Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 7:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

legaliteit en specialiteit in wettenbundel?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sweety

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: vr 30 dec 2011 22:33    Onderwerp: legaliteit en specialiteit in wettenbundel? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo!

Ik heb twee vragen.

1. Legaliteitsbeginsel. In mijn boek (Praktisch Bestuursrecht - Y.M. Visscher) staat dat het openbaar bestuur alleen inbreuk kan maken op de rechten en vrijheden van een burger als de wet dit toelaat. En het openbaar bestuur mag alleen optreden als dit in de wet is vastgelegd.

Nav bovenstaande zocht ik in mijn wettenbundel en kwam legaliteit tegen in art GW 16, art 1 Sr en art 5:4 Awb. Alledrie gaan ze over straf, handhaving, sancties. Nu dacht ik dus in eerste instantie dat met legaliteitsbeginsel alleen negatief optreden van het bestuur werd bedoeld.

Maar later las ik achterin bij de definitie in mijn studieboek: Uitgangspunt dat voor het overheidsoptreden een wettelijke grondslag is. Betekent legaliteit dus: alle optreden van het bestuur moet berusten op een wettelijke grondslag? Dus ook het toewijzen van beschikkingen (bv een vergunning of uitkering, meer positief) enzo. Maar ik vind dit niet terug in mijn wettenbundel. Een soort regel als bijv. bij beleidsregels art 4:84 Awb Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel. Zo'n soort regel verwachtte ik te gaan lezen toen ik legaliteit opzocht in mijn wettenbundel.

Hoe weet ik nou zeker wat legaliteit in het bestuursrecht betekent en waar kan ik de definitie vinden (in de brede zin van alle optreden, alle besluiten) of is die er gewoon niet?

2. Specialiteitsbeginsel en Verbod op detournement de pouvoir

Ten eerste was ik weer teleurgesteld dat ik het hele begrip niet in mijn wettenbundel kon vinden. In mijn studieboek staat: uitgangspunt dat een bestuursorgaan bij het voorbereiden van een besluit alleen die belangen mag afwegen die vallen binnen het kader van een bijzondere wet. Dit begrijp ik. Alleen later lees ik bij de abbb, het verbod op detournement de pouvoir (art. 3:3 Awb) en denk ik, dit lijkt verdomd veel op het specialiteitsbeginsel. Mijn vraag: is dit hetzelfde of anders wat is het verschil tussen de twee?

Wie wil mij helpen? Alvast bedankt!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 2:05    Onderwerp: Re: legaliteit en specialiteit in wettenbundel? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sweety schreef:
Maar later las ik achterin bij de definitie in mijn studieboek: Uitgangspunt dat voor het overheidsoptreden een wettelijke grondslag is. Betekent legaliteit dus: alle optreden van het bestuur moet berusten op een wettelijke grondslag?

In principe wel.

Quote:
Dus ook het toewijzen van beschikkingen (bv een vergunning of uitkering, meer positief) enzo.

Uiteraard! De overheid kan niet naar willekeur vergunningen en uitkeringen verstrekken. Dat moet op basis van regels die algemeen gelden.

Quote:
Maar ik vind dit niet terug in mijn wettenbundel.

Zie bijv. art. 1:3 Awb: een publiekrechtelijke rechtshandeling. Je geld toestoppen zonder wettelijke regeling is geen rechtshandeling, maar een feitelijke betaling die onverschuldigd is en kan worden teruggevorderd. Een besluit moet een wettelijke basis hebben.

Quote:
2. Specialiteitsbeginsel en Verbod op detournement de pouvoir

Ten eerste was ik weer teleurgesteld dat ik het hele begrip niet in mijn wettenbundel kon vinden. In mijn studieboek staat: uitgangspunt dat een bestuursorgaan bij het voorbereiden van een besluit alleen die belangen mag afwegen die vallen binnen het kader van een bijzondere wet. Dit begrijp ik. Alleen later lees ik bij de abbb, het verbod op detournement de pouvoir (art. 3:3 Awb) en denk ik, dit lijkt verdomd veel op het specialiteitsbeginsel. Mijn vraag: is dit hetzelfde of anders wat is het verschil tussen de twee?

Dit zijn niet dezelfde beginselen, maar ze zijn uiteraard wel verwant.

Voor het specialiteitsbeginsel moet je eerder naar art. 3:4 lid 1 Awb kijken: "voor zover niet uit een wettelijk voorschrift of uit de aard van de uit te oefenen bevoegdheid een beperking vootvloeit". Verwarrend is dit wel, want art. 3:4 lid 1 Awb zegt eigenlijk: uitgangspunt is dat een bestuursorgaan alle bij het besluit betrokken belangen meeweegt, tenzij uit de wet of de aard van de bevoegdheid een beperking voortvloeit.

Persoonlijk vind ik de formulering van art. 3:4 lid 1 Awb zinniger dan het specialiteitsbeginsel zoals dat in je boek is geformuleerd.

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 31 dec 2011 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onder geleerden wordt verschillend gedacht over de reikwijdte van het legaliteitsbeginsel. In het studieboek is vast iets te vinden over het verschil van opvatting tussen Thorbecke en Buys. In de minder rigide benadering wordt wel als ondergrens gehanteerd dat in ieder geval elke inbreuk op vrijheid en eigendom gebaseerd dient te zijn op een wettelijke bepaling. Een wettelijke bepaling als vereiste zegt eigenlijk nog te weinig. Aanvullende eisen zijn dat bevoegdheden specifiek worden gegeven (geen algemene bepaling) en deze worden gegeven door de kiezers gekozen wetgever.

Aan het legaliteitsbeginsel in enge zin wordt voldaan bij een ruim gestelde wettelijke bepaling of wettelijke bepaling op grond van regelgevende bevoegdheid van de regering (zie discussie rond Blanketwet 1818).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds