Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurbaas
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
thanyatje

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 9:57    Onderwerp: huurbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

ik heb 1 jaar op kamers gewoond betaalde altijd netjes mijn huur. mijn vriend sliep regelmatig bij me en at doorde weeks ook wel eens bij me.
nu wil mijn huurbaas dat ik meer ga betalen omdat hij zegt dat mn vriend erbij in woonde. ik ben het hier natuurlijk niet mee eens. hij zegt dat hij bewijzen heeft die moet ik nog zien/horen.
hoe sterk sta ik ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt kamerhuur bepaald naar het aantal (ingeschreven) inwoners dan?
Gaat dat niet per kamer?

Ik dacht altijd: 600 euro per kamer per maand en als je daar een mede huurder voor weet te vinden... ieder 300 euro.

Als je vriend via het GBA niet op jouw adres stond ingeschreven, woonde hij daar ook niet.
Dat hij veel op visite kwam is geen bewijs van inwoning.
thanyatje

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 13:03    Onderwerp: huisbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:
Wordt kamerhuur bepaald naar het aantal (ingeschreven) inwoners dan?
Gaat dat niet per kamer?

Ik dacht altijd: 600 euro per kamer per maand en als je daar een mede huurder voor weet te vinden... ieder 300 euro.

Als je vriend via het GBA niet op jouw adres stond ingeschreven, woonde hij daar ook niet.
Dat hij veel op visite kwam is geen bewijs van inwoning.

ik zelf stond ingeschreven op de kamer de kamer was ook voor pers. zo stond het ook in het contract.
mijn vriend stond ook gewoon ingeschreven bij zijn ouders en zijn postadres was daar dus ook.
de huisbaas zegt dat hij bewijzen heeft en dat meerdere mensen het kunnen bewijzen maar op wat voor manier zouden ze dat dan kunnen doen.
ze kunnen allemaal wel zegge dat het zo is maar goed dat is dan toch nog geen bewijs? ik kan ook zeggen dat ik een miljoen euro van hem krijg.
er waren ook nog meer dingen die niet klopten op de eindafrekening. ik heb cnv rechtshulp ingeschakeld maar die helpen me ook niet echt veel ik moet alles alsnog zelf uitzoeken en doen Confused
Jet

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
ik zelf stond ingeschreven op de kamer de kamer was ook voor pers. zo stond het ook in het contract.

Wil je dit even in goed Nederlands uitleggen? Wat stond er exact in je contract? Pers? Is dat een afkorting van personen?
Voor pers? Geen idee wat je hiermee bedoelt.

CNV rechtshulp kan jou alleen maar goed helpen als je volledig bent in het aanvoeren van de door hun gevraagde stukken en als je je redevoering in normaal Nederlands opschrijft.

Daar wordt mee bedoeld: Hoofdletters aan het begin van elke zin en een punt aan het einde van elke zin. Geen afkortingen, sms of msn taal. Daar kan een jurist niets mee. Dan moet er gegokt worden wat er bedoeld wordt en daar gaat teveel tijd en dus geld in zitten.

Ikzelf ben geen jurist maar ik kan me zo voorstellen dat de (aankomende) juristen op dit forum ook niet zo heel veel met je laatste info kunnen. Wink
thanyatje

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 14:18    Onderwerp: huisbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:
Quote:

Wil je dit even in goed Nederlands uitleggen? Wat stond er exact in je contract? Pers? Is dat een afkorting van personen?
Voor pers? Geen idee wat je hiermee bedoelt.

CNV rechtshulp kan jou alleen maar goed helpen als je volledig bent in het aanvoeren van de door hun gevraagde stukken en als je je redevoering in normaal Nederlands opschrijft.

Daar wordt mee bedoeld: Hoofdletters aan het begin van elke zin en een punt aan het einde van elke zin. Geen afkortingen, sms of msn taal. Daar kan een jurist niets mee. Dan moet er gegokt worden wat er bedoeld wordt en daar gaat teveel tijd en dus geld in zitten.

Ikzelf ben geen jurist maar ik kan me zo voorstellen dat de (aankomende) juristen op dit forum ook niet zo heel veel met je laatste info kunnen. Wink

Pers staat inderdaad voor personen alleen had een 1 voor moeten staan.
En ik kan mij niet herinneren dat ik in msn of sms taal heb getypt?
En ookal zou ik fouten maken ik heb geloof ik niet voor rechter gestudeerd anders had ik het allemaal zelf wel opgelost en cnv niet ingeschakeld.
En ik heb inderdaad cnv alle stukken gestuurd waar ze om hebben gevraagd en mevrouw meerdere keren aan de telefoon gehad.
Als ik hier alleen maar op mijn spelling word afgezeken ga ik mijn vragen wel ergens anders stellen .
In ieder geval bedankt voor de informatie waar ik niks aan heb
Jet

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@thanyatje,

Ik reken je niet af op je spelling, maar wil je alleen maar duidelijk maken dat afkortingen, sms of msn taal heel verkeerd geïnterpreteerd kan worden en dat een onderzoek daar op kan blijven hangen.

Volledigheid zal je zaak bespoedigen.
Als jij daaraan voldaan hebt en de juriste van het CNV kan of doet er niets tot niet veel mee, kan je om een ander vragen die je wel wil of kan helpen.

Ook een jurist van het CNV moet datgene doen waar ze door het CNV voor betaald worden. Ook voor jou.

Is het mogelijk om je huurcontract hier neer te zetten, zodat de aanwezige juristen hier er misschien iets van kunnen zeggen?

Zoals ik eerder al zei: Als jouw vriend niet bij jou ingeschreven stond maar wel elders, woonde hij niet bij jou. Ik persoonlijk denk dan ook dat het enige wat jouw huurbaas heeft, gebakken lucht is.

Zelfs al zou jouw vriend dagelijks bij jou zijn... dan nog is er geen sprake van samenwoon gedrag.

p.s
Als jij je door mij aangevallen voelt dan spijt mij dat. Dat is niet mijn intentie. Geschreven letters kan ik geen klinkende toon meegeven Wink
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2011 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Huur is inderdaad voor een kamer. Tenzij er sprake zou zijn van overbewoning dan mag uw vriend er in principe zelfs wonen zonder dat de huurprijs voor u omhoog zou gaan.
Echter is dat niet het geval, en het af en toe laten slapen van uw vriend is gewoon gedrag wat een huisbaas niet kan verbieden/ huur verhogen. Ik zou niet weten op welke gronden dat dan zou kunnen. Zulke bepalingen in het huurcontract zijn niet geldig en vallen onder onredelijke bezwarend.

Een duidelijke uitleg van zo'n bepaling staat op de site van de woonbond: http://www.woonbond.nl/nieuws/2373

Ik zou zeggen: niet betalen en laat hem het maar bij rechte verhalen, als hij zo zeker van zijn zaak is.
thanyatje

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2011 9:12    Onderwerp: huisbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
Huur is inderdaad voor een kamer. Tenzij er sprake zou zijn van overbewoning dan mag uw vriend er in principe zelfs wonen zonder dat de huurprijs voor u omhoog zou gaan.
Echter is dat niet het geval, en het af en toe laten slapen van uw vriend is gewoon gedrag wat een huisbaas niet kan verbieden/ huur verhogen. Ik zou niet weten op welke gronden dat dan zou kunnen. Zulke bepalingen in het huurcontract zijn niet geldig en vallen onder onredelijke bezwarend.

Een duidelijke uitleg van zo'n bepaling staat op de site van de woonbond: http://www.woonbond.nl/nieuws/2373

Ik zou zeggen: niet betalen en laat hem het maar bij rechte verhalen, als hij zo zeker van zijn zaak is.

ik zal kijken of ik deze week mijn huurcontract op de site kan zetten dat is makkelijker.
Ook moet ik voor een hovenier gaan betalen die er nooit is geweest maar wel 2 rekeningen van zijn van samen 440.-
Dat er een hovenier zou komen was al afgesproken voordat ik er woonde. dat was afgesproken voor de maanden juli,aug,sept en oktober 2010, ik woonde er pas vanaf aug 2010. heb hier dus ook nooit toestemming voor gegeven of wat over gehoord, lijkt mij sterk dat ik er dan voor moet betalen toch?
net als een glazenwasser voor 4 keer per jaar en dan 75,- ook hier heb ik nooit voor getekend was mij ook niet bekend dat die man/vrouw af en toe langs kwam om te wassen het gebeurde ook nog is niet goed ook ik deed het altijd zelf.
Het is erg moeilijk om uit te zoeken wat ik nou wel of niet moet/kan.
Ben zelf ook bij het juridisch loket in mijn woonplaats geweest zelfs die wisten niet wat ze ermee aan moesten, het advies was om maar een advocaat in te schakelen.
Met andere woorden zoek het zelf maar uit.
Evil-cliniclown

BerichtGeplaatst: do 22 sep 2011 1:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, het antwoord is vrij eenvoudig voor de gedane service. Laat de Huurcommissie een uitspraak doen, kost u maximaal 25 euro. Over het algemeen wordt dit bedrag terug betaald als u in het gelijk wordt gesteld. U heeft geen advocaat nodig. Een zitting duurt ca 10 minuten, en ieder partij kan zijn visie geven over het rapport van voorbereidend onderzoek (krijgt u thuis gestuurd). Of te wel: de informatie die de Huurcommissie heeft gehad van de verhuurder. De HUCO (huurcommissie) heeft de macht om alles in te zien of anders via gunstige tabellen te verrekenen.
www.huurcommissie.nl
JZ

Leeftijd: 42

BerichtGeplaatst: za 24 sep 2011 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het rechtmatig is om meer huur te vragen weet ik niet. Ik kan me wel voorstellen in het gebruik dat 2 meer verbruiken dan 1 en met een x aantal gebruikers dit wel van invloed is. Ik als verhuurder zou er niet echt wakker van liggen gezien de eindafrekening die dan mogelijkerwijs vanzelf hoger uitvalt en dat dit uiteindelijk toch wel bij de studenten uitkomt.
Waar ik als verhuurder eerder mee zou zitten is dat bij woningen meer dan 5 bewoners een gebruikersvergunning aanwezig moet zijn. Op deze vergunning staat dan vervolgens aangegeven dat de woning geschikt is voor een x aantal bewoners. Een huurcontract bevat dan normaal ook een passage dat het contract voor 1 persoon doelt is en dat er inderdaad een boete staat op 'overbewoning' juist om te voorkomen dat er meer dan toegestaan in de woning wonen.
mattjeu

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2011 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Evil-cliniclown en topicstarter:

de huurcommissie is in deze mijns inziens ook de beste partij, alleen moet je wel rekening houden met een doorlooptijd van minimaal 4 tot 6 maanden!!! de huurcommissie is ERG langzaam en als er ook maar iets niet standaard volgens de procedure loopt ben je zo een paar manden verder.

je krijgt dus wel (meestal) waar je recht op hebt maar de huurcommissie is erg bureaucratisch en het duurt belachelijk lang... ik betaal op dit moment meer dan het dubbele aan huur dan wettelijk toegestaan maar het gaat nog zeker 4 maanden duren voordat ik (met terugwerkende kracht) mijn geld terug kan krijgen.
Evil-cliniclown

BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar.... u maakt een verkeerde beredenering.... je huurt een bepaalde ruimte voor een bepaalde periode, geen maximum periode, maar het kan een minimum periode. Maar er is geen enkele wet die verbied dat je neit met 2 personen op een 1 kamer woning zou mogen wonen...

Dat je meer zou gebruiken dat is zo, maar dat komt dan terug in de G/W/L rekeningen, welke los staan van de vaste huur kosten. Dus het is niet normaal dat een huurbaas meer gaat rekenen.
thanyatje

BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 13:38    Onderwerp: huisbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
Ja maar.... u maakt een verkeerde beredenering.... je huurt een bepaalde ruimte voor een bepaalde periode, geen maximum periode, maar het kan een minimum periode. Maar er is geen enkele wet die verbied dat je neit met 2 personen op een 1 kamer woning zou mogen wonen...

Dat je meer zou gebruiken dat is zo, maar dat komt dan terug in de G/W/L rekeningen, welke los staan van de vaste huur kosten. Dus het is niet normaal dat een huurbaas meer gaat rekenen.

Mijn huisbaas vertelde in een brief naar de CNV dat er mondelinge afspraak was geweest met mij en mijn vriend dat alle kosten van gas,water en licht door 5 werden gedeeld ik heb hier zelf nooit iets over gehoord, Maar kreeg het op de afrekening wel te zien.
Is het niet verstandiger om eerst af te wachten wat CNV voor mij kan doen?
En als dat niets word naar de huurcommissie te gaan.
Ben ook al een aantal keer naar het juridisch loket geweest maar die mensen vertelden dat ze niet zouden weten wat ik moest doen en het beste was om een advocaat in te schakelen.
Ik ben nu nog aan het afwachten tot ik bericht terug krijg van CNV of de huurbaas pas dan weet ik meer en of ik kans maak om iets te kunnen doen of dat er meer van de eindrekening af gaat
thanyatje

BerichtGeplaatst: di 18 okt 2011 14:27    Onderwerp: huurbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu heb ik een brief gekregen waarin stond dat ik het openstaande bedrag nog niet heb betaald en als ik binnen 2 weken niet betaald ik de rente over het factuur ook moet betalen, hij incassokosten ook door mij wil laten betalen en er eventueel een rechtzaak van gaat maken.
CNV rechtshulp helpt mij niet en reageerd niet op mijn telefoontjes of brieven.
wat moet ik nu? wie kan mij wel helpen?
huurcommissie gaat weken/maanden overheen
ik wil niet betalen voor ik weet of het bedrag klopt, ander ga ik akkoord met het factuur.

HELP
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 18 okt 2011 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het meest praktische advies:

Zoek een andere kamer. Betaal aan je huidige verhuurder alleen datgeen waarvan jij van mening bent dat overeengekomen is. Hovenier, glazenwasser, hogere prijs voor logées niet overeengekomen? -> niet betalen!

Stuur de verhuurder een aangetekende brief met daarin dat je de extra kosten niet gaat betalen omdat die niet overeengekomen zijn en niet redelijk zijn. Eventueel zou je de verhuurder kunnen aanbieden dat je een deel van de kosten betaalt (als hij akkoord gaat, dan ben je er direct vanaf). Dit dient ter bewijs.

Mogelijk schakelt de verhuurder een incassobureau in. een incassobureau mag wettelijk niets meer dan bellen, brieven schrijven e.d.

Mocht de verhuurder de zaak verder doorzetten, dan komt e.e.a. bij de kantonrechter terecht. Bij de kantonrechter kan je zelf, zonder advocaat, je zaak toelichten en je argumenten geven.

Je bent bij die procedure in het begin slechts het vastrecht verschuldigd van maximaal €202 (of €71 als de het bedrag dat de verhuurder eist niet hoger dan €500 is).

Aan de hand van de hier geschetste casus en de aanname dat in het huurcontract niets ten nadele van jou zal staan, is de kans dat je de zaak wint erg groot en krijg je het door jou betaalde vastrecht en andere gemaakte kosten terug.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds