|
Auteur |
Bericht |
Anna27
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 05 mrt 2012 20:23 Onderwerp: GCN / Nieuwegein - wanneer kan de overheid niet nakomen? |
|
|
Het arrest GCN / Nieuwegein - HR 10 april 1987 (NJ 1988, 148) geeft criteria voor niet-nakoming door de overheid. Het arrest geeft de overheid dus mogelijkheid zich te beroepen op onvoorziene omstandigheden.
Het arrest blijft ruim: 'de aard en het gewicht van de maatschappelijke belangen die met de beleidswijziging zijn gediend'.
Nu vraag ik mij wat hier onder valt. Valt hier bijvoorbeeld de economische crisis / financiële omstandigheden onder?
Weten jullie zo voorbeelden waarin onvoorziene omstandigheden voor de overheid geaccepteerd zou kunnen worden?
Bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 mrt 2012 0:46 Onderwerp: Re: GCN / Nieuwegein - wanneer kan de overheid niet nakomen? |
|
|
Anna27 schreef: | Het arrest GCN / Nieuwegein - HR 10 april 1987 (NJ 1988, 148) geeft criteria voor niet-nakoming door de overheid. Het arrest geeft de overheid dus mogelijkheid zich te beroepen op onvoorziene omstandigheden. |
Ik zou eerder zeggen: het arrest beperkt de mogelijkheid van de overheid om contractuele bedingen niet na te komen tot het geval van onvoorziene omstandigheden. Voorheen waren die mogelijkheden ruimer en was de toetsing marginaal.
Quote: | Het arrest blijft ruim: 'de aard en het gewicht van de maatschappelijke belangen die met de beleidswijziging zijn gediend'. |
Het arrest schrijft echter een volle toets door de civiele rechter voor.
Quote: | Nu vraag ik mij wat hier onder valt. Valt hier bijvoorbeeld de economische crisis / financiële omstandigheden onder?
Weten jullie zo voorbeelden waarin onvoorziene omstandigheden voor de overheid geaccepteerd zou kunnen worden? |
Zal helemaal afhangen van de omstandigheden van het geval. Het lijkt me niet bij voorbaat uitgesloten dat een beroep door de overheid op de economische crisis in een concreet geval wordt gehonoreerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Anna27
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 07 mrt 2012 21:57 Onderwerp: |
|
|
Dank! |
|