janssens
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 jan 2012 10:35 Onderwerp: omgangsrecht grootouders in belgië - ook in nederland? |
|
|
In België kunnen grootouders omgangsrecht krijgen voor hun kleinkinderen zonder enige emotionele band te hebben, gewoon grootouders zijn is al voldoende. Ik heb begrepen dat dit in Nederland niet zo is, dat daar wel degelijk een emotionele band moet kunnen worden aangetoond. Klopt dat?
Wat zou er gebeuren indien er een omgangsrecht wordt goedgekeurd in België via het gerecht maar de ouders verhuizen naar Nederland (net over de grens, werken in België) en weigeren om het kind mee te geven met de grootouders?
Ik heb me laten vertellen dat dit dan voor het Nederlandse gerecht moet komen aangezien de woonplaats van het kleinkind en diens ouders dan Nederland wordt.
Gaat een Nederlandse rechter in zo'n geval het Belgische vonnis overnemen zodat het kind toch moet worden meegegeven of gaat een Nederlandse rechter enkel naar de Nederlandse wetgeving kijken en, indien er geen band is, het omgangsrecht afkeuren? |
|