|
Auteur |
Bericht |
Anna27
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 16:52 Onderwerp: Staat / Degens nog altijd geldend recht ? |
|
|
Dag allemaal,
Ik vraag me af of het arrest Staat / Degens (HR 3 mei 1946, NJ 1946, 323) nog steeds geldend recht is, of dat dit inmiddels niet meer het geval is.
Rechtsregel uit het arrest:
Op grond van dit arrest kan dezelfde gedraging die wanprestatie oplevert jegens de contractant, tegenover een derde een onrechtmatige daad opleveren.
Uit de parlementaire gs wordt het mij niet duidelijk.
Bedankt. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 17:15 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je specifieker zult moeten zijn... Ik ken het arrest niet (meer?) en ben nogal lui van nature ;-)
Het moge overiogens duidelijk zijn dat een en dezelfde gedraging gemakkelijk zowel wanprestatie als en een onrechtmatige daad kunnen opleveren.... Ik steek het hout in de fik wat ik zojuist aan jou verkocht, maar nog niet geleverd, heb, en bij die brand raakt mijn buurman zwaargewond. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 23 feb 2012 17:48 Onderwerp: |
|
|
Staat/Degens
Zoals daar al staat: "De gevallen waarin in de jurisprudentie met wanprestatie schending van een maatschappelijke zorgvuldigheidsnorm jegens een derde is aangenomen, zijn beperkt." Er zal naar mijn mening altijd sprake moeten zijn van bijzondere omstandigheden. (En persoonlijk zou ik vraagtekens willen zetten bij de aanwezigheid van dergelijke bijzondere omstandigheden in de casus die ten grondslag lag aan Staat/Degens. De Staat leed schade door een beding dat door de Staat zelf was aangegaan. Had de Staat dat maar niet moeten doen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|