Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Meadhros
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 dec 2011 18:16 Onderwerp: Huurrecht privé contract |
|
|
Geachte forumleden,
Ik heb een vraag over een kwestie die onlangs is opgedoken.
Ik huur met 3 anderen (vrienden) een huis, dit is bemiddeld via een makelaarskantoor maar de huur gaat rechtstreeks naar de eigenaar.
Nu is de verhuurder tot de conclusie gekomen dat de huur onvoldoende is om uit de kosten te komen, en wil de opbrengst flink verhogen (25%).
We wonen nu een half jaar in dit huis, en hebben destijds een contract voor 1 jaar getekend. Het gaat niet om het verhuur van kamers, maar we huren met ze vieren het hele huis, hebben er wel per persoon voor getekend.
Het plan van de huurder is om een extra kamer in dit huis te bouwen, waardoor onze kosten pp dus gelijk blijven maar we er dus een huisgenoot bij krijgen. Dit betekend echter wel dat we natuurlijk minder ruimte over houden, wat voor ons een belangrijke reden geweest is dit huis te kiezen.
Nu neem ik aan dat het contract nog gewoon 6 maanden bindend is, en we dus niet gedwongen kunnen worden meer te gaan betalen of het huis tot die tijd te verlaten. Het is me echter niet duidelijk hoe het na die periode is. Kan de verhuurder ervoor kiezen het contract niet te verlengen (waardoor we eruit zouden moeten) als we niet instemmen met een (grote) huurverhoging? Kan hij het huis verkopen? De huur van het verdrag is al dermate hoog dat we we onder de particuliere sector vallen, en dus (voor zover ik weet) niet aan kunnen kloppen bij de huurcommissie.
Kan iemand ons helpen met advies? Kunnen we domweg weigeren, kunnen we onderhandelen voor een middenweg (bijvoorbeeld huur iets minder sterk omhoog, wel kamer erbij zodat we minder ruimte maar ook iets minder huur pp over houden)?
Mochten er vragen zijn over het contract beantwoord ik die natuurlijk graag. |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 21 dec 2011 20:27 Onderwerp: |
|
|
Het principe is dat het huurcontract voor onbepaalde tijd is, met een MINIMUM voor 1 jaar (dus eenzijdige opzegging kan niet, als de ander er niet mee instemt). Echter kunnen er uitzonderingen bestaan, bijvoorbeeld als de verhuurder iemand is met een onverkocht 2e huis, en deze met toestemming van de bank en gemeente tijdelijk verhuurt. Dit zou in uw contract moeten staan. OF dat het een huurwoning betreft waarbij de hoofdhuurder voor een bepaalde periode in het buitenland woont en op een vaste datum terugkeert. OF dat het een sloopwoning betreft.
Dit zou allemaal in uw huurcontract moeten staan.
Staat er niets van het bovenstaande in uw contract heeft u een contract voor onbepaalde tijd.
Nu vraag 2: mag de VH zomaar voorstel tot een forse huurverhoging doen? Het antwoord is: ja, een voorstel mag altijd. Echter is het van belang om te weten wat de aanvangshuur was van de woning. Dit bepaald of het contract geliberaliseerd is. Dit kunt u bekijken op de volgende link:
http://www.huurders.info/?id=262
Is het huurcontract NIET geliberaliseerd? Dan mag de VH alleen de jaarlijkse huurverhoging percentage rekenen die de overheid bepaald.
Is de huurcontract WEL geliberaliseerd dan mag in principe een huurverhoging die hoger is dan het jaarlijkse percentage. Het kan ook zijn dat er afspraken over huurverhoging in staan (bijvoorbeeld een jaarlijks percentage) dan is die leidend.
U bent niet helemaal vogelvrij wat betreft de huurprijs, want als u deze weigert, dan moet de verhuurder bij de kantonrechter aantonen dat het redelijk is. 25% lijkt mij niet echt redelijk. U doet er goed aan om per aangetekende brief te laten weten WEL een huurverhoging te willen, maar dat het voorstel onredelijk is en dat u als dit naar oordeel van de kantonrechter wel redelijk is, dat u deze ook werkelijk wilt gaan betalen. Het beste lijkt mij om het niet zo hoog te spelen, maar eerst eens een praatje te maken met de VH. Want bij pertinente weigering kan er ook ontbinding gevorderd worden.
NB: u kunt binnen 6 maanden na ondertekenen van het huurcontract met geliberaliseerde huurprijs de huur laten toetsen door de Huurcommissie, deze stellen dan via een puntentelling vast welke huur er berekend mag worden en misschien komt die uit op een niet geliberaliseerde huurprijs.
U kunt dit ook zelf doen, ter indicatie:
http://www.huurders.info/Default.aspx?id=258&mid=318&midpath=,318, |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|