|
Auteur |
Bericht |
Oscar2
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 dec 2011 18:35 Onderwerp: Mag een notaris zomaar basisadministratie gebruiken? |
|
|
In een conceptakte, opgesteld door een notaris, stonden vijf partijen vermeld, waarvan ik, gehuwd man, er één was. Bij mijn gegevens (naw, geboortedatum en geboorteplaats) stonden die data er ook bij van mijn vrouw. De andere vier partijen kregen zo ongevraagd en wat mij betreft ook ongewenst die gegevens zomaar onder ogen, toen zij de conceptakte toegezonden kregen.
Desgevraagd verklaarde de notaris dat zij de data had opgevraagd bij de basisadministratie. Ja, dat mag zij omdat zij daartoe publiekrechtelijk gemachtigd is. Echter ...
Echter, ingeval van een manspersoon volstaat naast het noemen van zijn naw, geboortedatum en geboorteplaats in een notariele akte het noemen van zijn burgerlijke staat. Dus in mijn geval gehuwd.
Dus ...
Dus was het vermelden van naw etc. van mijn vrouw overbodig!
Mijn vraag : is de notaris hier buiten haar boekje gegaan? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 dec 2011 18:53 Onderwerp: Re: Mag een notaris zomaar basisadministratie gebruiken? |
|
|
Oscar2 schreef: | Echter, ingeval van een manspersoon volstaat naast het noemen van zijn naw, geboortedatum en geboorteplaats in een notariele akte het noemen van zijn burgerlijke staat. |
Bij een vrouwspersoon is het anders? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Oscar2
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 dec 2011 19:03 Onderwerp: |
|
|
Ja! Ik heb het zelf niet verzonnen hoor. Maar een van de laatste discriminerende regels in onze wetgeving is dat bij een vrouw wel de gegevens van de partner in een notariele akte vermeld moeten staan en bij een man slechts zijn burgerlijke staat.
En omdat deze notaris mij niet erg welwillend was in het verleden, heb ik haar een beetje geplaagd en als voorwaarde voor ondertekening bepaald dat de data van mijn vrouw moesten verdwijnen. Ik geef toe, een beetje kinderachtig, maar ik was het mens he-le-maal zat. Zuchtend stemde zij toe en dat gaf mij enige voldoening. |
|
|
|
 |
|