marly90
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 01 dec 2011 22:03 Onderwerp: Een vraag over vordering incassobureau |
|
|
Ik zit met het volgende:
Vorige week vrijdag ontving ik een brief van Nationaal Incasso Bureau, het zou gaan om een rekening van 20 euro van hunkemoller. Nadat ik dit had nagekeken, bleek inderdaad dat ik dit ivm verhuizing inderdaad had vergeten te betalen, heel slordig maar het kan een keer gebeuren. Nu was de hoofdsom 180 euro, ik had contact opgenomen met NIB die mij wist te vertellen dat in de hoofdsom ook mijn twee laatste twee bestellingen waren berekend, die ik net die ochtend nog binnen de 14 dagen retour had gedaan, volledig. (had deze bestelling net 2 dagen daarvoor gekregen). Wel vertelde ik dat inderdaad de rekening waarom ze een vordering gestuurd hebben van 20 euro, inderdaad niet betaald was en of ik een nieuwe rekening o.d. kon krijgen.Dit was niet mogelijk, ik moest eerst een verzendbewijs opsturen naar NIB van mijn retourzending en dan zouden ze contact met mij opnemen. Nu is het zo dat er binnen 5 dagen betaald moest worden. Vanmorgen besloot ik weer contact op te nemen met NIB omdat ik nog steeds niks had gehoord, en wederom een niet al te vriendelijke telefoniste aan de lijn. Deze wist mij te vertellen dat ze het bewijs doorgestuurd hadden naar de opdrachtgever en dat ze daar eerst antwoord van moesten hebben, voordat ze mij konden vertellen wat ik betalen moest. Ik vroeg hoe het dan zat met de 5 dagen termijn, waarop ik te horen kreeg dat ik even niets moest doen en dat het aan hun was om weer contact op te nemen met mij. Ik vroeg of ik dit zwart-op-wit kon krijgen, omdat ik bang ben dat ze later moeilijk kunnen gaan doen als ik niet op tijd heb betaald. Dit was niet mogelijk, en op de vraag hoelang ik nog moest wachten kreeg ik ook geen duidelijk antwoord.
Ik heb de algemene voorwaarden van Hunkemoller erop nagekeken, en hier staat niets over opeisbaarheid o.d. in, volgens 4.6. is dit helemaal vreemd.
Ik heb de incassokosten betaald aan NIB, en de terechte vordering aan hunkemoller. Hierover heb ik beide ingelicht, ik kreeg enkel van hunkemoller de reactie dat het overige bedrag van de vordering (dus de retourzendingen) open blijven staan bij het NIB tot zij bevestigd hebben dat de gehele bestelling retour is gegaan. Mogen zij dit wel vorderen, ondanks dat ik dit binnen de 14 dagen retour heb gedaan en hier niks over in de algemene voorwaarden staat?
Ik heb opnieuw contact opgenomen met Hunkemoller, ofzij melding bij het NIB willen maken om de vordering van de retournering in te trekken. Ze geven toe dat zij deze te vroeg hebben ingediend dus onterecht is, maar toch willen zij niet melding hiervan maken bij het NIB, dus de vordering open laten staan. Ik ben dus ontzettend bang dat er binnenkort een dreigbrief/deurwaarder langskomt en wordt gedagvaard terwijl ik mijn betaalplicht heb voldaan (dreigbrief binnen 24 uur schijnt niet vreemd te zijn voor dit betreffende incassobureau). Ik heb begrepen uit andere verhalen dat een schuldeiser zelf opdracht moet geven aan een incassobureau (toch??) om te dagvaarden, hunkemoller zal dat ook vast niet doen omdat ze weten dat de vordering onterecht is...?
Wat zou ik kunnen ondernemen om dit tegen te gaan? (rechtsbijstand misschien?)
alvast bedankt voor jullie antwoord,
groet, |
|