Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wettelijke rechten om onder de verkoop uit te komen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elmoes

elmoes

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 14:10    Onderwerp: Wettelijke rechten om onder de verkoop uit te komen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Juristen,

Op dit moment zit ik met een dilemma.
Vorige week heb ik mijn kapotte laptop te koop aangeboden op marktplaats. Een geinteresseerde belde (anoniem) 10 min na plaatsing van mijn advertentie op en wou voor een X bedrag,- mijn laptop kopen. Telefonisch heb ik toen gezegt dat zijn bod stond.

Na een aantal uren diezelfde avond sleutelen was het mij gelukt om mijn laptop weer aan de praat te krijgen. Nu snap ik natuurlijk al wat er gaat komen. Nadat mijn laptop weer was gerepareerd had ik geen behoefte meer om deze te verkopen. Helaas had ik telefoonnummer noch e-mailadres van deze man om te vertellen dat zijn bod niet meer opging. Daarom heb ik maar mijn advertentiebericht veranderd dat de laptop verkoop niet meer doorging omdat hij weer was gerepareerd.

Gelukkig heeft de geïnteresseerde een dag later gemaild voor datum en tijd waarna ik terug heb gestuurd dat zijn bod om bovenstaande redenen dus niet doorging. Hij had speciaal een snipperdag genomen en eist nu dat ik of mijn afspraak van de kapotte laptop na kom of dat ik zijn snipperdag vergoed. U snapt dat ik beide gevallen niet kan/ga/zal accepteren. Aangezien deze meneer aankomende week bij mij voor de deur wil staan om het 'wel even samen af te handelen' wil ik graag weten wat mijn rechten zijn.

Via ons email contact staat nergens zwart op wit dat de verkoop doorgaat, alleen dat ik mijn laptop niet meer te koop aanbied.

Met vriendelijke groet,

Ps. De geinteresseerde wist dat de laptop kapot was.

Laatst aangepast door elmoes op ma 21 nov 2011 23:11, in totaal 3 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is precies je vraag? Hoe je hier onderuit komt?

Je hebt mondeling een overeenkomst gesloten. Die overeenkomst is gewoon geldig. Je probeert nu onder je verplichting uit te komen en stelt je niet op als eerlijk en ethisch verantwoord burger.

Hoewel er in de mailtjes niet expliciet vermeld wordt dat er een overeenkomst gesloten is, is het m.i. toch redelijk evident dat dat het geval is.
elmoes

elmoes

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Wat is precies je vraag? Hoe je hier onderuit komt?

Je hebt mondeling een overeenkomst gesloten. Die overeenkomst is gewoon geldig. Je probeert nu onder je verplichting uit te komen en stelt je niet op als eerlijk en ethisch verantwoord burger.

Hoewel er in de mailtjes niet expliciet vermeld wordt dat er een overeenkomst gesloten is, is het m.i. toch redelijk evident dat dat het geval is.

Eigenlijk komt het daar kort op neer buiten het feit dat het een bod was en niet een definitief bod.

Net zoals een koper recht heeft om zijn producten terug te brengen heeft een verkoper toch ook het recht om onder zijn verkoop uit te komen? Ook al is dit misschien ethisch niet verantwoord en niet eerlijk.

Laatst aangepast door elmoes op ma 21 nov 2011 23:13, in totaal 2 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

elmoes schreef:
Net zoals een koper recht heeft om zijn producten terug te brengen

In het algemeen heeft de koper dat recht niet.

Quote:
heeft een verkoper toch ook het recht om onder zijn verkoop uit te komen?

Je raadt het al...

De koper staat hier geheel in zijn recht. Je hebt de laptop al verkocht, nu ben je juridisch verplicht volgens afspraak te leveren.

Het zou een rare maatschappij zijn waarin een bindende afspraak niet hoeft te worden nagekomen.

elmoes

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
elmoes schreef:
Net zoals een koper recht heeft om zijn producten terug te brengen

In het algemeen heeft de koper dat recht niet.

Quote:
heeft een verkoper toch ook het recht om onder zijn verkoop uit te komen?

Je raadt het al...

De koper staat hier geheel in zijn recht. Je hebt de laptop al verkocht, nu ben je juridisch verplicht volgens afspraak te leveren.

Het zou een rare maatschappij zijn waarin een bindende afspraak niet hoeft te worden nagekomen.

In de wet staat toch beschreven dat een online aankoop binnen zoveel dagen simpelweg omgeruild / teruggebracht kan worden?

Tevens kan ik de afspraak niet nakomen omdat de laptop gerepareerd is. Dan zou ik hem dus even weer met een hamer toe moeten takelen om de huidige verkoop waarde te geven die is afgesproken?
Guthman

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet koop op afstand geldt niet bij particuliere verkopers.

Doordat jij nu niet levert, of kan leveren, pleeg je wanprestatie (tekortkoming in de nakoming).

Als je dan het hele riedeltje doorloopt van ingebrekestelling, kans op herstel enz. enz., kom je er goed vanaf: het zal aflopen met ontbinding van de koop (tenzij de koper zover gaat om schadevergoeding te eisen voor zijn snipperdag) waardoor verbintenissen teruggedraaid worden. Laptop terug, geld terug. Laptop is echter nooit geleverd, geld is nooit betaald dus dat blijft hetzelfde.
elmoes

elmoes

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
De wet koop op afstand geldt niet bij particuliere verkopers.

Doordat jij nu niet levert, of kan leveren, pleeg je wanprestatie (tekortkoming in de nakoming).

Als je dan het hele riedeltje doorloopt van ingebrekestelling, kans op herstel enz. enz., kom je er goed vanaf: het zal aflopen met ontbinding van de koop (tenzij de koper zover gaat om schadevergoeding te eisen voor zijn snipperdag) waardoor verbintenissen teruggedraaid worden. Laptop terug, geld terug. Laptop is echter nooit geleverd, geld is nooit betaald dus dat blijft hetzelfde.

De "koper" kan toch geen schadevergoeding eisen? Wat hij heeft gedaan om mijn laptop te halen is toch niet mijn verantwoordelijkheid? Wel heb ik iets gehoord dat ik wel eventueel 10% schadevergoeding verplicht ben te geven door het niet leveren van het product.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk wel. Je ben een rechtsgeldige overeenkomst aangegaan en je moet dus instaan voor het nakomen van jouw leververplichting. Ontbinding is wat je zoekt, maar de koper wil gewoon betalen en het apparaat staat bij jou klaar om geleverd te worden in tenminste de afgesproken staat, dus je zult gewoon moeten leveren en je verlies moeten nemen, tenzij bijvoorbeeld jullie alsnog overeenkomen om de koop ongedaan te maken.

elmoes

Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Natuurlijk wel. Je ben een rechtsgeldige overeenkomst aangegaan en je moet dus instaan voor het nakomen van jouw leververplichting. Ontbinding is wat je zoekt, maar de koper wil gewoon betalen en het apparaat staat bij jou klaar om geleverd te worden in tenminste de afgesproken staat, dus je zult gewoon moeten leveren en je verlies moeten nemen, tenzij bijvoorbeeld jullie alsnog overeenkomen om de koop ongedaan te maken.

Bedankt voor je antwoord Dr. Dunno.
Als ik het goed begrijp kan een verkoper na een telefonische overeenkomst met een koper zich niet meer ontbinden van een die verkoop. Maar omdat dit alleen telefonisch is vastgelegd en niet zwart op wit kan dit moeilijk worden bewezen waardoor alsnog eigenlijk van de koop afgezien kan worden, ondanks dit inderdaad niet geheel eerlijk en etisch is?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Als je dan het hele riedeltje doorloopt van ingebrekestelling, kans op herstel enz. enz., kom je er goed vanaf: het zal aflopen met ontbinding van de koop (tenzij de koper zover gaat om schadevergoeding te eisen voor zijn snipperdag)

Die schadevergoeding vordert hij al. Verder kan de koper in principe via de rechter levering van de laptop afdwingen. Er is geen reden waarom dit noodzakelijk tot ontbinding zou leiden.

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 23:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

elmoes schreef:
dr.dunno schreef:

Bedankt voor je antwoord Dr. Dunno.
Als ik het goed begrijp kan een verkoper na een telefonische overeenkomst met een koper zich niet meer ontbinden van een die verkoop.

klopt

Quote:
Maar omdat dit alleen telefonisch is vastgelegd en niet zwart op wit kan dit moeilijk worden bewezen waardoor alsnog eigenlijk van de koop afgezien kan worden, ondanks dit inderdaad niet geheel eerlijk en etisch is?

klopt ook en dit gebeurt in praktijk ook vaak, maar het zal een stuk lastiger worden als er bijvoorbeeld correspondentie ligt of telefoonverkeer kan worden getoond dat de deal onderschrijft ... en jij wilt echt niet tegenover een rechter onwaarheden gaan verkondigen over of er nu wel of niet een koopovereenkomst was, of bijvoorbeeld dat het apparaat toevallig gestolen is of per ongeluk defect/beschadigd is geraakt (andere veel gebruikte smoezen die erg doorzichtig zijn).

BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Guthman schreef:
Als je dan het hele riedeltje doorloopt van ingebrekestelling, kans op herstel enz. enz., kom je er goed vanaf: het zal aflopen met ontbinding van de koop (tenzij de koper zover gaat om schadevergoeding te eisen voor zijn snipperdag)

Die schadevergoeding vordert hij al. Verder kan de koper in principe via de rechter levering van de laptop afdwingen. Er is geen reden waarom dit noodzakelijk tot ontbinding zou leiden.

Die vordert hij inderdaad al, maar nog niet rechtens. Gezien de houding van de ts zal de koper zijn vordering niet kunnen innen zonder rechter dan wel honkbalknuppel.

En ik vraag me af tot in hoeverre levering nog mogelijk is, de laptop is, nu hij in werkende staat is, natuurlijk meer waard en eigenlijk "non-conform" (hier zal vast jurisprudentie over bestaan).

Mocht dit voor de rechter komen, dan acht ik het waarschijnlijk dat een vordering tot levering niet veel kans maakt, in tegenstelling tot een vordering tot ontbinding. Toewijzing van de vordering tot levering zal bovengenoemde moeilijkheid opleveren; ontbinding en vergoeding van snipperdag is een veel simpelere en billijkere oplossing.
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou je mogelijk kunnen beroepen op dwaling. Je was in de veronderstelling een kapotte laptop te verkopen, en hebt hem ook als zodanig omschreven. Nu de laptop toch blijkt te werken, is de laptop meer waard, is de verkoopprijs geen reële prijs meer en heb jij je "vergist".

Ik acht de kans echter erg klein dat dit beroep ook daadwerkelijk gehonoreerd gaat worden door de rechter. Verkopersdwaling (zie Kantharos van Stevensweert) wordt namelijk niet snel aangenomen.

Nu echter de overeenkomst wel gesloten is, maar de prestaties (overhandiging en betaling) nog niet verricht zijn, maak jij mijns inziens wel een iets grotere kans.

Altenatieve oplossing zou zijn om zelf een "soortgelijke "kapotte" laptop op de kop te tikken en deze te verkopen aan jouw koper.

Je bent tenslotte niet verplicht om een werkende laptop aan te bvieden, maar enkel dat wat onderwerp van verkoop is geweest, nemelijk een bepaalde "niet werkende" laptop.

BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
En ik vraag me af tot in hoeverre levering nog mogelijk is, de laptop is, nu hij in werkende staat is, natuurlijk meer waard en eigenlijk "non-conform" (hier zal vast jurisprudentie over bestaan).

Dat is geen non-conformiteit. (En zou de laptop wel non-conform zijn, bijv. als afgesproken was dat de laptop goed functioneert maar in feite kapot is, dan was levering ook nog steeds mogelijk en afdwingbaar.)

Er is hier sprake van dwaling aan de zijde van TS (hij wist niet dat de laptop eenvoudig te repareren was), maar die komt in dit geval voor zijn rekening.

Quote:
Mocht dit voor de rechter komen, dan acht ik het waarschijnlijk dat een vordering tot levering niet veel kans maakt

Die vordering tot levering heeft de koper, en die kan hij via de rechter gewoon afdwingen (bewijsproblemen daargelaten).

BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Nu echter de overeenkomst wel gesloten is, maar de prestaties (overhandiging en betaling) nog niet verricht zijn, maak jij mijns inziens wel een iets grotere kans.

Ik denk niet dat dit de kans groter maakt (en ben het met je eens dat de kans klein is dat een beroep op dwaling wordt toegewezen).

Quote:
Altenatieve oplossing zou zijn om zelf een "soortgelijke "kapotte" laptop op de kop te tikken en deze te verkopen aan jouw koper.

Het gaat hier m.i. om een geïndividualiseerde zaak. Hoe dan ook lijkt het me niet eenvoudig om precies hetzelfde type laptop te vinden.

Quote:
Je bent tenslotte niet verplicht om een werkende laptop aan te bvieden, maar enkel dat wat onderwerp van verkoop is geweest, nemelijk een bepaalde "niet werkende" laptop.

Inderdaad een "bepaalde" laptop, die niet hoeft te werken (maar het nu toevallig wel doet).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds