|
Auteur |
Bericht |
Jodelahietie
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 nov 2011 22:25 Onderwerp: Advies gevraagd over alimentatie en ziekte |
|
|
Beste mensen,
Na 12 jaar huwelijk is een alimentatie vastgesteld door de rechter. Alleen was dit gebaseerd op dat mijn ex vrouw 190 euro bruto per maand verdiende als ik. Zij werkte 3 dagen per week en ik fulltime.
Nu is het zo dat ik op 61 jarige leeftijd hartklachten heb ontwikkeld. Mijn cardioloog zegt dat ik minder moet gaan werken. (ik werk nog steeds fulltime). Maar ik kan dan de alimentatie niet meer ophoesten.
Ook al zou ik in de WAO belanden, dan nog ga ik er dusdanig op achteruit, dat ik mijn vaste lasten niet meer kan betalen.
Ook als ik op eigen verzoek een dag minder in de week ga werken, zit ik op zwart zaad, omdat de rechter dit als eigen verzoek ziet. Tevens wordt dit gekort op mijn pensioen.
Ik weet dat ik bij de rechter een bijstelling kan aanvragen, maar ik hou per maand nu 70 euro p.m. netto over om van te leven.
Is er iemand die mij van advies kan dienen? Het kan toch niet zo zijn dat iemand zich letterlijk het graf in moet werken voor de alimentatie?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
m.vr.gr. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 0:33 Onderwerp: Re: Advies gevraagd over alimentatie en ziekte |
|
|
Jodelahietie schreef: | Ook als ik op eigen verzoek een dag minder in de week ga werken, zit ik op zwart zaad, omdat de rechter dit als eigen verzoek ziet. |
Wie zegt dat? Ik lees:
Quote: | Nu is het zo dat ik op 61 jarige leeftijd hartklachten heb ontwikkeld. Mijn cardioloog zegt dat ik minder moet gaan werken. |
Quote: | Is er iemand die mij van advies kan dienen? Het kan toch niet zo zijn dat iemand zich letterlijk het graf in moet werken voor de alimentatie? |
De rechter verzoeken de partneralimentatie opnieuw vast te stellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 2:21 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je advies Bonafides.
Ik ga hier z.s.m. mee aan de slag. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 nov 2011 7:57 Onderwerp: |
|
|
Als je deels arbeidsongeschikt bent dan kun je minder gaan werken en heb je veelal recht op aanvulling volgens de meeste cao's en recht op een ziekteverzuimuitkering. Daalt je inkomen fors dan kun je een verzoek bij de rechtbank indienen om de alimentatie opnieuw te laten vast stellen. |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 3:08 Onderwerp: |
|
|
Dank TP voor je antwoord.
Heeft u enig idee wat de kosten zijn voor zo'n procedure? Want ik ben bang dat de kosten niet tegen de baten gaan opwegen?
Ik heb geen recht op toevoeging, want mijn brutoloon is daar te hoog voor.
En aangezien ik van een heel klein bedrag moet rondkomen, ben ik bang dat ik het niet kan bekostigen.....
Alvast weer bedankt voor adviezen. |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 9:25 Onderwerp: |
|
|
Wat het kost weet ik niet.
Het aanhangig maken bij de rechtbak kost griffierechten. Het laten bijstaan door een advocaat is afhankelijk van de inzet.
Het verzoek tot wijziging zal enkel slagen als het een ingrijpende aanpassing betreft. Zie voor verdere toelichting http://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatie-wijziging.html |
|
|
|
 |
Gucci
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 9:29 Onderwerp: |
|
|
Jodelahietie schreef: | Dank TP voor je antwoord.
Heeft u enig idee wat de kosten zijn voor zo'n procedure? Want ik ben bang dat de kosten niet tegen de baten gaan opwegen?
En aangezien ik van een heel klein bedrag moet rondkomen, ben ik bang dat ik het niet kan bekostigen.....
Wij moesten 580 betalen voor grifferecht en dan nog de advocaatkosten; reken maar op ongeveer 1500 minimaal.
Verzoekschrift verlaging/nihilstelling kan wel 6 tot 8 maanden duren voordat het behandelt wordt.
Ik wens je veel sterkte !
Groet, Gucci |
|
|
|
 |
Gucci
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 9:29 Onderwerp: |
|
|
Jodelahietie schreef: | Dank TP voor je antwoord.
Wij moesten 580 betalen voor grifferecht en dan nog de advocaatkosten; reken maar op ongeveer 1500 minimaal.
Verzoekschrift verlaging/nihilstelling kan wel 6 tot 8 maanden duren voordat het behandelt wordt door de rechtbank. Tot die tijd word je geacht de alimentatie gewoon door te betalen tenzij je met je ex afspraken maakt. Misschien kun je er onderling uitkomen?
Ik wens je veel sterkte !
Groet, Gucci |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 12:08 Onderwerp: |
|
|
Griffierecht voor een wijzigingsverzoek alimentatie is 260 zonder toevoeging en 71 met toevoeging.
Maar bel anders een aantal advocatenkantoren die werken met een gratis intakegesprek van een half uur/inloopspreekuur. In welke regio zoek je? |
|
|
|
 |
Gucci
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 12:52 Onderwerp: |
|
|
sietske1980 schreef: | Griffierecht voor een wijzigingsverzoek alimentatie is 260 zonder toevoeging en 71 met toevoeging.
Maar bel anders een aantal advocatenkantoren die werken met een gratis intakegesprek van een half uur/inloopspreekuur. In welke regio zoek je? |
Dan ben ik goed besodemieterd door de advocaat; ik heb hier toch echt een rekening liggen van 580 griffierechten.
Groet, Gucci
(bij navraag bij de rechtbank zeiden ze dat het bedrag was voor 2012). |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 15:23 Onderwerp: |
|
|
Je kunt bij je advocaat de factuur opvragen. Wij voegen die meestal bij ihkv transparantie. Dan maken we wel het rekeningnummer van de rb onleesbaar omdat client anders rechtstreeks aan de rb kan overmaken en dat is niet de bedoeling. Wij schieten het nl. voor. Op niet tijdige betaling staat sanctie niet-ontvankelijkheid, vandaar. |
|
|
|
 |
Gucci
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 16:05 Onderwerp: |
|
|
Op de factuur staat louter Griffierecht 580
Groet, Gucci |
|
|
|
 |
Jodelahietie
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 20:39 Onderwerp: |
|
|
Ik zit in regio Den Haag. Dus een naam van een goede advocaat is zeer welkom.
En wat een verschil zeg in griffiekosten.
Bedankt!! |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: vr 25 nov 2011 21:50 Onderwerp: |
|
|
Gucci schreef: | Op de factuur staat louter Griffierecht 580
Groet, Gucci |
ja maar is dat de factuur van je advocaat of van de rechtbank zelf? |
|
|
|
 |
Gucci
|
Geplaatst: za 26 nov 2011 12:50 Onderwerp: |
|
|
Dat is de factuur van de advocaat (die ik nu inmiddels niet meer heb)
Hij was erg "vaag" met z'n rekeningen; er staat alleen maar honorarium op zijn rekeningen en ik vind het toch wel prettig om inzage te hebben waarvoor ik precies betaal.
De nieuwe advocaat is juist zeer transparant; er staat precies omschreven wat je moet betalen met tijden en data erbij. Wel zo prettig.
Groet, Guccu |
|
|
|
 |
|