havenkater
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 mrt 2012 15:35 Onderwerp: "per ongeluk" niet ontslagen bij bereiken AOW-leeftijd |
|
|
Een arbeider wordt 3 weken voordat hij 65 wordt, in dienst genomen als werkplaatsmonteur. Hij krijgt een jaarcontract. Op zijn mondeling verzoek om de AO te laten beginnen op of nadat hij 65 wordt/is geworden, wordt door werkgever niet gereageerd.
Na het verstrijken van 1 jaar, gaan de werkzaamheden stilzwijgend door, het 2de jaar in. Bijna aan het einde van de 2de jaars periode heeft werkgever hem niet meer nodig, en stuurt hem naar huis. Werkgever betaald hem nog tot einde 2de jaar, en vindt dat hij goed heeft gehandeld.
Mijn stelling is dat werkgever de arbeider had moeten ontslaan cq de AO moeten ontbinden voor het bereiken van de 65jarige leeftijd. Dit is nog steeds wettelijk verplicht. Door dit te verzuimen, heeft de werknemer na 65 automatisch een AO voor onbepaalde tijd. En moet werkgever dus ook voor hem een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV, of de kantonrechter om ontbinding vragen, of komen tot een ontbindingsovereenkomst met werknemer.
Het bedrijf valt onder de sector-CAO Metalektro. Die geeft geen houvast in deze.
Ik meen weleens een arrest te hebben gelezen over een soortgelijk geval, en daarin besliste de rechtbank dat werknemer, door het verzuimen van werkgever om op te zeggen, nu een contract voor onbepaalde tijd had. Ik kan dat arrest niet meer terugvinden op rechtbank.nl.
Iemand die licht in deze duistere zaak kan werpen? |
|