Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schade geleden (sprake van woon-werkverkeer of niet?)
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjoukje87

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 19:37    Onderwerp: Schade geleden (sprake van woon-werkverkeer of niet?) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een casus waarmee ik een klein probleem heb.
Het gaat om het volgende:
- een werkneemster wordt opgedragen een fiets te gebruiken die haar werkgever ter beschikking stelt om naar haar werk te fietsen en haar werkzaamheden als pakketjesbezorger te verrichten. Onderweg naar haar werk moet zij nog een collega ophalen. Op de fiets komt reclame te staan van de werkgever. Vervolgens krijgt zij een ongeluk als zij onderweg is naar die collega om die op te halen. Dit komt deels door roekeloosheid van haar kant omdat zij te laat was en daardoor haast had. De werkneemster heeft enorme kosten gemaakt doordat zij verschillende botbreuken had. De werkgever zegt echter dat hij niet aansprakelijk is aangezien het woon-werkverkeer betreft en niet onder zijn verantwoordelijkheid valt. Weet iemand een relevant arrest?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 08 feb 2010 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me inderdaad om woon-werkverkeer te gaan. Als ik me niet vergis valt dat inderdaad niet onder art. 7:658 BW.

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: di 09 feb 2010 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als haar specifiek opdracht gegeven is om de collega op te halen, dan valt die verantwoordelijkheid onder de werkgever. De roekelooshied kan ook zijn ontstaan door de tijdsdruk, die er is ontstaan tussen het geven van de opdracht en de uitvoering van de opdracht.
sjoukje87

BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Als haar specifiek opdracht gegeven is om de collega op te halen, dan valt die verantwoordelijkheid onder de werkgever. De roekelooshied kan ook zijn ontstaan door de tijdsdruk, die er is ontstaan tussen het geven van de opdracht en de uitvoering van de opdracht.

ze had zich verslapen. Maar de specifieke opdracht was idd om haar collega op te halen. Daarom kreeg zij die fiets.

Heb je misschien een arrest daarbij?

Dank jullie wel trouwens allebei!
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En die collega moest dan op de bagagedrager mee?

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn zelfs uitspraken over een werkneemster, die op een personeelsfeestje was uitgegleden en dit bleek te vallen onder de verantwoordelijkheid en zorgplicht van de werkgever.
Daar dit geval specifiek is, kan ik niet een arrest vinden die gelijkwaardig is aan deze casus.

Ben trouwens ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Bona Fides.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het alleen gaat om samen naar het werk fietsen (ieder op een eigen fiets), dan heb ik moeite om dat te rijmen met het gegeven dat het om een opdracht van de werkgever zou gaan. Lijkt me eerder normaal woon-werkverkeer.

BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als het alleen gaat om samen naar het werk fietsen (ieder op een eigen fiets), dan heb ik moeite om dat te rijmen met het gegeven dat het om een opdracht van de werkgever zou gaan. Lijkt me eerder normaal woon-werkverkeer.

de collega moest achterop. Dus niet ieder op zijn eigen fiets.
Het was bovendien een specifieke opdracht van de werkgever om die collega op te halen.

Bah.. lastige casus Rolling Eyes
bona fides

BerichtGeplaatst: do 11 feb 2010 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat geval valt het misschien wel onder art. 7:658 BW.

BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2010 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zit nu te twijfelen. Op grond van arrest maatzorg (LJN AZ8858, Gerechtshof 's-Gravenhage, C05/1071) denk ik eerder dat 7:611 van toepassing is eigenlijk Rolling Eyes
klokluider

Leeftijd: 57

BerichtGeplaatst: di 09 mrt 2010 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verantwoordelijkheid van de werkgever houdt op na einde arbeid volgens het rooster. De tijd die werknemer dan nodig heeft om naar huis te gaan valt onder woon-werkverkeer en is geen arbeidstijd. Met betrekking tot het woon-werkverkeer geldt dat de arbeidsduur 's ochtends aanvangt op het moment dat je aankomt op je werk (de poort binnenrijd, de deur ingaat) de gebruikelijke tijd van woning naar werk is dan woon-werkverkeer. Is er een opdracht van de werkgever om tijdens dit woon-werkverkeer iets uit te voeren valt dat handelen onder zijn verantwoordelijkheid. Het woon-werkverkeer eindigt dus bij de deur van de collega die opgehaald moest worden. Hier begint de arbeidstijd. Het overwerk aan het einde van de dag dient te wel te worden verminderd met de gebruikelijke woon-werkverkeer tijd zoals het min BZK heeft aangegeven.

Je kan m.i. betogen dat er sprake is van arbeidstijd nu de werkneemster geen vrije wil had om te bepalen hoe zij naar haar werk ging. De werkgever had grip op haar. Vwb de roekeloosheid, er zal moeten worden vastgesteld of er sprake is van bewuste roekeloosheid. Het feit dat zij zich verslapen heeft leidt nog niet tot bewuste roekeloosheid. als zij door rood is gereden en toen werd aangereden is het wat anders. Een werknemer die 10 km te hard rijdt, rijdt nog niet per definitie bewust roekeloos. De boete kan echter wel op de werknemer verhaald worden maar dit wil nog niet zeggen dat de werkgever niet is aan te spreken.

een uitleg over het woon-werkverkeer of arbeidstijd vind je hier zie r.o. 3.3.3
Anna27

Leeftijd: 32
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2011 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruime tijd later, maar ik wil graag nog even inhaken op dit bericht met een andere vraag.

De werknemer die nog niet is aangevangen met zijn werkzaamheden en een ongeluk krijgt door gladheid op de parkeerplaats (terrein) van de werkgever, maakt die deel uit van het woon- werkverkeer?
Ik zit te twijfelen, omdat je in principe alleen nog maar naar je werkplek toe hoeft te lopen.

Aansprakelijkheid werkgever op grond van 7:658 lijkt sowieso niet te slagen, omdat er ogv jurisprudentie nog geen sprake is van uitoefening van de werkzaamheden.

Aansprakelijkheid op grond van 7:611? Aansprakelijkheid op grond van 6:162 ? Wat zeggen jullie?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds