|
Auteur |
Bericht |
Margam
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 10:10 Onderwerp: recht op domeinnaam |
|
|
Beste lezers,
Op dit moment heb ik enkele domeinnamen geregistreerd met ongeveer dezelfde titels als in Nederland uitgegeven boeken. Deze domeinnamen waren al in mijn bezig voordat de eerste druk van deze boeken zijn uitgegeven. De domeinnamen bevatten geen merk en/of eigen namen.
Denk bijvoorbeeld aan 'stormvandewind.nl', 'blauwewolken.nl' of 'annanasdieet.nl'
Hoe zit het met de rechten van een domeinnaam? Heeft de auteur / uitgever recht op deze domeinnaam?
Bij voorbaat dank voor de aandacht,
Marga |
|
|
|
 |
Ardie
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 16:45 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is dat afhankelijk van jouw belang ten opzichte van de domeinnaam. Zo te zien heb je ze slechts geregistreerd, zonder inhoud (of vergis ik me?) In dat geval zou het kunnen dat het belang van de auteur voor dat van jou gaat. Maar dat is voor zo ver ik weet, kan er ook naast zitten. Iemand anders? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 20:27 Onderwerp: Re: recht op domeinnaam |
|
|
Margam schreef: | Deze domeinnamen waren al in mijn bezig voordat de eerste druk van deze boeken zijn uitgegeven. |
Je bedoelt wellicht: voordat de Nederlandse vertaling uitkwam? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Margam
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 21:13 Onderwerp: |
|
|
@bona fides, inderdaad, in de meeste gevallen voordat de nederlandse vertaling uitkwam.
@Ardie, er zijn wel ontwikkelingen om de domeinnaam zelf te exploiteren.
De vraag blijft, wie heeft er recht op de domeinnamen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 23:11 Onderwerp: |
|
|
Margam schreef: | @bona fides, inderdaad, in de meeste gevallen voordat de nederlandse vertaling uitkwam. |
Dus het ging je om een snelle manier om geld te verdienen zonder ook maar iets bij te dragen aan de maatschappij. Puur parasitair dus. Het is in ieder geval alleen maar redelijk als dat niet wordt toegestaan, al weet ik zelf niet precies hoe de domeinnaaminstanties hiermee omgaan.
Hopelijk ga je in de toekomst wel iets nuttigs met je leven doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Margam
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 23:38 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Dus het ging je om een snelle manier om geld te verdienen |
Snelle conclussie bona.
Zoals ik eerder aangaf zijn we bezig om sites te ontwikkelen voor deze namen, de meeste bestaan al. We hadden, en hebben niet de intentie de domeinen tegen welk bedrag dan ook te verkopen.
De vraag stelde ik omdat ik wil weten of de energie die we in het ontwikkelen van de sites de tijd wel waard is.
Objectieve meningen blijven welkom. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 23 jan 2012 12:32 Onderwerp: |
|
|
Margam schreef: | Zoals ik eerder aangaf zijn we bezig om sites te ontwikkelen voor deze namen, de meeste bestaan al. We hadden, en hebben niet de intentie de domeinen tegen welk bedrag dan ook te verkopen. |
Ik ben het lang niet altijd met de -soms wat kort door bocht- reacties van bona fides eens... Maar dit is natuurlijk regelrechte bullshit die je hier neerschrijft! Als je mensen hier voor de gek loopt te houden, verwacht dan geen medewerking.
Niemand gelooft dat het de normale gang van zaken is om een site te ontwikkelen bij volstrekt oninteressante namen van webadressen. Alsof je dus eerst een naam registreert, en daarna pas content gaat "verzinnen" bij een dergelijke URL.
Daarnaast is het ook gewoon onzin om te stellen dat je de URL niet zo maar door wilt verkopen, alsof er ook op een andere manier geld valt te verdienen aan een wesite als annanasdieet.nl...
Van mij mag je best de juridische vragen stellen of het rechtmatig is om dergelijke websites te registeren en in hoeverre je beroep op het eigendom stand kan houden, maar kom niet aan met drogredenen. Probeer die argumentatie ook echt niet bij een rechtsgang, want de rechter zaagt je door midden! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|