Jurimens
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: wo 21 dec 2011 16:52 Onderwerp: Inzicht in stukken van overheidsinstantie bij beschikking? |
|
|
Beste allen,
Al enige tijd zit ik met het volgende in mijn hoofd. Als een overheidsinstantie in de relatie overheid - burger een beschikking afgeeft. Dan is die instantie toch verplicht om, na verzoek, de stukken te overhandigen aan de betrokkene (belanghebbende) op basis waarvan de beschikking tot stand is gekomen? Ik kan echter niet voor de geest halen op grond waarvan. Ik heb gezocht bij het Zorgvuldigheidsbeginsel, verschillende codificaties daarvan en literatuur hierover. Ditzelfde bij het Motiveringsbeginsel.
In het boek van H.F.T. Pennarts heb ik het volgende (via internet) kunnen vinden:
'Het zorgvuldigheidsbeginsel ziet er ook op dat belanghebbenden kennis kunnen nemen van stukken waarop een besluit is gebaseerd'. Het boek is echter niet meer ergens te koop te vinden, ook niet via marktplaats en het is niet in te zien waar de beste schrijver deze informatie vandaan heeft. Precies dat gedeelte waar het mij om gaat is namelijk niet in te zien.
Ook in het tekst en commentaar heb ik kunnen vinden dat bepaalde gegevens inzichtelijk gemaakt moeten worden, maar dan gaat het over een openbaar besluit als dusdanig.
Daarbij komt dat een overheidsinstantie niet naar een andere instantie mag verwijzen voor meer informatie wanneer de tweede instantie niet de beslissende is geweest? Daar is het zorgvuldigheidsbeginsel het toch ook niet mee eens? En ook hier mis ik iets geloof ik.
Ik ben erg benieuwd! In ieder geval bedankt voor het meedenken. |
|