtens huur hebt om gebruik te maken van de woning. Het is ook een inbreuk op jouw levenssfeer. Een goede manier om hem weg te houden van jouw huis is een slotje, denk ik.
Hij zou mogelijk wanprestatie plegen, als hij je niet rustig laat genieten van jouw woning en daarmee niet voldoen aan de huurovereenkomst.
Jouw huisbaas heeft de verplichting om jou de mogelijkheid te geven om van jouw woning te genieten, als hij opeens alles gaat verbouwen, dan vervult hij zijn prestatie als verhuurder niet goed en moet jij hem in gebreke stellen. Ook is het misschien mogelijk om de politie erbij te halen om de huisbaas te verwijderen, omdat hij huisvredebreuk pleegt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 03 jul 2005 15:25 Onderwerp: |
|
|
Of het huisvredebreuk is ligt er een beetje aan, misschien maakt hij normaal ook gebruik van de keukens? Ik neem aan dat het om een gemeenschappelijke ruimte gaat. |
|
|
|
 |
Marcello
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 12
|
Geplaatst: zo 03 jul 2005 16:06 Onderwerp: |
|
|
De huisbazen, ook hier in Leiden, rekenen veel meer bevoegheden naar zich toe , dan ze mogen.
Laatst moesten we de keuken schoonmaken, en dan zou die geschilderd worden. Kregen we antwoord dat het raam van buiten vies was, op 2 hoog :S en er stof op de buizen zit, waar je niet eens bij kan. Opeens zei hij , ja het schilderen gaat over. Dan voel je je spreekwoordelijk genaaid. Hij verandert ook constant de contractuele voorwaarden als iemand nieuw in huis komt, en verhoogt de huur voor die specifieke kamer ook. Hij gebruikt de borg om allerlei kosten te declareren op mensen die er nog maar net wonen. Bijvoorbeeld een linoleum zeiltje boven, waarvan de kosten allang afgeschreven waren (hij lag er al 7 jaar) ging hij opeens van de borg afschrijven, omdat er beschadigingen op zaten - wat wil je na 7 jaar - en dus ging dat weer van de borg af. Ik denk dat je vooral even het Compendium Vermogensrecht van Jac Hijma en MM Olthof even leent uit je juridische bibliotheek en dan vooral pagina 389 - 400. Het huurrecht staat daar beschreven en misschien haal je er nog iets bruikbaars uit om de huurbaas aan te pakken. immers is de huurder het best beschermde diersoort op aarde en kan je proberen eerst een brief te schrijven, en als dat niet lukt naar de Huurcommissie en als dat niet lukt de rechter. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 03 jul 2005 16:22 Onderwerp: |
|
|
Had in een van m'n vroegere studentenhuizen te maken met de constructie "bewonersvereniging". Dat was veel makkelijker en het voorkwam allerlei rare verhogingen en verschillen tussen de huurders. De vereniging huurde nl. het huis en jij als huurder betaalde gewoon een maandelijks bedrag aan de vereniging. Daardoor bleef de huur ook een stuk lager, want er werd getald op het puntenaantal voor 1 heel huis.
Je zou eens kunnen overwegen de boel zo te regelen. Of de huisbaas er in stinkt is een tweede .... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Werner
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 aug 2005 0:53 Onderwerp: tweede keuken verwijderen en servies weghalen? |
|
|
Naar mijn idee doet het er niet toe of er in het huurcontract staat hoeveel keukens er tot het gehuurde behoren. De feitelijke situatie is bepalend. Als er twee keukens waren en die ook gebruikt werden en mochten worden, mag de verhuurder niet ineens zomaar een keuken wegbreken.
Je hebt hier als huurder een heel sterk uitgangspunt. Wat je moet doen is het volgende: je schrijft de verhuurder een brief waarin je hem terzake het wegbreken van de keuken formeel in gebreke stelt en hem sommeert om de weggehaalde keuken op deugdelijke wijze terug te plaatsen. Je geeft hem daarvoor een termijn van 14 dagen en je kondigt aan dat, als de keuken niet binnen de gestelde termijn is teruggeplaats dit bij de rechter op straffe van dwangsommen afgedwongen zal worden. Verder kondig je aan dat na de gestelde termijn een deel van de huur ingehouden zal worden totdat de verhuurder volledig aan de sommatie zal hebben voldaan (opschortingsrecht). Deze brief stuur je aangetekend met handtekening retour.
Om de verhuurder nog verder onder druk te zetten kun je hem ook aanschrijven om het voor zijn rekening komend achterstallig onderhoud te verrichten.
Over opschorting, gedeeltelijke ontbinding bij huur en gebreken aan het gehuurde heeft de Hoge Raad een mooi arrest gewezen: NJ 1998, 129. Daarin is uitgemaakt dat een verhuurder vanaf het moment waarop hij kennis draagt van gebreken aan het gehuurde ook zonder ingebrekestelling in verzuim is. De huurder mag op grond van dat verzuim de huurovereenkomst gedeeltelijk ontbinden voor wat betreft de verplichting om de volledige huur te betalen en hij kan vervolgens ook schadevergoeding gaan vorderen.
Wat betreft het weggenomen servies. Deze handelwijze van de verhuurder is natuurlijk volstrekt onrechtmatig. Ik laat de strafrechtelijke kant hier onbesproken, met dien verstande dat ik diefstal wel degelijk verdedigbaar vindt. Want wie zegt nu dat de verhuurder het servies niet heeft weggenomen met het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening. Wie zich iets wegneemt om het vervolgens (als zou het zijn eigendom zijn) te (doen) vernietigen handelt bij het wegnemen wel degelijk met het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening, omdat het handelen erop is gericht om met de weggenomen goederen te handelen als ware zij eigendom van de dader.
Civielrechtelijk is de verhuurder gehouden de schade als gevolg van het wegnemen van het servies te vergoeden. Die schade kan best wel oplopen, want er zal toch een vervangend servies moeten komen. Ook hier kun je het de verhuurder behoorlijk lastig maken. Ik zou de verhuurder in ieder geval voor het onrechtmatig wegnemen van het servies aansprakelijk stellen en als schade de kosten van een nieuw servies vorderen. Maak gelijk even aanspraak op de wettelijke rente. |
|
|
|
 |
|