|
Auteur |
Bericht |
Fdevries
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: do 02 feb 2012 18:06 Onderwerp: Rechtsgeldigheid digitale ondertekening Vrijwaringsbewijs |
|
|
Beste forumleden,
Voor 1 van onze klanten zitten wij met een juridisch vraagstuk waarvan ik hoop dat op dit forum iemand is die met het goede antwoord kan komen.
Ik zal kort de situatie uitleggen.
Wij (software ontwikkelaar) hebben een online applicatie ontwikkeld voor onze klant (Veilingmeester) waarmee onze klant auto's kan veilen op de B2B markt.
Bedrijven voeren zelf auto's in. Onze klant draait de veiling. En andere bedrijven kopen auto's uit die veiling. Om het zowel de inbrenger als de koper niet lastig te maken doen ze enkel handel met onze klant (de veilingmeester). Dus als een auto wordt geveild, koopt onze klant de auto van de inbrenger en verkoopt deze weer aan de koper. Veilingmeester is een tussenpartij.
ORB webservice: Het RDW maakt het bedrijven met een erkenning bedrijfsvoorraad mogelijk om zelf auto's te vrijwaren. Vrijwel alle autogarages hebben dit. Deze autogarages hebben ook de mogelijkheid om dit digitaal te doen. Ze kunnen hierbij aanmelden bij A2SP of VWE (en nog een paar bedrijven). Deze twee bedrijven kunnen de mutaties van de bedrijfsvoorraad bij de RDW doorgeven. A2SP en VWE bieden een ORB webservice aan waarbij de garage de nodige gegevens invult. De garage krijgt vervolgens het vrijwaringsbewijs digitaal terug (Zie voorbeeld:http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/RenI/E%20en%20T/Formulieren/3%20E%200316a%20Vrijwaringsbewijs%20digitaal.pdf)
In stappen gaat dit als volgt:
- De inbrenger stuurt veilingmeester een factuur (digitaal of post)
- Veilingmeester betaald de factuur
- De inbrenger stuurt kenteken deel 1B + overschrijvingsbewijs (post)
- Veilingmeester gebruikt de ORB webservice om te vrijwaren (ontvangen PDF bestand wordt geprint + handtekening)
- Veilingmeester stuurt het vrijwaringsbewijs naar de inbrenger (post)
- Inbrenger stuurt vervolgens ook kenteken deel 1A naar veilingmeester
- Veilingmeester stuurt een factuur naar de koper (digitaal)
- Koper betaald de factuur
- Veilingmeester stuurt kenteken deel 1B + overschrijvingsbewijs (post)
- Koper gaat de auto vrijwaren (digitaal of soms zelfs nog bij postkantoor)
- Koper stuurt het vrijwaringsbewijs per post
- Veilingmeester stuurt vervolgens ook kenteken deel 1A naar de koper.
Het transport van het voertuig laat ik er maar even buiten.
Nu zou het fijn zijn als dit proces versneld kan worden door de vrijwaringsbewijzen per e-mail te versturen.
Via de ORB webservice ontvangt degene die het voertuig op zijn naam zet het vrijwaringsbewijs digitaal. Ons idee is nu om op dit digitale bestand een 1 malig geuploade handtekening of bedrijfslogo/stempel te plaatsen en deze automatisch naar de vorige eigenaar te e-mailen. Wellicht handig om ook dit proces even duidelijk te omschrijven.
Veilingmeester koopt auto van de inbrenger:
- na van de inbrenger betaling ontvangt veilingmeester kenteken deel 1B + overschrijvingsbewijs
- veilingmeester logt in op het systeem en drukt bij de betreffende auto op de knop 'vrijwaren'
- Er opent een venster waarin hij gebruik kan maken van de ORB webservice van A2SP of VWE. (keuze)
- veilingmeester vult kenteken, meldcode, duplicaatcode, km stand en controle letter in en klikt op 'vrijwaren'
- De ORB webservice stuurt een digitaal vrijwaringbewijs naar onze applicatie
- onze applicatie zet op dit digitale vrijwaringsbewijs een handtekening of bedrijfsstempel/logo welke door veilingmeester al eens eerder is geupload.
- dit 'digitaal ondertekende' vrijwaringsbewijs wordt naar de inbrenger gestuurd.
- inbrenger stuurt vervolgens ook kenteken deel 1A naar veilingmeester
(note: idee is dat de applicatie aan veilingmeester om bevestiging vraagt om de handtekening te plaatsen.
note2: Inbrenger en veilingmeester zijn eerder overeengekomen op deze manier te handelen)
Veilingmeester verkoopt auto aan koper:
- Wanneer veilingmeester de betaling ontvangt van de koper wordt kenteken deel 1B + overschrijvingsbewijs naar laatst genoemde gestuurd
- Koper logt in op het systeem en drukt bij de betreffende auto op de knop 'vrijwaren'
- Er opent een venster waarin hij gebruik kan maken van de ORB webservice van A2SP of VWE. (keuze)
-Koper vult kenteken, meldcode, duplicaatcode, km stand en controle letter in en klikt op 'vrijwaren'
- De ORB webservice stuurt een digitaal vrijwaringsbewijs naar onze applicatie
- onze applicatie zet op dit digitale vrijwaringsbewijs een handtekening of bedrijfsstempel/logo welke door de koper al eens eerder is geupload.
- dit 'digitaal ondertekende' vrijwaringsbewijs wordt naar de veilingmeester gestuurd
- veilingmeester stuurt vervolgens ook kenteken deel 1A naar de koper
(note: idee is dat de applicatie aan de koper om bevestiging vraagt om de handtekening te plaatsen.
note2: De koper en veilingmeester zijn eerder overeengekomen op deze manier te handelen)
Mijn vraag is nu: is op deze manier het vrijwaringsbewijs rechtsgeldig? Zo nee, zijn er dan nog andere opties om het toch via e-mail te kunnen sturen/ontvangen.
Ik hoop dit deze omschrijving duidelijk is. Vragen hierover licht ik graag toe.
Zelf ben ik op de volgende artikelen gekomen. Maar ik ben zelf geen jurist en vindt het lastig om hier een antwoord uit te halen. Vandaar dat ik jullie expertise raadpleeg .
http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%203/15a.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/Telecommunicatiewet/1.1.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20elektronische%20handtekeningen.html ????
Overigens weet ik dat het uitprinten van een vrijwaringsbewijs, deze ondertekenen en vervolgens naar de vorige eigenaar FAXen niet geldig is volgens het RDW. Dit zou niet het orgineel zijn. Dit vind ik vreemd omdat over de ORB webservice expliciet wordt aangegeven dat het de mogelijkheid biedt om het vrijwaringsbewijs vaker uit te printen.
Voor meer info over de ORB
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/erkenningen/bedrijfsvoorraad/Pages/Vrijwaringsbewijzen.aspx
ORB webservice: Het RDW maakt het bedrijven met een erkenning bedrijfsvoorraad mogelijk om zelf auto's te vrijwaren. Vrijwel alle autogarages hebben dit. Deze autogarages hebben ook de mogelijkheid om dit digitaal te doen. Ze kunnen hierbij aanmelden bij A2SP of VWE (en nog een paar bedrijven). Deze twee bedrijven kunnen de mutaties van de bedrijfsvoorraad bij de RDW doorgeven. A2SP en VWE bieden een ORB webservice aan waarbij de garage de nodige gegevens invult. De garage krijgt vervolgens het vrijwaringsbewijs digitaal terug (Zie voorbeeld:http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/RenI/E%20en%20T/Formulieren/3%20E%200316a%20Vrijwaringsbewijs%20digitaal.pdf) |
|
|
|
 |
Fdevries
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
Berichten: 436
|
Geplaatst: vr 03 feb 2012 11:59 Onderwerp: |
|
|
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord.
Een organisatiehandtekening heeft inderdaad niet dezelfde status als een persoonlijke handtekening.
Dat staat er natuurlijk niet aan in de weg om een digitale persoonlijke handtekening te gebruiken. Dit is m.i. even rechtsgeldig als een "analoge" handtekening.
Een deurwaarder gebruikt bijvoorbeeld voor de inschrijving van beslagen e.d. in het register van het Kadaster een pasje met een certificaat om zijn stukken te voorzien van een digitale, persoonsgebonden handtekening. |
|
|
|
 |
Fdevries
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: vr 03 feb 2012 13:40 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reactie.
Of een handtekening namens een persoon of organisatie wordt gezet is een detail te noemen.
Het gaat er om of er een constructie mogelijk is om dit digitaal en rechtsgeldend te laten verlopen. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Welke wetten zijn van toepassing. Jullie begrijpen dat ik een oplossing niet kan onderbouwen met: 'Volgens Guthman zijn inzien is een digitale persoonlijke handtekening rechtsgeldig'.
Ik vraag mij ook af of het feit dat de RDW een zelfstandig bestuurdorgaan is nog van invloed is op de bepaling wat wel en niet mag.
Voor welke partijen is de handtekening van belang en tussen wie is hij nodig. De RDW controleerd hier wel op.
Valt dit uberhaubt onder vermogensrecht?
Genoeg vragen van mijn kant Hopelijk kan dit forum verheldering bieden.
Nogmaals dank voor je reactie |
|
|
|
 |
Fdevries
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: vr 03 feb 2012 13:40 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reactie.
Of een handtekening namens een persoon of organisatie wordt gezet is een detail te noemen.
Het gaat er om of er een constructie mogelijk is om dit digitaal en rechtsgeldend te laten verlopen. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Welke wetten zijn van toepassing. Jullie begrijpen dat ik een oplossing niet kan onderbouwen met: 'Volgens Guthman zijn inzien is een digitale persoonlijke handtekening rechtsgeldig'.
Ik vraag mij ook af of het feit dat de RDW een zelfstandig bestuurdorgaan is nog van invloed is op de bepaling wat wel en niet mag.
Voor welke partijen is de handtekening van belang en tussen wie is hij nodig. De RDW controleerd hier wel op.
Valt dit uberhaubt onder vermogensrecht?
Genoeg vragen van mijn kant Hopelijk kan dit forum verheldering bieden.
Nogmaals dank voor je reactie |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
Berichten: 436
|
Geplaatst: vr 03 feb 2012 15:07 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog e.e.a. doorgelezen. Het lastige is dat er in de wet eigenlijk niet expliciet is geregeld wat een (papieren) handtekening is en waar een handtekening aan zou moeten voldoen.
Zoals je zelf al gevonden hebt, geeft art. 3:15a BW belangrijke aanwijzingen. Het artikel zegt feitelijk dat een digitale handtekening, mits deze aan de eisen in lid 3 en 4 voldoet, dezelfde rechtskracht heeft als een papieren handtekening.
Dat is eigenlijk al het antwoord op je vraag.
Dat een fax niet wordt beschouwd als origineel zie ik als logisch. Een fax is immers een fotokopie waarbij de kopie niet door je eigen printer wordt uitgedraaid, maar bij die van de ontvanger. Een digitaal ondertekend bestand is als het ware een "onbeperkte" stapel met originelen, door het af te drukken haal je één origineel van de stapel af (het valt ook te stellen dat dit een "afschrift" betreft, maar dat doet er verder niet zo toe). "Vaker uitprinten" is dus niet hetzelfde als faxen of fotokopieren.
Naar de letter van de wet is een afdruk
Gezien de gemiddelde waarde van een (tweedehandse) auto lijkt het mij wel verstandig om een veiligere handtekeningmethode te gebruiken dan een reproductie van een papieren handtekening. Adobe Acrobat biedt hier goede en veilige methodes voor.
(Een bedrijfslogo zou ik er ook niet opzetten, want dat mag niet van de RDW).
Samengevat: Het goede antwoord heb je zelf al gevonden: een digitale handtekening is even rechtsgeldig als een papieren handtekening. Van belang is, in het kader van risicoaansprakelijkheid e.d., dat je voor een voor zo veilig mogelijke technische oplossing kiest. |
|
|
|
 |
|