Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Auteur |
Bericht |
H.R.
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 nov 2011 0:34 Onderwerp: |
|
|
Daarom schreef ik:
Quote: | Zonder de nodige kennis zou ik dan als notaris al vlug denken: “Er is een huwelijk, dus kom: ik maak € 50.000,- aan elk van de huwelijkspartners over en voor de rest zoeken ze het zelf maar uit”. |
Dr. dunno schreef daarop:
Quote: | Wie vervolgens uitbetaald moet worden en voor welk bedrag is dan een volgende discussie, die de notaris m.i. normaliter zou moeten afwachten tot partijen het erover eens zijn dan wel er een definitief rechterlijk vonnis ligt omtrent deze vraag. Notarissen die te makkelijk geld overboeken hebben nl. in het verleden al een paar keer van de HR op hun lazer gekregen voor hun handelen of nalaten in strijd met het belang van een van de betrokken partijen of zelfs een derde; ze weten inmiddels wel beter en parkeren het geld dus doorgaans gewoon op de derdenrekening. |
Dat klinkt overtuigend. Immers:
Quote: | Een notaris heeft een heldere opdracht nodig. |
Nu de notaris dat niet krijgt lijkt de volgende conclusie toch juist?
Quote: | Daarmee zou de vraag beantwoord zijn of de notaris zonder gerechtelijke tussenkomst een bedrag € 100.000,- in depot (op derdenrekening) mag houden: Als het stel er onderling niet uitkomt mag dat. |
|
|
|
|
 |
H.R.
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 nov 2011 2:28 Onderwerp: |
|
|
bona fides, ik snap je antwoord nu pas.
Als de vrouw stelt dat er geen sprake is van een huwelijk, gaat in principe € 50.000,- naar de man.
Als het de man enkel en alleen om die € 50.000,- te doen is, zal hij dat niet met zoveel woorden gaan tegenspreken.
In elk ander geval zal de notaris, zolang er geen eensluidende opdracht is, het gehele bedrag in depot te houden. Blijft de eensluidende opdracht uit, dan is het wachten totdat er een definitief rechterlijk vonnis ligt.
Klopt dit? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 nov 2011 2:43 Onderwerp: |
|
|
H.R. schreef: | Als de vrouw stelt dat er geen sprake is van een huwelijk, gaat in principe € 50.000,- naar de man.
Als het de man enkel en alleen om die € 50.000,- te doen is, zal hij dat niet met zoveel woorden gaan tegenspreken. |
Daar schiet hij niet veel mee op, want dat hij € 50.000 in handen krijgt betekent niet dat de vrouw geen vordering op hem heeft.
In het geval van een gemeenschap van goederen is het geld van hem.
Quote: | In elk ander geval zal de notaris, zolang er geen eensluidende opdracht is, het gehele bedrag in depot te houden. |
Ik ben geen notaris, dus ik kan niet voorspellen wat er gaat gebeuren. Het zou me niet verbazen als een notaris geeft zin heeft zaken te doen met twee kijvende verkopers. Maar zonder gemeenschap van goederen is er in principe sprake van twee afzonderlijke leveringen, dus als het zo wordt gedaan heeft de notaris eigelijk alleen met iedere persoon afzonderlijk te maken en niet met de twee vechtenden gezamenlijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 nov 2011 12:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | ...dus als het zo wordt gedaan heeft de notaris eigelijk alleen met iedere persoon afzonderlijk te maken en niet met de twee vechtenden gezamenlijk. | Een notaris is, althans naar wat ik zelf ervaren heb, lijdelijk/passief uitvoerder en als hij te maken heeft met 2 personen, die het niet eens zijn, heeft hij dus 2 aparte opdrachtgevers. Dat is, lijkt mij, hetzelfde als dat hij, zoals bf zegt, een heldere opdracht nodig heeft.
Zelf startte ik destijds dit topic.
De notaris behandelde de 2 standpunten in ons familie-geschil idd als betrof het 2 verschillende zaken, hoewel hij dat absoluut in het midden liet, en traineerde eea daarbij ook nog.
Na een paar jaar liet een zus, die één van de 2 kampen zat, deze binnen een maand oplossen door de rechter.
De notaris deed geen m.i. serieus te nemen poging om de onenigheid, zoals omschreven in dit oude topic, op te lossen; hetgeen dus precies klopt met het '2 verschillende opdrachtgevers'-idee. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|